Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Metodstöd.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Mötesstruktur.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Välkommen till Ledardagen!
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Lönesamtalet.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Springlife Prioövning
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Medarbetarundersökning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Patientsäkerhetskulturenkät 2015 Kommunikationspaket I den här presentationen används konsekvent förkortningen VGR för Västra Götalandsregionen. Som.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Mätning av PATIENTSÄKERHETSKULTUR
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
Navigating uncertainty
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport psykosocial skyddsrond
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Workshop Arbetsplatslärande.
Hbtq-diplomering Alla har rätt att slippa utsättas för diskriminering eller kränkande behandling på sin arbetsplats. Och alla har rätt till en likvärdig.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Metoder för arbete med psykosocial arbetsmiljö -hur medarbetare och chefer kan utföra övningarna Dessa övningar kan antingen utföras som de beskrivs.
Vad blir vårt nästa steg?
Medarbetar- och chefsenkäten 2015
Lönesamtal och bedömningsområden
Min vardag som handläggare
Så här arbetar jag/vi med Idrottsmedelapplikationen
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet  

Till dig som chef Samla dina medarbetare och avsätt tillräckligt med tid (ca 2 timmar) för att gå igenom resultatet för MUSK 2017 Om minst fem av dina medarbetare har svarat på frågorna i MUSK har ni fått ett eget resultat att arbeta vidare med. Om ni saknar ett eget resultat så utgår ni från resultatet på nästa nivå Senast före sommaren ska du tillsammans med dina medarbetare diskutera resultatet och prioritera utvecklingsområden som ni vill arbeta vidare med för att utveckla och förbättra er arbetsplats Som chef kan du även ha fått ett resultat i form av en ledarprofil. Fundera över styrkor och utvecklingsområden i ditt ledarskap och be dina medarbetare om fortsatt återkoppling

Förbereda MUSK-möte Skicka MUSK resultatet (samlingsbilden med index) till dina medarbetare när du bjuder in till MUSK-möte. Be alla att förbereda sig och fundera över möjliga orsaker till det resultatet visar, både styrkor och utvecklingsområden Förbered dig inför mötet genom att gå igenom MUSK-resultatet i sin helhet. Identifiera era tre största styrkor och era tre största utvecklingsområden. > 70 procent är ett riktvärde för en styrka och < 50 procent för ett utvecklingsområde Vad visa resultatet? Hur ligger ni till i jämförelse med andra och Samhall i stort? Möjliga orsaker? Pågående aktiviteter? Något annat du vill lyfta? Dokumentera era styrkor och utvecklingsområden i bild 4 Bild 6 = stödmaterial att skriva ut och använda i grupparbete

Våra styrkor och utvecklingsområden (exempel baserat på resultatet för Samhall totalt) 78 % känner sig nöjda med vad de uträttar på arbetet 74 % anser att de kan tala om när det är något de inte förstår, utan att känna sig dum 71 % anser att deras mål i arbetet är tydliga Utvecklingsområden 45 % har förtroende för beslut som fattas i Samhall 48 % anser att vi inte snackar ”illa” om varandra på våra arbetsplatser 59 % anser att de har goda möjligheter att utvecklas i arbetet Aktivt grupparbete Tre grupper Uppgiften på papper till varje grupp Tydliggör uppgiften för hela gruppen, minst 30 minuter Presentera – gemensam diskussion Summera/avsluta

Genomföra MUSK-möte Gå igenom MUSK-resultatet och summeringen av era styrkor och utvecklings- områden Berätta att fokus på mötet kommer att vara att arbeta vidare med några prioriterade utvecklingsområden Fånga upp. Finns det andra utvecklingsområden som dina medarbetare vill prioritera och diskutera? Om ni är många delar du in dina medarbetare i mindre grupper som får arbeta vidare med varsitt utvecklingsområde (använd bild 6 som stöd för dokumentation) annars jobbar ni i helgrupp Efter grupparbetet får grupperna redovisa vad de kommit fram till. Samla in förslagen från samtliga grupper och berätta vad nästa steg är. Summera i handlingsplan och fortsatt utvecklingsarbete Till sist. Lyft era styrkor och det ni ska fortsätta vara bra på!

Grupparbete – ca 20 minuter Identifierat utvecklingsområde: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Uppgift: Diskutera vad resultatet kan bero på Ta fram minst ett konkret förslag som skulle bidra till att göra det bättre Skriv ner ert förslag Vårt konkreta förslag är:

Summera i handlingsplan