Medier, påverkan och identitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
A1 Kulturantropologi Föreläsning 6 Nationalism Kulturmöten och antropologin (förr och nu)
Advertisements

Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Det ”klassiska” Hollywood- berättandet Utifrån Bordwell/Thompson: Film Art (kap 3) & Per Vesterlund, Högskolan i Gävle.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Historiskt Källmaterial
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Känslor…..
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Bildanalys.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion och identitet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Granska läromedel.
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Steg för livet
Filmanalys.
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Pierre Bourdieu.
Identitet och religion
Om grupper/team & grupprocesser
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Vilhelm Moberg
Om grupper/team & grupprocesser
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Upplysningen 1700.
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Sagor.
Den sociologiska blicken
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
Äldre män, musik och psykiskt välbefinnande
Kurs mindfulness Studenthälsan
Projekt läslust Att upptäcka kulturen & litteraturen
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Så styrs Sverige.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Barnkonventionen.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Inkodning och avkodning – av Stuart Hall
Medievanor.
Källkritik och historiska källor
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Övergripande struktur för
Kurs mindfulness Studenthälsan
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Presentationens avskrift:

Medier, påverkan och identitet +

Socialisation Värderingar, normer, attityder, inställningar, regler, etik och moral etc. Primär socialisation: inom någon familjeform (tidig påverkan, präglar hela livet) Sekundär socialisation: utanför familjeformen (detta pågår hela livet) – påverkan av bland annat samhällsinstutioner; skola, arbetsplatser, föreningar media mm (”socialisationsagenter”) - Media är nu en del av vår socialisation och på så sätt med och skapar vår identitet Social inlärning (”behaviorism”) 1) Genom observationer t ex föräldrarna (ej vad de säger, utan vad de gör) 2) Genom erfarenhet (trial/error)

Identitet (Enhet/likhet) Personlig identitet (det unika Jag): vem är jag? Social identitet (kollektiv, grupp): en del av självbilden Identiteten kategoriserar likheter och skillnader Media hjälper till att definiera verkligheten omkring oss = medskapare och upprätthållare till vår identitet (föreställd gemenskap) Har vi flera personligheter? (Jung: ”persona”) Medverkar och/eller påverkar media till detta?

”föreställda gemenskaper” Föreställda gemenskaper = Imagined communities (Benedict Andersson) Medierna är skapare av dessa föreställda gemenskaper - Mediers (historiska) roll i den nationella identiteten - Upplevelsegemenskap (t ex direktsändningar) - Skapar gemenskaper med människor som vi egentligen inte känner (genom det ”gemensamma") - Media hjälper till att lära oss skillnader och likheter med andra, och vad det betyder att tillhöra en viss gemenskap, land, etnicitet etc. Media skapar roller

Identifikationer Medvetna/omedvetna önskningar Symbolisk interaktion - upplever oss själva genom andra (hur andra uppfattar oss) Parasocial interaktion - Förhåller oss till mediekaraktärerna/personerna som om vi ”kände dem” personligen Imitation

Identifikationer Associativ identifikation: kollektiv, grupper Admirativ identifikation: inlevelse i t ex hjältefigur (bättre än oss?) Sympatisk identifikation: upplever och känner med personen/karaktären Ironisk identifikation: Leker med identifikationen (absurditeter – självkänsla) Khatarsisk identifikation: liknar oss (svagheter och brister); den tragiska sorten

Identitet – representation Representation = ”presentera igen”; ”stå för” (något, någon) Representera: vald, självvald eller utsedd att representera någon, något eller några andra t ex i riksdagen, föreningen) Representera: samhällsgrupper, etniska grupper, minoriteter – Hur dessa framställs bland annat i media (stereotyper?): sättet dessa framställs! Något representeras på ett visst sätt = ”konstruktion”? Yttrandefrihet? Stereotyper, arketyper

Mottagaren/läsaren Aktiv Passiv

Medier och påverkan Beteende Tankar och resonemang Känslor (medvetna och omedvetna) Motivation Imitation Identifikation och levnadssätt Konsumtion

Moralisk panik Ungdomskulturer Swingpjattar, Raggare, Hippies, Punkare, hårdrockare mm Medier Musik och visuella medier (där filmen och serietidningar ofta blivit uthängda) Censur

(film, serier, tv-spel mm) Våld och medier Forskning - Stimulansteorier - Imitationsteorier - Khatarsisteorier Underhållningsvåld? (film, serier, tv-spel mm)

Skräckfilm Obehag, spänning, rysningar, rädsla, chocker, äckel (skratt?) Smaklöst, förråande, skadligt, subversivt, exploaterande pornografiskt, våldsamt eller banalt?

Skräck som kulturell genre Skildrar människor rädsla för det farliga och/eller oförklarliga Muntlig tradition Litteratur Film Tv- Spel Serier Musik Bildkonst

Skräck och känslor Gör oss bekanta med våra negativa känslor Möjliggör att tränga in i vårt (kollektiva) undermedvetna, ge form åt våra arketyper, vår rädsla och längtan

Skräckens fascination Få vår egen trygghet bekräftad Fascination för ondska och skräck, som sker på kontrollerade former Kanalisera vår egen fruktan Uppskattar underhållning som väcker starka känslor Leva ut en uppdämd livsångest (offer/förövare etc) Eskapism Emotionell och intellektuell stimulans (väljer formen och/eller innehållet för tillfället) Monstret inom och utom oss Andra faktorer

Den Andre Representerar ett hot (”avvikelser”) som en given kultur känner sig alienerad från – men som den tvingas konfrontera Lösning = tillintetgöra eller medvetet tränga bort I den amerikanska skräckfilmen har monstret (hotet) förflyttat sig från ”exotiska platser” (30-talet) till det egna territoriet (1940/50-talet) för att sedan invadera det vardagliga och familjesituationen (hemmet) i sig.

Rörlig bild och realism Dokumentärt eller fiktion (Lumiere – Méliès): två traditioner Film är imitation av vår direktkontakt med verkligheten? Identifierar oss Tror på bilden/berättelsen (passiva mottagare). Tar detta som en sanning (även om det är en fiktiv sådan)

Fiktiv realism Realism/verklighet: nutid/historisk Spekulativ realism: utgår bland annat från nutida kunskaper för att skildra sånt som kan hända (science fiction mm) Icke-realism: bortser från realismens krav (t ex fantasy och skräckfilmens spöken, demoner) - dessa tre flyter ihop skräckfilmen

Våld och skräck Vad kommer först, sanningen eller dikten Skräck handlar mer om känsla än om fakta Yttre och inre verklighet Medievåld handlar stundtals mer om deltagande än om identifikation Var finns våldet: form eller innehåll Genreproblematik

Skräck- och våldskultur Kasta kristna till lejon, gladiatorspel, offentliga avrättningar, Halloween, Alla menlösa barns dag, krig, tortyr, våld och skräck i litteraturen, teatern och bildkonsten (bibeln mm), nattvarden (äter Kristi lekamen), myter och berättelse mm. Många skräckfilmer bygger på legender och verkliga händelser Freakshows Fantasmagoriteater (optiska spökeffekter) Grand Guignol (1897-1962?) Karneval

Medier: identitetens lekplats Medier tillåter och/eller bjuder in till ”rollspel” ”Passivt” identifiera sig (t ex offer/förövare) Aktivt identifiera sig (tv-spel mm) Leka med rollfigurer, karaktärer eller personligheter (Internet, tv-spel eller andra medier) Ljuga? Får vi förståelse för den Andre genom medierna?