Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Välkomna!.
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Lönebildning inom friskolorna
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Inför det muntliga nationella provet i svenska
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
på personer i behov av hjälp
En plattform för samhällsekonomisk analys
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Lärandeansatsen i Socialfonden
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vårdplaneringsprocessen
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Medarbetarundersökning 2018
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Din lön och din utveckling
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Medarbetarenkäten december 2018.
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
Enhetsaudits och andra verktyg –
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Medarbetareinformation
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Återkoppling.
Kontinuitetshantering
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19 Anders Malmberg, prorektor Uppsala universitet Karin Röding, statssekreterare U-dep, bl.a. tidigare rektor för Mälardalens högskola med mycket mer Karin Järplid Linde, utvärderingschef på UKÄ STAFFAN EDÉN, VICEREKTOR FORSKNING

Utvärdering och kvalitet? ”Högskolorna och utvärderingshysterin” (Karin Röding 2015) ”Lärosätenas egeninitierade kollegiala utvärderingar är i sig är tillräckligt kvalitetsdrivande” (Anders Flodström 2011) ”Att utvärdera och mäta är viktigt för att veta att vi gör rätt saker men det måste ske på ett effektivt och kvalitetsutvecklande sätt” (Pam Fredman, 2014) Finns det samband mellan utvärderingssystem och kvalitet? Forskarna utvärderas ju hela tiden – behövs det mera? Samtidigt vet vi att alla system, är styrande – det ungefär som i utbildningen – examinationen styr. Vad gäller forskning så kanske det mest drastiska exemplet på styreffekter är systemet på Island. Där kopplar man utvärderingssystemet direkt till lärarnas löner. Sen systemet infördes har publikationer i högt rankade tidskrifter ökat dramatiskt. Justerat impact på Island är 1,75!! Men nu börjar man ifrågasätta systemet.

Varför en ny forskningsutvärdering? Offentligt finansierad verksamhet Ökat tryck på UoH att motivera sin existens Övervägande goda erfarenheter av RED10 Styra vår egen kvalitetssäkring Står i Vision2020 2 år från start till resultat .

Dags för ny utvärdering – men hur? Vi har tittat på hur andra kvalitetssystem fungerar. Som jag sa tidigare är alla system styrande och alla har för- och nackdelar. Kommentera Holland. Uppsala har vi hört. För vår del gäller det nu att veta varflör och hur – även andra är på G – Chalmers och KTH

Förstudie hösten 2016 Semistrukturerade intervjuer (cirka 30 intervjuer, 100 personer, alla prefekter, fakultetsledningar samt ett 40-tal forskare från samtliga fakulteter). Vilka erfarenheter finns från RED10 Hur bör en kommande utvärdering utformas för att kunna vara kvalitetshöjande för forskningen Vilka konsekvenser bör en utvärdering ha?

Slutsatser av intervjuerna Verksamheten är positiv Hjälpa, inte stjälpa Noggrann förberedelse Externa bedömare Ta hänsyn till hela uppdraget Får inte belasta verksamheten för mycket Ska syfta till att förbättra forskningens kvalitet

Process under våren 2017 Seminarium med Karin Röding, UKÄ och Anders Malmberg, UU den 8 februari. Preliminärt förslag presenterades för ledningsrådet 20 februari Presentation och diskussion på rektors strategimöte 5 april Öppet för skriftliga inspel till 5 maj Reviderat förslag presenterat för och förankrat i ledningsrådet 27 maj

Forskningsutvärdering – förslag Att genomföra en forskningsutvärdering 2019 - RED19. Ska fokusera på forskningens förutsättningar och processer snarare än resultat Kompletta akademiska miljöer ska beaktas Utvärdering av centra ska inkluderas Viktig att vi får med våra egna mål i utvärderingen – KAM är viktigt. .

Liknande slutsatser i Uppsala Att stärka forskningen, genom… … analys, kritisk självreflektion och extern utvärdering av förutsättningar och processer som underbygger forskningens kvalitet och förnyelse … … för att identifiera styrkor och svagheter och lägga grunden för olika typer av utvecklingsinsatser Gängse utvärderingsmodell (”NPM”): Mät – Bedöm – Betygsätt – Belöna/Bestraffa KoF17-modellen: Analysera – Reflektera – Utvärdera kritiskt – Utveckla

Förslag till genomförande Bakgrundsinformationen ska vara gedigen och lätt tillgänglig Självvärdering – reflektioner och analyser utifrån bakgrundsinformation som tar fasta på förutsättningar och möjligheter för forskning Externa bedömningspaneler - noggrann förberedelse med instruktion och diskussion - tillgång till bakgrundsmaterial och självärderingar - genomför platsbesök - ger verksamhetsutvecklande kommentarer och förslag RED10 var missnöjda med självvärderingarna. Viktigt att dessa inte blir ”skrytdokument”. I och med att vi inte ska betydsätta i första hand så tror vi det kan bli lättare att hitta bra bedömningspaneler.

Förslag – resultat och uppföljning Resultatet ska inte direkt översättas till effekter på medelsfördelningen Utvärderingsobjekten tar fram åtgärdsplaner (inom ett år) som följs upp efter ytterligare två-tre år Återkommande utvärdering (vart 6:e år) där effekterna av föregående utvärdering och åtgärdsplaner beaktas

Process Förstudie 2016/17 Förberedelse HT 2017 Bibliometri, ekonomi- och personaldata VT 2018 Själv-värderingar HT 2018 Peer review VT 2019 Rapport VT 2019 Åtgärds-planer HT 2019 Uppföljning 2022 Projektledning / koordinering

Förslag till beslut Göteborgs universitets styrelse beslutar att uppdra åt rektor att genomföra en utvärdering av universitetets forskning i enlighet med föreliggande förslag Kostnaden för utvärderingen beräknas till totalt ca 10 MSEK. Den största kostnaden infaller 2019.