Kommissionens delbetänkande För en god och jämlik hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Kommissionen för jämlik hälsa ANDT – ur ett folkhälsoperspektiv Hur bidrar mitt arbete med ANDT samordning/tillsyn till en mer jämlik hälsa? Anna Balkfors.
Folkhälsopolitisk uppföljning och rapportering Hälsopolitik och hälsosystem, KI, 25 maj 2012 Mikael Nordberg,
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Psykisk hälsa ur ett folkhälsoperspektiv Linda Beckman & Lisa Hellström Centrum för Forskning om Barns och ungdomars Psykiska Hälsa
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Miljömålsnätverket
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
HFS - nätverkets vision, framtidsbild och strategi
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Miljömålen i samhällsplaneringen
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
IFK MARIEFRED VERKSAMHETSIDÉ VERKSAMHETSOMRÅDEN VÄRDEGRUND VISION MÅL
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
Cristina Mattsson Lundberg Gd-staben
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Hälsa 2020 – WHO Europaregionens policyramverk för hälsa och välbefinnande Johan Carlson Folkhälsomyndigheten
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Metod för utvecklings-arbete
Folkhälsan i Motala – en introduktion.
Avdelningen för vård och omsorg
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Schyst offentlig upphandling
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Nästa steg regionkalmar.se.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Mänskliga rättigheter -
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Samordnad utveckling för god och nära vård
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Presentationens avskrift:

Kommissionens delbetänkande För en god och jämlik hälsa Februari 2017

Kommissionens uppdrag - två huvudsakliga delar 1 Förslag som kan bidra till att minska hälsoklyftorna i samhället Socioekonomi och kön Brett spektrum av bestämningsfaktorer Berör olika aktörer i samhället Förslag på kort, medellång och lång sikt 2 Genom ett utåtriktat och inkluderande arbetssätt öka medvetenhet och engagemang bland relevanta samhällsaktörer Välfärd är en samlande benämning på människors levnadsförhållanden,[1] och bygger på en redogörelse för deras ekonomi, hälsa, utbildning, bostadsförhållanden etc

Förslagen utgår från analys av: Enkäter till samtliga kommuner, landsting/regioner, länsstyrelser, samt 40 myndigheter på nationell nivå Rapporter från t.ex. FHI/FoHM, Statskontoret, SKL Kommissionens breda dialog med berörda aktörer Jämförelser med andra tvärsektoriella områden (ex jämställdhet) och internationellt

Kommissionen ser två vägar mot mer jämlik hälsa Förslag riktade direkt mot de livsområden pekats ut Åtgärder som skulle ge mer jämlika villkor och möjligheter för människor i olika sociala positioner i det tidiga livet, i skolan, i arbetslivet etc. Förslag som indirekt kan påverka jämlik hälsa via styrning och uppföljning Åtgärder som skapar en bättre fungerande infrastruktur för strategisk styrning och uppföljning av det tvärsektoriella arbete för mer jämlik hälsa Stärka människors egna möjligheter att agera och generera resurser.​ Göra mer av sådant som verkar fungera​ Göra bättre eller annorlunda för att få ut mer nytta för brukare av olika välfärdstjänster​ ​ Åtgärderna bör vara universella och riktade mot specifika problem, grupper eller individer

Nuvarande folkhälsopolitik är bra men har inte fullföljts (ramverk) Styrningen av folkhälsopolitiken fungerar inte som avsett Uppföljningen av folkhälsopolitiken fungerar inte som avsett Det krävs tydligare mål och delmål Det krävs en tydligare organisation Det krävs ett ökat ägandeskap från alla berörda aktörer Det krävs en utvecklad uppföljning

Ett för ensidigt fokus på några områden Efter en inledande bred satsning har insatser de senaste 10 åren främst gjorts på områdena: ANDT Hiv-/aidsfrågor Barns och ungas uppväxtvillkor (föräldrastöd) Smittskydd och hälsoskydd Detta arbete har på flera sätt varit framgångsrikt T.ex. ANDT-strategin Men… Utan insatser över bredden av folkhälsopolitikens målområden kommer vi inte kunna komma till rätta med ojämlikheten i hälsa!

