Kommunikationsplanering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Utvärdering av projekt
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Musik & kommunikation 50p.
Kommunikationsplan.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Konsten att leda sig själv
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Kommunikationsplanens delar
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Personprocessen Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende egna problem och önskemål, meddelanden Hälsoprocess förädlingsobjekt: personens.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kap 6: Marknadsstrategier
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Kommunikatören.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Träningspasset Gk Vad ska vi göra idag? Varför ska vi göra det?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Maria Jansén Länsmuseernas samarbetsråd, Länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet.
Uppgift Ett kraftfullt dokument som uttrycker ditt eget syfte och din mening med livet. Den fungerar som en ledande konstitution som styr hur du värderar.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Skriva noveller.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Att välja efterbehandlingsåtgärd Från övergripande till mätbara åtgärdsmål Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/5.
Information & kommunikation
Kommunikation.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Presentation av projektet Halland har tidigare varit en stark förebild för övriga Sverige när det gäller utvecklandet av kvinnors företagande I dagsläget.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
“Counter-marketing” vad finns det för evidens
Coaching.
Kommunikation.
Förändringsprocessen
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kommunikationsplan.
Insatsprojekt 2017 Energimyndigheten.
Spridning av säkrare praxis
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Kommunikationsprocesser
Verktyget Utmärkelsen….
Religion.
Tips & trix.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Kommunikationsplanering

Begreppsutredning Palms definition: Information betecknar budskapets sakinnehåll. Kommunikation betecknar processen genom vilket innehållet förmedlas. Dialog - dubbelriktad information.

… fler begrepp Kommunikation som förstärkning Kommunikation som komplement Kommunikation som alternativ

Arbetssätt enl Palm Ett kommunikationsprojekt måste utgå från ett beslutsunderlag som innefattar målanalys, målgruppsanalys och omvärldsanalys. Beslutsunderlaget styr budskapsstrategier och medievalsstrategier. Strategierna bestämmer val av metodik som bör användas för att nå målen. Kommunikationsprojektet avslutas med utvärdering och uppföljning.

Målanalys Målen är de grundläggande styrinstrumenten för en kommunikationsinsats – inget att slarva med!

Hierarkisk modell för målen Slutmål Beteendemål Kommunikationsmål

Slutmål delas in i: systemmål - mål som kan uttryckas i termer av det problem som ska lösas visionsmål - mål för ett önskvärt framtida tillstånd för den egna organisationen

Systemmål och visionsmål formuleras oftast av ledningen – inte av kommunikatörerna

Beteendemål För att slutmålen ska uppnås måste människors beteende påverkas Beteendemål kan vara att ändra eller inte ändra ett beteende Beteendemål sätts inte heller av kommunikatörer – utan av experter som ser samband mellan beteenden och slutmålen

Kommunikationsmål Handlar om vad målgrupperna bör veta och tycka för att beteendemålen ska uppfyllas Kan vara att skapa ökat intresse eller ge ökade kunskaper  Formuleras av kommunikatörer

Målgruppsanalys Varför målgruppsanalys? För att kunna välja rätt budskap För att kunna välja rätt medier för att nå målgruppen med budskapet.

En målgruppsanalys innebär att målgruppen segmenteras: delas in efter olika principer och beskrivs utifrån relevanta egenskaper

Vissa egenskaper kan inte påverkas men måste tas hänsyn till: kön ålder grundläggande värderingar personlighetsdrag

Vissa egenskaper kan påverkas - kommunikatörens uppgift att ta reda målgruppens engagemang för frågan: kunskaper attityder intentioner beteenden

Målgruppers relationer till sändaren asymmetrisk relation symmetrisk relation

Målgruppens position i kommunikationsprocessen Målgruppen kan vara : beslutsfattare opinionsbildare

Andra målgrupper kan vara: förmedlare förebilder Dessa är viktiga i alla kommunikationsprojekt, i synnerhet sådana som handlar om spridning av information

Slutmålgruppen den grupp som ska ändra eller inte ändra sitt beteende

Demografiska egenskaper kön ålder yrke inkomst familjesammansättning bostadsort etc

Psykografiska egenskaper faktorer som centrala värderingar personlighetsdrag och självbild

De nämnda faktorerna är svåra att ändra på, vissa omöjliga – men viktiga för att få en realistisk bild Kommunikatören måste ta hänsyn till dem vid budskaps- och medievalsstrategier

Målgruppens mentala avstånd till beteendemålet medvetenheten om och intresset för det aktuella problemet beredd att ta till sig kunskaper om problemet rätt kunskaper men ”fel” attityd rätt attityd men intentionen saknas rätt intention men det krävs för mycket mental energi vidmakthållande - kommunikatören vill, för att målet ska vara nått, att när handlingen väl är utlöst ska den bli en vana att förhindra återfall

Omvärldsanalys Målgruppsanalys – slutmålgrupperna och även förmedlargrupperna är de som är intressanta Omvärldsanalys – beslutsfattare, opinionsbildare, aktörer och intressenter är de som är intressanta.

Olika tekniker för omvärldsanalys SWOT-analys VRIO-analys Scenarioanalys Delphi-undersökningar

SWOT-analys – en enkel analys som används ofta

VRIO-analys Uppbyggd kring: Valuable Rare Imitate Organization

Scenarioanalys Används i samband med risk- och kriskommunikation Man framställer ett hypotetiskt händelseförlopp

Trendanalys Handlar om att spåra långsiktiga förändringar i samhället eller i vissa grupper

Delphi-undersökningar man frågar experter vad de tror om framtiden i olika avseenden

Strategier Budskapsstrategier Budskapsstrategier måste styras kommunikationsmålet Checklista: volym närhet känsla diskuterbarhet

Undvik överövertalning Kommunikatörens uppgift att se till att sakargumenten inte uppfattas som tråkiga, förolämpande eller anklagande

Medievalsstrategi Medievalet måste styras av kommunikations- målen och av budskapsstrategin. Två grundläggande medievalsstrategier: ”bombmatta” organisk tillväxt + blandstrategier

Utvärderingar Summativ utvärdering/resultatutvärdering Formativ utvärdering Processutvärdering