(Landstingsstyrelsen )

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Utredningen en nationell samordnare för effektivare resursutnyttjande inom hälso- och sjukvården Effektivare vård Vårdsamverkan Skaraborg Stockholm
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND På gång inom äldreområdet! Linda Macke.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
DIVISION Landstingsdirektörens stab Effektiv vård SOU 2016:2 Göran Stiernstedt.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Moderna beredskapsjobb i staten
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Göran Stiernstedt Anna Ingmanson Daniel Zetterberg
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Problematisering av diplomet
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Nulägesrapport Delregionala samverkansorganet Nordost
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Moderna beredskapsjobb i staten
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Effektiv vårdadministration
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Hjälpmedelsförskrivning
9...
Vårdsamordning Länets invånare ska kunna säga: ”Jag får den vård jag behöver när jag behöver det och där jag behöver det” Presentera mig Vi precis som.
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Specialiserad Sjukvård I Hemmet
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Avdelningen för vård och omsorg
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Framtidens närsjukvård i Fyrbodal samt Lilla Edet
Projekt Göteborgssjukvården - juni, 2017
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Nästa steg regionkalmar.se.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Led- och muskelmottagning
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Rapport från Temagrupp Psykiatri
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Samordnad utveckling för god och nära vård
Lokal handlingsplan till den sjukvårdsregionala cancerplanen
Nätverket för barn-och elevhälsan
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

(Landstingsstyrelsen 2016-06-02) Effektiv vård SOU 2016:2 Göran Stiernstedt (Landstingsstyrelsen 2016-06-02)

Uppdraget Utredningens uppdrag: Belysa viktiga effektivitetsproblem och utvecklingsområden Hur professionernas resurser kan användas på ett mer ändamålsenligt och effektivt sätt. Ge förslag på åtgärder som kan vidtas på nationell, regional och lokal nivå 2 års utredningstid Utredningen lämnar sammanlagt 26 förslag 11 rekommendationer ett hundratal bedömningar

Sammanfattning av slutbetänkandet Det skapas ständigt nya förutsättningar för både vården och patienterna. Medicinteknisk utveckling och digitalisering Behov av vård förändras över tid. En av vårdens främsta utmaningar är förmågan att attrahera och behålla personal med rätt kompetens. Rätt använd kompetens är en förutsättning för att landstingen i framtiden ska kunna erbjuda vård till fler personer utifrån begränsade resurser. Hur landstingen klarar av kompetensväxling är en av de största utmaningarna för framtiden.

Sammanfattning forts. Vården måste anpassas organisatoriskt, kompetensmässigt och kulturellt för att vården ska kunna bedrivas effektivt. Vården behöver utvecklas för att bättre tillgodose helhetssyn och kontinuitet för patienter som har omfattande behov av vård- och omsorgsinsatser. Det finns en stor samlad effektiviseringspotential. Resursbrist är mer sällan problemet när det gäller att förbättra effektiviten. Förändrade arbetssätt och förändrad arbetsorganisation skulle enligt utredningen öka effektiviteten. Administration och dubbeldokumentation för hälso-och sjukvårdspersonal behöver minska så att mer tid frigörs till patientnära arbete.

Landstingets svar Landstinget ställer sig positiv till huvuddragen i utredningen En innehållsrik och intressant utredning Till stora delar överensstämmer med landstingets idéer om nödvändiga åtgärder för ökad effektivitet i vården. Utredningens sammanfattning av de huvudsakliga orsakerna till effektivitetsproblemen stämmer väl med landstingets erfarenhet och uppfattning.

Kontinuitet Utredningen rekommenderar att kontinuiteten behöver genomsyra styrning, organisation och arbetssätt. Landstinget delar denna uppfattning Stor utmaning gällande kompetensförsörjning i vården. Väsentligt att lyfta fram hela teamets betydelse för individen.

Primärvårdens uppdrag Sverige är sjukhusfixerat Ett nationellt uppdrag för primärvården Primärvården ska bland annat: Vara befolkningens första kontakt med vården Vara lätt tillgänglig hela dygnet Ansvara för akut hälso-och sjukvård som inte kräver vård på sjukhus Primärvården organiseras i allmän och riktad primärvård

Primärvårdens framtid Landstinget delar uppfattningen att vården i Sverige är alltför sjukhusorienterad Vård och behandling behöver i större utsträckning flyttas från specialiserad vård till primärvård och från sjukhusvård till mer öppnare vårdformer. Landstinget anser att staten bör utforma uppdrag som leder i önskvärd riktning. Positiv till förslag om att primärvården bör ges en tydligare och mer framträdande roll i svensk hälso- och sjukvård men betonar att det måste finnas möjlighet att lösa det på olika sätt. Att landstingen fortsättningsvis ges utrymme att styra bemanning utifrån behov i befolkningen.