Kommissionen föreslår Tydligare mål med ett ökat fokus på jämlikhet Ett bredare angreppssätt Inkludera alla målområden tydligare En motor som driver arbetet kontinuerligt Löpande, långsiktigt, brett och dynamiskt i ett föränderligt samhälle Aktivt ägarskap& involvering av relevanta aktörer/sektorer Främja ägarskap genom tydligare uppdrag och adekvat kunskapsstöd En utvecklad uppföljning Jämförelser över tid, mellan samhällsnivåer och analys av ojämlikhet, samt en utvecklad utvärdering och forskning

Ett förslag om att justera det övergripande målet till: Att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen År 2003 fattade riksdagen beslut om ett nationellt övergripande folkhälsomål: "Skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen

Föreslagna målområden Sju livsområden där ojämlikhet i villkor och möjligheter (resurser) är avgörande samt en arena som direkt kan påverka individens hälsa. Det tidiga livets villkor Kompetenser, kunskaper och utbildning Arbete, arbetsmiljö och arbetsförhållanden Inkomster och försörjningsmöjligheter Boende och närmiljö Levnadsvanor Kontroll, delaktighet och inflytande En jämlik och hälsofrämjande hälso- och sjukvård Samtliga dagens målområden ryms inom de åtta prioriterade livsområdena för en god och jämlik hälsa, men vi föreslår att målområdena sorteras delvis annorlunda än i dag för att förstärka fokus på jämlik hälsa i enlighet med de resonemang Kommissionen för i sitt första delbetänkande om orsakerna till ojämlikhet i hälsa. Målområdena utgår också ifrån att de utgör livsområden där olika typer av ”resurser” spelar en stor roll för en jämlik hälsa. Som arbetet ser ut i dag har det kommit att fokuseras i första hand på ett begränsat antal av dagens målområden och Kommissionen menar att arbetet bör breddas. Kommissionen ser också att det finns tydliga synergieffekter att vinna med en breddad ansats i arbetet. T.ex. kan arbetet med olika levnadsvanor förstärkas genom arbete också med grundorsakerna till ojämlikhet såsom utbildning och arbete. Elva målområden beslutats av riksdagen (prop. 2002/03:35, prop. 2007/08:110): Delaktighet och inflytande i samhället Ekonomiska och sociala förutsättningar Barns och ungas uppväxtvillkor Hälsa i arbetslivet Miljöer och produkter Hälsofrämjande hälso- och sjukvård Skydd mot smittspridning Sexualitet och reproduktiv hälsa Fysisk aktivitet Matvanor och livsmedel Tobak, alkohol, narkotika, dopning och spel Målområdena grupperar hälsans bestämningsfaktorer, dvs. de faktorer i människors livsvillkor och levnadsvanor som är av central betydelse för hälsan.

Strategier tas fram som omfattar alla målområden •Strategierna bör omfatta 3–5 år, samtliga målområden bör vara täckta senast 2020 •Strategierna – som blir en slags motor i arbetet - bör –Tas fram i ett brett samarbete mellan alla relevanta aktörer –Formulera delmål och etappmål för arbetet –Dessa mål bör vara konkreta och uppföljningsbara •Utvärdering bör ske i slutet av strategiperioden

Tydligare och mer effektiv statlig struktur för arbetet föreslås Här beskrivs mycket om de olika myndigheternas brist på samordning En nationell GD grupp för jämlik hälsa föreslås Folkhälsomyndighetens roll måste förstärkas och tydliggöras Ge länsstyrelserna tydligar instruktioner i sin roll Utvecklad möjlighet till uppföljning Utreda om lagstöd för folkhälsoarbete -relevant existerande lagsstiftning, analysera behovet av särskild folkhälsolag Det bör tillsättas en statlig utredning med uppgift att se över ​ Relevant existerande lagstiftning som reglerar de verksamheter som kan bidra till en god och jämlik hälsa ​ Analysera om det finns behov av att utveckla denna lagstiftning i syfte att bättre kunna bidra till måluppfyllelse i en politik för en god och jämlik hälsa. ​ Analysera behovet av en särskild folkhälsolag för att komplettera existerande lagstiftning, och undersöka ekonomisk styrning som en  alternativ eller kompletterande styrform 

Kommuner, landsting och regioner Många arbetar aktivt och strategiskt Många bör prioritera ett långsiktigt, strukturerat och tvärsektoriellt arbete Bör se över behovet av en särskild folkhälsolagstiftning som reglerar ansvarsfördelningen Bör få stöd från relevanta myndigheter Stärka människors egna möjligheter att agera och generera resurser.​ Göra mer av sådant som verkar fungera​ Göra bättre eller annorlunda för att få ut mer nytta för brukare av olika välfärdstjänster​ ​ Åtgärderna bör vara universella och riktade mot specifika problem, grupper eller individer

Civilsamhället och näringslivets roll Stärka rollerna Dialog mellan civilsamhälle och regeringen föreslås

Länk till hela delbetänkandet http://kommissionjamlikhalsa.se/publikationer/sou-20174-for-en-god-och-jamlik-halsa-en-utveckling-av-det-folkhalsopolitiska-ramverket

Tre olika typer av åtgärder Stärka människors egna möjligheter att agera och generera resurser.​ Göra mer av sådant som verkar fungera​ Göra bättre eller annorlunda för att få ut mer nytta för brukare av olika välfärdstjänster​ ​ Åtgärderna bör vara universella och riktade mot specifika problem, grupper eller individer