Personligt ledarskap genom JTI - ett verktyg för reflektion -

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är du för en typ?. En Googling …. Personlighetsprofiler –359 st Personlighetstyper – st Personlighetstest – st Personlighetsinventorium.
Advertisements

Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Barn och ungdomars utveckling
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen
Religion - vad är det?.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
De sju intelligenserna
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Leda och utveckla en förening
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Kritiskt förhållningssätt
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Riktlinjer för betygssättning
Att bemöta och bli bemött
Formativt lärande.
Etik- planering.
Om grupper/team & grupprocesser
Om grupper/team & grupprocesser
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Kurs mindfulness Studenthälsan
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Metod för utvecklings-arbete
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Välkomna!.
- Att vara personlig och beröra
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Individuell utveckling för ledare
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Ta hand om dig själv.
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
5 stegsmodellen Utbildardagarna 2019
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Verksamhets- och grupputveckling
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Personligt ledarskap genom JTI - ett verktyg för reflektion -

Syfte Använda JTI för att synliggöra individernas styrkor och utvecklingsområden Välkomna! Idag är det Lotta och jag, fr PA, som kommer att hålla i passet “JTI-Psykologiska typer”, JTI står för Jiungs Type Indicator. Det är ett frågefomulär som visar dina föredragna preferenser. Det är inget personlighetstest, utan ser till just dina föredragna preferenser. Typ = Tvingas till ett val, ingen normalfördelning, ingen jämn fördelning över de 16 rutorna. Traittest = skalor. Varför just JTI på chefsutbildningen? Som ledare har du dig själv som verktyg. Dina styrkor och utvecklingsområden. Och det kan vara bra att känna till hur du fungerar. Som chef är det ett vanligt att man stöter på något likande instrument. Varför gör vi det här - Syfte och mål med dagen, det är ett sätt för att få en ökad självkännedom och öppna upp möjligheterna i er ledarutveckling, inte för att begränsa er, utan för att få input, kompletterande, just för att se era styrkor och potentiella utvecklingsområden som kan ligga väl för dig som ledare och vad är din naturliga stil och hur bidrar du till organisationen. ökad förståelse för att vi är olika och att nyttja detta och hur vi kan arbeta på ett kompletterande sätt. Testpilot JTI – Frågeformuläret annorlunda. Inga ordvalsfrågor, utan hela meningar, mindre polariserade frågor, inte tvingas välja sida, T-F bättre, inget hårt eller mjukt mer balanserad, färre frågor/14 per preferens/totalt 56 frågor, inte 100 MBTI.

Johari-fönster Jag Arena Blint Andra Okänt Fasad Vad jag vet Vad jag inte vet Ber – om feedback Vad andra vet Arena Blint Andra Ger – visar mig/öppenhet Okänt Vad andra inte vet Fasad När vi pratar om personlig utveckling så handlar det om komm några känner säkert igenom Johari fönster! Det handlar om att få ökad personlig insikt, genom dialog med andra kan mitt fönster vidgas och jag få en ökad insikt. När vi ge och ta emot feedback kan vi öppna upp vår arena. Johari: hur en person kommunicerar med sin omgivning. Försöker beskriva människors samspel och komm med andra. Någon som känner till Joharis fönster? Det modellen uppmärksammar oss på är att du kan bibehålla en relation eller förändra de:. 1.Arena/det öppna jaget: Det jag vet om mig själv och andra vet om mig/känner till. 2.Blint/det blinda jaget: Det andra vet och känner till men som jag själv inte känner till. 3.Fasad/det dolda jaget: Det jag vet om mig själv men inte visar. Som andra inte vet om mig. 4.Okänt/det okända jaget: Saker som varken jag eller andra vet om mig. Omedvetet. Dessa fyra fönster har olika storlekar som varierar från person till person och från situation till situation. Så om man arbetar med feedback o tänker på Johari-fönster så kan jag öppna upp mitt fönster genom att be om feedback, som kan det ge: Ökad frihet att kommunicera Förbättrad förmåga att samarbeta Genom dialog och utbyte med andra vidgas fönstret och ger ökad personlig insikt och kan minska missförståndet med andra. Minska risken för misstolkning. Ett stort öppet jag gör att du blir tydligare som ledare (ej missförstådd och tolkingar). Kommunikation som feedback är bra för att ”öka/öppna upp det öppna jaget”. Öppna mitt fönster, hur lär jag mig, hur kan jag bli en bättre kommunikatör? Om jaginte vet hur ledarskapet upplevs har jag ingen möjlighet att korrigera det. Om jag som chef avskärmar sig helt från att filosofera kring hur mitt ledarskap upplevs, bygger jag ev upp en självbild om hur jagskulle vilja upplevas och inte hur jag faktiskt upplevs. Därför bra att ge och få feedback. Eller vad säger ni? Fyrfälltstabell Joe Lutf och Harry Ingham

