Erfarenheter från Region Jönköpings län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

En väg in för utlandsutbildad vårdpersonal Projekt i landstinget Västmanland
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Landstingets resurscentrum Läkemedelsmodulen i R8.1 Visning för projektdeltagare och superanvändare.
Läkemedel, fokusområde för division Läns- och Närsjukvård, 2016 Förskrivningen av läkemedel till personer över 75 år har ökat med nära 70 procent sedan.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Vård på distans - ett verktyg för effektivare vård Karin Wikgren Webbstrateg, Västerbottens läns landsting.
Leila Chanko Färre besök på akuten
Visning av webbtidboken i Cosmic via Mina vårdkontakter
Barn som faller mellan stolarna
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Nationell Patient Översikt
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Samordnad digital vårdplanering
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Nulägesrapport Delregionala samverkansorganet Nordost
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Personcentrerade E-tjänster
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Kalle Forsman Region Jönköpings Län Psykiatriska kliniken
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Nationell patientöversikt - NPÖ
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Samordnad vård och omsorgsplanering
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
vårdnära administration
Specialiserad Sjukvård I Hemmet
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Nationell patientöversikt
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Projekt Göteborgssjukvården - juni, 2017
Samverkan för en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård
Vård och omsorg vid demenssjukdom i Uppsala län
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården
Återkoppling digitalisering
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Navigatorn.
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Certifiering av astma, allergi och KOL-mottagning
MALG Östergötland Boel MALG logga och motiveringen till priset
Projektledare Ann-Sofi Medin
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Erfarenheter från Region Jönköpings län 2017-09-11 Digitala vårdmöten Erfarenheter från Region Jönköpings län 2017-09-11 Digitala vårdmöten är en viktig del i Region Jönköpings läns utveckling av e-hälsa och effektiva sätt att möta invånare och patienter.   Med digitala vårdmöten kan hälso- och sjukvården möta efterfrågan från invånarna, öka sin serviceförmåga, möta efterfrågan från invånarna och utveckla nya arbetssätt. För invånare och patienterna innebär digitala vårdmöten ökad tillgänglighet, flexibilitet och färre resor. Användning av digitala vårdmöten ska alltid godkännas av programstyrgruppen för e-hälsa. Utvecklingen av digitala vårdmöten ska genomföras i nära dialog mellan vårdverksamheten och de centrala stödverksamheterna. Riktlinjen gäller alla verksamheter inklusive privata vårdgivare som arbetar på uppdrag av Region Jönköpings län. Riktlinjen reglerar också förutsättningarna för att anlita externa leverantörer av tjänster som möjliggör digitala vårdmöten.

Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Passar det här dig nästa gång? När vi bara gör på ett sätt får vi specialanpassa varje gång för en personcentrerad vård Med flexibla kommunikationssätt och förberedda arbetssätt underlättas personcentrerad vård Passar det här dig nästa gång? Du kan ringa till mig! Ringa Besök Brev Webb Chatt Video Huvudbudskap: Invånarna vill ha digitala vårdmöten. Tekniken fungerar. Staten och huvudmännen måste snabbt hjälpas åt för att skapa ett ordnat införande och hitta rätt användning av digitala vårdmöten? Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Digitala vårdmöten – definition Digitala vårdmöten gör det möjligt för patienter att möta läkare, tandläkare, psykolog, sjuksköterska, sjukgymnast eller annan vårdpersonal via mobiltelefon, surfplatta eller dator. Videomöte – överföring av rörlig bild och ljud i realtid för exempelvis ett första läkarbesök, återbesök, vårdplanering, hemsjukvård, rehabilitering eller sjukgymnastik. Asynkron digital dialog – en säker digital dialog mellan patient och vårdpersonal där patienten kan ställa frågor och bifoga bilder. E-post räknas inte till säker digital kommunikation. Chatt – en säker digital dialog i realtid mellan patient och vårdpersonal. Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Bra Liv Nära – förstagångsbesök till vårdcentral Behov IT-lösning A B C D E F G H Bra Liv Nära – förstagångsbesök till vårdcentral Visiba Care , egen vårdpersonal X   Wetterhälsan - förstagångsbesök till vårdcentral Min Doktor, underlev. Tranås Läkarhus - förstagångsbesök till vårdcentral Kry, underlev. Wasa vårdcentral - förstagångsbesök till vårdcentral Medicoo, underlev. Eksjö vårdcentral – pilot Flippen, vårdplanering med kommun, vårdcentral, slutenvård, anhörig Acano + RJL-plattor Nässjö vårdcentral - vårdplanering med kommun, vårdcentral, slutenvård Acano + egna plattor (ej RJL) Endokrinmottagningen Eksjö – erbjuder videomöte för gravida med diabetes Ambulansen - kunna rådgöra med läkare vid hämtning) Nytt behov Psykiatrin - konsultation mellan psykiatrins medarbetare vid hembesök Barnkliniken - olika situationer runt barn med hemsjukvård Reumatologkliniken - förstagångsbesök för patienter utspridda i regionen Rehabmedicin Vårdcentralen Aroma - vårdplanering med patient på sjukhus (vårdpersonal till vårdpersonal) Patientutbildning t.ex. efter gastric bypass A Nybesök vårdcentral eller specialistvård B Återbesök vårdcentral eller specialistvård C Vårdplanering på distans D Sjukvårdsrådgivning via video E Hembesök F Konsultation specialist (vårdpersonal till vårdpersonal) G Anhörigstöd H Patientutbildningar, gruppträning Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Riktlinjer för digitala vårdmöten Digitala vårdmöten betraktas som fysiska besök då de tids- och innehållsmässigt (bedömning, ordination eller behandling) kan motsvara de insatser som görs vid ett fysiskt besök. Vid digitala vårdmöten ska det vara tydligt för invånare vem som är vårdgivare och vem som är eventuell underleverantör till vårdgivaren. Det ska vara tydligt vad besöket kostar för patienten. Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Riktlinjer för digitala vårdmöten Patienten ska alltid vara identifierad. Kravet på identifiering är lika starkt som vid ett fysiskt besök. När patienten tar initiativ och bokar ett digitalt vårdmöte ska identifiering ske med stark autentisering, exempelvis e-legitimation. Remisser som utfärdas i samband med digitala vårdmöten ska utformas enligt Region Jönköpings läns riktlinjer. Remissen ska innehålla relevant information för frågeställningar och hälsoproblem. Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Vårdcentraler som har avtal med nationella aktörer Wetterhälsan – Mina doktor Läkarhuset Tranås – Kry Vasa vårdcentral – Medicoo Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Förskrivning av läkemedel Region Jönköpings län tar ansvar för uppföljning av förskrivning av läkemedel. Förskrivning av läkemedel ska alltid följa regionens kliniska kunskapsstöd FAKTA. Förskrivning av antibiotika ska alltid följa riktlinjerna för STRAMA. Läkemedelskommittén har uppföljningsmöten med Wetterhälsan och Läkarhuset i Tranås. Finns frågor avseende vem som har uppföljningsansvar då de digitala vårdgivarna, som underleverantörer, har arbetsplatskoder från annat landsting än där uppdragsgivaren finns. Region Jönköpings syn avseende riktlinjer för vården är att man ska följa regionens kunskapsstöd, Fakta, vad avser läkemedel. Enligt vårdvalsavtalet med de privata vårdcentralerna. Uppföljning: Ett första möte har ägt rum i våras med Wetterhälsan/Min doktor samt Läkarhuset i Tranås/Kry. Nytt möte inbokat slutet av september. Antibiotika. Ska följa stramariktlinjerna. Frågor främst avseende diagnostiken beträffande pneumoni och tonsillit har ställts. (smittskyddsläkaren) Finns frågor även beträffande förskrivning av ex. p-piller, antidepressiva och potensläkemedel. Kan behövas uppgifter avs. status som inte går att genomföra digitalt. Var går gränserna ? Har generellt undvikit dyra läkemedel och beroendeframkallande läkemedel. Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

De tre vanligaste infektionsdiagnoserna är förkylning, urinvägsinfektion och hosta. Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Utmaningar Nationellt – lagar, standarder, riksavtal, ersättning Lokalt – rätt användningsområden, integration till system Förskrivning av läkemedel Remisser – Provtagning och annan medicins service Virtuella vårdcentraler som ansöker om godkännande för primärvård inom vårdval. Nya aktörer tar över vårdtjänster men skapar också helt nya. Integration till system – Landstinget i Kalmar Rutin angående provtagning beställd av nätdoktor – Region Östergötland Miniutredning ” PM Nätdoktor avtal” – Region Uppsala Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11

Tack! Sven-Åke Svensson E-hälsostrateg Sven-ake.svensson@rjl.se Mårten Lindström Överläkare och ordförande i centrala läkemedelskommittén Marten.lindstraom@rjl.se Digitala vårdmöten - Erfarenheter 2017-09-11