Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar"— Presentationens avskrift:

1 Samverkan vid utskrivning från sjukhus 1177 – Vårdguiden på telefon i Dalarna 2018-11-06

2 1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
1177 Vårdguiden på telefon erbjuder sjukvårdsrådgivning dygnet runt i hela Sverige. Den nationella förvaltningen både utvecklar och förvaltar Rådgivningsstödet som innehåller symtombaserade beslutsunderlag, integrerat telefonisystem och integrerad journalföring. Varje landsting eller region driver sin egen verksamhet för sjukvårdsrådgivning. Tillsammans ingår alla i ett nationellt nätverk med ett gemensamt arbetssätt och gemensamt beslutsstöd. Sofia kommer att berätta mer om våra olika verktyg lite senare

3 Sjuksköterskan bistår också med hälso- och sjukvårdsinformation.
Uppdraget Telefonrådgivningssjuksköterskorna genomför medicinska bedömningar utifrån de vårdsökandes symtombeskrivningar och allmäntillstånd, ger metodisk och strukturerad rådgivning och hänvisar vid behov till lämplig vårdnivå. Sjuksköterskan bistår också med hälso- och sjukvårdsinformation.

4 1177 Vårdguiden på telefon Cirka 1200 telefonrådgivningssjuksköterskor arbetar på 1177 Vårdguiden på telefon runt om i landet och besvarar sammanlagt ca 4,5 miljoner samtal per år. Över 90 procent av de som ringer följer de råd de får och är så nöjda att de skulle ringa igen. NKI 2016

5 1177 Vårdguiden på telefon i Dalarna
Vår arbetsplats ligger i Borlänge, Ludvika och Avesta Vi är idag 26 telefonrådgivningssjuksköterskor på 1177 Vårdguiden på telefon i Dalarna Vi har ca samtal per dygn med högsäsong vintertid 2017 var det drygt samtal till 1177 i Dalarna.

6 NKI november 2017 NKI ligger på 82 (skala 0-100) vilket är mycket bra. Förra mätningen (2016) låg NKI på 82. Bemötande är den kvalitetsfaktor som invånarna ger högst betyg (91). Telefonkön - väntetid är den kvalitetsfaktor som invånarna ger lägst betyg (63). Trovärdighet är den kvalitetsfaktor som har störst påverkan på NKI. VCD-möte Sälen

7 Fortsättning Sammanfattning NKI
79 procent har fått ett råd eller en rekommendation. Av dessa har 93 procent följt rådet helt, 3 procent delvis och 3 procent inte alls. VCD-möte Sälen

8 du inte hade ringt 1177 Vårdguiden?
Hur hade du sökt råd och hjälp om du inte hade ringt 1177 Vårdguiden?

9 Utökad samverkan för 1177 Vårdguiden på telefon
1177 Vårdguiden på telefon i elva landsting har beslutat att delta i en gemensam telefonkö. Den 1 juni 2017 var den officiella starten. Från start deltog Landstingen Dalarna och Kalmar samt regionerna Halland, Jönköping, Skåne, Västmanland, Västra Götaland, Örebro, Östergötland. Till sommaren 2018 kom även regionerna Uppsala och Gävleborg med.  Samverkan är ett resultat av projektet Nationell samverkan. Ambitionen är att alla regioner och landsting på sikt ska samverka och 1 juni i sommar startar ett första steg. I detta första steg sker samverkan helgfri vardag kl och alla nätter kl

10 Framtid Samverkan mellan landsting och regioner – fler anslutna
Samverkan Dygnet runt Språktjänst Tekniska framsteg Chattforum, videosamtal Möjlighet att kunna arbeta från Filial/hemifrån M.M

11 Vad behöver vi? Måste göra lika över länet – arbeta lika, samma personalsammansättning Lösningarna måste hålla i framtiden Öppenhet för ny teknik

12 Varför förändra? Vi har det väl bra?

13 Kom och hospitera hos oss!


Ladda ner ppt "1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar"

Liknande presentationer


Google-annonser