Jag Arena Andra Vad jag vet Vad jag inte vet Ber – om feedback Vad andra vet Arena Andra Ger – visar mig/öppenhet Vad andra inte vet Öka Arenan, speciellt viktigt som chef för att minska misstolkningar Öppna mitt fönster, hur lär jag mig, hur kan jag bli en bättre kommunikatör? Om man inte vet hur ledarskapet upplevs har man ingen möjlighet att korrigera det. Om chefen avskärmar sig helt från att filosofera kring hur dennes ledarskap upplevs, bygger denne ev upp en självbild om hur denne skulle vilja upplevas och inte hur denne faktiskt upplevs.

Preferenserna Extravert Sinnesförnimmelse Tanke Bedömning - Introvert Intuition Känsla Perception Vart riktar du först din energi? - Hur hanterar du helst information? - Vi gör en övning här med att ni får Skriv namnet först med höger hand el för den som är vänsterhänt skiver med den hand som känns bra, sedan med vänster hand. Hur kändes det? Kändes ngt bättre än det andra? Det vi föredrar känns mest naturligt. Föredragna känns (lätt, flyter på, snabbt, naturligt, automatiskt). Den icke föredragna sida känns besvärligt, långsamt, krävs koncentration, måste tänka, krävs mer kraft/ansträngning. Ett sätt att demonstrerar begreppet preferens. När vi utnyttjar våra föredragna preferenser känns det ofta lätt, snabbt och bekvämt. Att använda vår icke föredragna sida tar mycket energi. Vi kan använda den men det tar mer anstängning. Vi kan träna upp att använda vår icke dominanta hand precis som vi kan träna oss i att använda våra icke föredragna preferenser. Om vi har ett val kommer vi alltid att välja våra föredragna preferenser. Jung säger inget antingen eller utan både och. Gå igenom preferenserna: MBTI bygger på preferenser. Nämn alla fyra preferenspar. E-I Vad fokuserar jag på S-N Hur tar jag in info T-F Hur fattar jag beslut J-P Hur jag agerar, livsstil, attityd). Vi ska gå igenom respektive preferenserna och efter varje preferenspar gör ni en egen självskattning på er preferens, så att ni får komma underfund med era naturliga preferenser och se vad ni tror ni föredrar. Hur föredrar du att fatta beslut? - Hur förhåller du dig till omvärlden?

Typtabell för Sverige ISTJ 11% ISFJ 7% INFJ 2% INTJ 1% ISTP 5% ISFP 3% INFP 4% INTP ESTP ESFP 6% ENFP 12% ENTP ESTJ 14% ESFJ ENFJ ENTJ Jmf med Sverige ISTJ är vanligaste chefstypen i USA. s382. MBTI kopplat till yrkesval, ytsocial (ET) Ta upp yrkesval exempel efter resultaten i 16-matrisen, sid 294. Rita på tavlan – Kvadranterna visar var gruppmedlemmarna finns och hur de kompletterar varandra. IS = eftertänksamma realister IN = Eftertänksamma innovatörer ES= Handlingsinriktade realister EN= Handlingsinriktade innovatörer 6

Mitt chefs- och ledarskap utmärker sig på följande sätt… Typ som stämmer bäst: Datum: Mitt chefs- och ledarskap utmärker sig på följande sätt… På arbetet bidrar jag till… Jag irriterar andra gruppmedlemmar genom att …. och irriteras av gruppmedlemmar som… Mina utvecklingsområden är… Jag kan bli mer effektiv genom att… Sätt er tillsammans 3-4 personer i varje grupp utifrån liknande profil. Reflektera själv 5 min utifrån givna frågor, notera gärna på pappret. Utbyt tankar med varandra. En i taget, en börjar och får feedback/reflektioner från andra i gruppen/ön totalt 7 min/pers. Känner ni igen er i profilens ledarskapsstil och hur leder ni andra? Vad bidrar ni till gruppen och hur påverkar ni gruppen? Vad irriteras andra hos dig och vad irriteras du av? Vilka kan era utvecklingsområden vara och kan du bli mer effektiv?

UTVÄRDERING