Det nya medielandskapet och vinklade budskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Det nya medielandskapet och våra vanor
Det förändrade medielandskapet och demokratin
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Historiskt Källmaterial
Insändare Vad kan vi om insändare?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Hittar du historiens tvättbjörnar? Om propaganda.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Att våga där men inte här! Om tonen på nätet.
XX kommun Kommunikationsplan.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
SPRÅKSOCIOLOGI. Norrländska..
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Religion och identitet
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Granska läromedel.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Iris Rosengren Larsson
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Dold reklam marknadsmässig kurragömmalek
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Det nya medielandskapet och våra relationer
5768 visningar på Youtube.
Om Jordklotets historia
Våra medier.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Övning Tid: 20 minuter Upphovsrätt eller fel.
Övning Tid: 40 minuter Lagen och rättvisan.
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
- Att vara personlig och beröra
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Riksdagen.
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Tips för det praktiska ledarskapet
Catha Glaas Herrängens skola
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Om Tro.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Det nya medielandskapet och vinklade budskap Lektion Tid: 60 – 120 minuter 4 övningar

Övningar Tyck som jag! Om metoder för påverkan Hittar du historiens tvättbjörnar? Om propaganda. Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan. Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.

Syfte med lektionen Syftet med detta kapitel är att eleverna ska förstå några vanliga metoder för påverkan samt reflektera över hur medielandskapet påverkar vinklade budskap. Kapitlet innehåller förslag på övningar till en lektion som är 120 minuter, men det går också bra att plocka enskilda övningar som du tycker passar för just din elevgrupp. Kom ihåg att du alltid kan hitta mer material kopplat till specifika ämnen inom MIK på startsidan. Om du vill ägna mer tid åt ämnet finns fler övningar att göra om vinklade budskap i det nya medielandskapet.

Tyck som jag! Om metoder för påverkan Övning Tid: 20 - 30 minuter Tyck som jag! Om metoder för påverkan

Syfte med övningen Det finns många metoder för att påverka människor att göra som man vill. I den information vi möter dagligen används det mängder av olika metoder för att få oss att tycka och kanske också handla på ett visst sätt. Syftet med övningen är att eleverna först får fördjupa sig i olika metoder för påverkan och därefter får undersöka hur de används.

Gruppövning I denna övning utgår vi från sju olika metoder som brukar användas för att få människor att tycka på ett visst sätt: Skapa grupptryck genom att ge en känsla av att många tycker på ett visst sätt Utse en syndabock – ge någon/något skulden för något som den inte bär ansvar för Använda musik, bilder och snabba klipp för att förstärka en viss känsla Hänvisa till auktoriteter och trovärdiga källor Påstå att något är fakta, fastän det bara är en åsikt Överföring – koppla en negativ känsla från något till något annat, för att det andra också ska framstå som negativt (kan också göras för att framställa något på ett positivt sätt) Inte ge en helhetsbild utan använda detaljer så att de stärker en viss tes Förberedelse inför gruppövning Metoderna för påverkan finns presenterade i kopieringsunderlaget Skriv ut kopieringsunderlaget, klipp ut korten och ge ett kort till varje grupp. Dela in deltagarna i sju grupper där varje grupp ansvarar för en metod.

Gruppövning Läs in er på kortet för att förstå vad er metod går ut på. Leta upp tre saker på nätet som ni tycker visar på er metod. Det kan handla om filmer, bilder eller texter. Redovisa ert resultat. De andra grupperna får komma in om de anser att exemplet även innehåller deras metod. Kom på ett eget exempel där er metod för påverkan finns representerad. Om tid finns får alla grupper leta efter ytterligare metoder som används för att påverka mottagaren av ett budskap.

Avslutning Diskutera hur just er metod för påverkan ska kunna motverkas. Detta presenteras i form av en kort handlingsplan med formuleringar som: Följande bör du tänka på för att inte påverkas genom... Detta kan du göra. Följande bör göras för att bemöta denna form av påverkan. Diskutera avslutningsvis i vilka situationer det är bra att låta sig påverkas.

Fördjupning Politik handlar i högsta grad om att påverka. Alla partier vill ju ha så många väljare som möjligt. Genom detta får de en möjlighet att genomföra sin politik. Undersök partiernas valprogram och se om de använder någon av de sju metoderna. Använder de någon annan metod som inte omfattas av de sju vi behandlat?

Hittar du historiens tvättbjörnar? Om propaganda. Övning Tid: 10 – 30 minuter Hittar du historiens tvättbjörnar? Om propaganda.