Primärvårdens framtid forts. Landstinget tveksam till kravet på tillgänglighet dygnet runt i primärvård. Utökade öppettider ett alternativ i primärvård Behov av ren jourverksamhet inom primärvård är begränsat Möjligheter att organisera sjukvården på jourtid på ett effektivt sätt anpassat till lokala förhållanden. Förslaget riktad primärvård anser landstinget är intressant i tätbefolkade områden men ser däremot svårigheter att tillämpa begreppet riktad primärvård på landsbygd och i glesbygd. Antalet listade färre, kännedomen om befolkningen större och behovet av en uppdelning av uppdraget mindre. En uppdelning riskerar i detta sammanhang att bli en administrativ påbyggnad och leda till minskad kontinuitet för patienterna. Den riktade primärvården ska fullgöra primärvårdens uppdrag för äldre med omfattande behov.

Sammanhållen vård och omsorg Utredningen föreslår en bestämmelse som innebär att kommuner och landsting ska fastställa en gemensam plan för samverkan Landstinget är i grunden positiv till inriktningen och ser samverkan mellan landstinget och kommuner som grund för en välfungerande vård- och omsorgskedja. För att möjliggöra detta efterlyser landstinget kreativa lösningar och lagstiftning som möjliggör smidiga samverkanslösningar. Landstinget ställer sig dock tveksam till kravet på tvingande lagstiftning för samverkan.

Sammanhållen vård och omsorg forts. Utredningen föreslår att om kommun och landsting är överens får kommunen överta skyldigheten att erbjuda läkarvård i samband med hälso- och sjukvård som ges till personer som bor i särskilt boende eller har hemsjukvård. Landstinget ställer sig tveksam till att splittra läkarresurser på fler än en huvudman.

Minskad detaljstyrning & mindre ”krångel” Landstinget instämmer med utredarna om att detaljstyrningen måste minska. Ex professionsneutrala intyg, ta bort signeringskrav Förslaget att vårdgarantin blir professionsneutral samt att medicinsk bedömning ska göras inom tre dagar är positivt även om det innebär utmaningar i vården. Patienten bör träffa den yrkesprofession som bäst möter patientens behov. Landstinget delar utredningens bedömning att formella möjligheterna att delegera arbetsuppgifter som avser läkemedelshantering till undersköterskor inom sluten vård behöver möjliggöras. Nuvarande gränsdragning mellan öppen och sluten vård förhindrar utvecklingen av en modern flödesbaserad hälso- och sjukvård.

Verksamhetsstöden Utredningen bedömer att det behövs samlade insatser från staten och huvudmännen samt gemensamma beslut om utveckling av verksamhetsstöden. Landstinget delar denna uppfattning och anser att det är nödvändigt. Utredningen beskriver att det finns en utbredd osäkerhet bland vårdens professioner om vad som ska dokumenteras och av vem. Landstinget anser att bestämmelser om dokumentation måste ingå i utbildningen i mycket högre grad och studenterna behöver få mer kunskap om vem som dokumenterar vad och när. Att ha ett bra verksamhetsstöd är en stor del i att vara en attraktiv arbetsgivare. Utredningen anser att information ska kunna överföras över vårdgivargränser. Landstinget håller med

Utbildning Utredningen föreslår att staten ska utreda Utformningen av sjuksköterskeutbildningen Tjänstgöring inom primärvården för ST-läkare Landstinget ställer sig positivta till detta I samband med detta bör även andra vårdutbildningar utredas. Landstinget efterlyser även en central ST-styrning och samordning av ST-utbildningen i landet. Samtliga landsting bör ta ansvar för att utbilda ST-läkare utifrån bedömt behov.

Nytt arbetssätt Utredningen: Samtliga hälso- och sjukvårdens verksamheter bör analysera och vid behov ändra arbetssätten Effektiva och välfungerande vårdflöden, rätt använd kompetens, rätt profession gör rätt uppgift, kompetensväxling, nya arbetssätt och innovationer tas tillvara på ett effektivt och strukturerat sätt. Landstinget: Håller med och jobbar med detta idag, ex kompetensväxlar

Ekonomi Många av förslagen ger ökad skyldighet att planera och utföra uppgifter gemensamt och ett ökat samarbete kring gemensamma lösningar med syfte att använda resurserna mer effektivt. Omställningen är stor och riktade stöd för att underlätta arbetet med exempelvis förändrade arbetssätt, kompetensväxling och införande av nya verksamhetsstöd anser landstinget är angelägna. Utredningen lyfter även fram en bred satsning på gemensamma verksamhetsstöd som staten och huvudmännen ska finansiera. Landstinget efterlyser dock ett förtydligande hur detta ska gå till. Den ekonomiska utmaningen är stor för landstinget, med ökade demografiska krav och samtidigt krav på utveckling.