Workshop 1 Kvalitet vad är det?
(Lao-tsi, ”Tao-te-ching, 500-talet f.Kr) Kinesiskt dikt med tidlöst budskap - 2500 år Den kvalitet som kan definieras Är icke den Absoluta Kvaliteten. De namn som kan ges den Är icke Absoluta namn. ---- Kvalitet genomsyrar allt. Och dess bruk är outtömligt. Bottenlöst! Som alla tings källa. Dock kristallklar som vatten Tyckes den förbli. ---- Skådad mot, kan icke ses. Lyssnad till, men icke höras. Gripen efter, men kan icke beröras. Oavbruten, oavbruten tycks den förbli. Tag av den och den tjänar Dig med lätthet. Genom hi (Lao-tsi, ”Tao-te-ching, 500-talet f.Kr)
Aristoteles (384-322 f Kr) och Locke (1632 – 1704) Två relaterade perspektiv; den objektiva och den subjektiva sidan W. Shewhart (pionjär under industrisamhället) Utgick ifrån ovanstående perspektiv. Grundare till begreppet ”Quality Management”.
”Lämplighet för sitt syfte” Joseph Juran ” Kvalitet på en produkt är dess förmåga att, och helst överträffa kundernas behov eller förväntningar” B.Bergman och B.Klefsjö ”Kvalitet skall fokusera på kundernas behov, dagens kunder men även morgondagens” Edwards Deming ”Den grad till vilken inneboende egenskaper uppfyller krav, dvs. tillfredsställa, behov eller förväntning om angiven i allmänhet underförstådd eller obligatorisk” ISO 9000:2000 ”Quailty is a state in which value entitlement is realized for the customer and provider in every aspect of the business relationship” Mikael Harry (Six Sigma Academy)
Det är viktigt… …att varje organisation hittar en definition av kvalitet utifrån; egna referenser förväntningar kultur och allra främst medlemmarna
Exempel från verkligheten Skolvärlden Ett antal olika målgrupper som har förväntningar Föräldrar Regeringen Skolans Kvalitetsarbete Personal Skolverket Elever Samhället Skolledning
Hög kvalitet Hög kvalitet; Vad är det? Vem bestämmer vad hög kvalitet innebär?
Rätt kvalitet istället för hög kvalitet ?
Rätt kvalitet ”Rätt kvalitet uppstår när förväntningar infrias, behov tillfredsställs och krav uppfylls; kundernas, personalens/medarbetarnas och ägarnas/ huvudmännens”. (Edvardsson och Thomasson, 1991)
Produktkvalitet - Tjänstekvalitet Aktivitetskvalitet - Ledarkvalitet Paketering av ovan – Total kvalitet
Ledarkvalitet Ledarens och personalens betydelse Avgörande betydelse: Kompetens Engagemang Intresse för medlemmen ”Sanningens ögonblick”
Aktivitetskvalitet Lokalen Utrustning Välkomnandet!
Kvalitetspolicy Kvalitetspolicy är ett dokument som beskriver den riktning och styrning på hur organisationen ska arbeta för att uppnå de kvalitetsmål organisationen ska uppnå.
Kvalitetsmål Att tänka på… kundens förväntningar, krav och behov relaterade till den egna verksamhetsidén realistiska mätbara Tydliga ansvar tidsbestämda förändringsbara
Kvalitetsarbete Att tänka på… systematiskt och regelbundet dokumenteras analyseras vidtas åtgärder medvetandegör
Exempel från verkligheten Gymnastik omvärldsbevakning, SWOT, varumärke, kommunikations- och kvalitetsplan, utvärderingar, uppföljning SISU Idrottsutbildarna policy, beskrivning av arbete, uppsökande verksamhet, styrkor och förbättringsområden, dokumentanalys, uppföljning
Att tänka på… Kvalitetspolicy förankras hos såväl ledning som hos medarbetarna. Utveckla ett gemensamt språk Utveckla likartat synsätt Kvalitetsarbetet måste integreras och genomsyras i hela verksamheten Varje medarbetare måste känna sig delaktiga
Kvalitetsutveckling Kvalitetsutveckling handlar om… Kvalitetssäkring Kvalitetsstyrning Kvalitetskontroll
Litteraturtips! Kvalitetsstyrning med totalkvalitet, 2008 av Lennart Sandholm Kvalitet, från behov till användning, 2012 av Bo Bergman och Bengt Klefsjö Riva pyramiderna, 1985 (pocket 2009) av Jan Carlzon