Se filmen: Det nya hotet

Syfte med övningen Filmen om tvättbjörnar visar hur man kan skapa rädsla och avståndstagande genom propaganda. Detta har skett många gånger i mänsklighetens historia och i värsta fall har det bidragit till att möjliggöra mördandet av tusentals människor. Syftet med övningen är att koppla filmens slutsatser med verkliga händelser. Detta görs genom att undersöka hur olika grupper av människor har utpekats från det samhälle de lever i.

Arbeta i grupper Uppgiften är att jämföra de metoder som används i filmen med någon faktisk händelse: Se först filmen ”Det nya hotet”

Arbeta i grupper Undersök verkliga händelser i historien. Hur går det till när man piskar upp stämningen mot en viss grupp människor? Vilka metoder används? Används samma metoder som i filmen om tvättbjörnar? Ge exempel.

Arbeta i grupper Händelser som kan undersökas: Propagandan mot judar i Nazityskland på 1930-talet Propagandan som föregick folkmordet i Rwanda 1994 Svenska statens syn på romer under 1930- och 1940-talet Propagandan mellan grupperna i kriget på Balkan på 1990-talet Den ugandiska statens syn på homosexualitet i Uganda idag Den ryska statens syn på homosexualitet i Ryssland idag

Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan. Övning Tid: 15 – 30 minuter Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.

Syfte med övningen Mycket i vårt samhälle går ut på att sälja. Reklamen har här en stor betydelse och företag lägger ner stora summor på sin marknadsföring. Ändå säger de flesta av oss att vi inte påverkas av reklam. Kan det verkligen vara så? Syftet med övningen är att öva sig på att kritiskt granska reklamens budskap.

Linjeövning Tänk en linje genom rummet. Linjen symboliserar en skala där den ena änden betyder inte alls och den andra änden betyder jättemycket. Läs ett påstående och låt eleverna placera sig på linjen beroende på i hur hög grad de håller med om påståendet.

Påståenden Jag påverkas av reklam Jag tillhör en viktig målgrupp som reklammakarna specifikt riktar sig till via skräddarsydd reklam Reklamen påverkar våra attityder vad gäller utseende Reklamen påverkar våra attityder till hur kvinnor och män bör bete sig Reklam får mig att vilja konsumera mer

Arbeta i grupper Leta upp två exempel på reklam som ni anser riktar sig till er. Det kan handla om reklambilder, texter och reklamfilmer. På vilket sätt riktar sig detta till er? Vad använder man för argument för att få er att köpa? Reflektera kritiskt kring den reklam ni valt. Innehåller den stereotyper, överdrifter och så vidare? Läs mer i texten Olika typer av reklam på http://statensmedierad.se/larommedier   

Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier. Övning Tid: 15 – 45 minuter Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.

Syfte med övningen En konspirationsteori är en tro på att det finns en sammansvärjning som styr vad som händer i olika sammanhang. Konspirationsteorier har alltid funnits och sprids idag lättare än någonsin. En förklaring till spridningen är den moderna teknologin. Många människor tror på konspirationsteorier och det kan vara svårt att övertyga dem om något annat. Syftet med övningen är att problematisera varför människor tror på konspirationsteorier och vad det kan leda till.

Arbeta i grupper Undersöka två sajter (SMHI och en privat blogg) som båda tar upp fenomenet chemtrails. Chemtrails, eller k-strimmor, är de kondensstrimmor som kommer efter flygplan, som enligt konspirationsteoretiker består av gift som sprids i luften av amerikansk militär. http://www.smhi.se/kunskapsbanken/inga-vetenskapliga-belagg-for-chemtrails-1.32335 http://chemtrailsisverige.wordpress.com

Arbeta i grupper Gör en allmän bedömning av sajterna och granska dem källkritiskt. Vilken källa är mest trovärdig? Varför? Vad talar för och mot att chemtrails finns? Motivera. Sök på chemtrails. Vad får ni upp för träffar? Diskutera resultatet och vad det kan få för konsekvenser.

Lyssna Lyssna på radiodokumentären “Giftet i luften” som handlar om konspirationsteorier med fokus på så kallade chemtrails. Dokumentären är 28 minuter lång och finns här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/388869?programid=4703

Diskutera Varför tror människor på konspirationsteorier? Vad är det i konspirationsteorierna som lockar så många? Vilka andra konspirationsteorier finns? Illuminati är en så kallad superkonspiration som är inblandad i många andra konspirationsteorier. Det finns till exempel de som hävdar att Illuminati låg bakom Michael Jacksons död. Undersök detta genom att titta på klipp från Youtube och att läsa annat material på nätet. Hur argumenterar man för detta? Vilka metoder för påverkan använder man? Kan det finnas något bra med konspirationsteorier?