Kandidatuppsats i offentlig förvaltning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kandidatuppsats i offentlig förvaltning
Advertisements

Huvudområde offentlig förvaltning
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
ISAM-kursen Ht 2010 Kursledare: Jakob Åsberg,
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Dan Nordin – vem är det?  Rationaliseringsutredare med inriktning mot miljö- och energiområdet och moderniseringen av det statliga systemet för redovisning.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Svenska som andraspråk 1
Nya rutiner: tryckning av avhandlingar
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Rättssäker examination
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Vt 2012
Torsdag 25 februari.
Skrivarverkstad 19/ C-kurs Kulturantropologi VT15
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
FÖRAKTA DIG! FINNS DET MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER?
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hantera kurstillfälle
Gymnasiearbete 100 p.
Kursansvarig: Linda Wänström
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Projektanmälan och antagning av doktorand
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Mer information om Ladok
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Timplan för grundskolorna i Angered
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Forskarutbildning grunder
Medarbetareinformation
Årskursinformation åk 4-5
Systematiskt kvalitetsarbete
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Feber hos barn Hälsa i Sverige
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Gymnasiearbete 100 p.
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

Kandidatuppsats i offentlig förvaltning En kurs uppdelad i tre teman: Ledning och styrning Policyanalys Förvaltningsekonomi

Allmänt om kursen Förkunskapskrav: För tillträde till kursen krävs minst 120 högskolepoäng från kandidatprogrammet i offentlig förvaltning eller motsvarande kunskaper, varav 15 högskolepoäng skall vara från kursen Vetenskapsteori och metod (FH1301) eller motsvarande kunskaper. Kursens innehåll Kandidatuppsatsen är ett examensarbete som skall vara en självständigt genomförd kvalificerad utredningsuppgift inom kunskapsområdet offentlig förvaltning. Uppsatsens innehåll skall ha en orientering mot ett av de tre teman för fördjupning som erbjuds inom kandidatprogrammet för offentlig förvaltning (Förvaltningsekonomi, Ledning och styrning och Policyanalys). Kandidatuppsatsen innefattar även en självständigt genomförd opposition på en annan students uppsats

Kursens mål (från kursplanen) Efter avslutad kurs skall studenterna kunna: Kunskap och förståelse Uppvisa grundläggande kunskap om forskning inom fältet offentlig förvaltning genom att relatera till relevant litteratur; Färdighet och förmåga med ett vetenskapligt förhållningssätt genomföra och presentera en kvalificerad utredning med relevans för offentlig förvaltning; utifrån en motiverad problemformulering precisera en utredningsfråga som är grundad i ett empiriskt och eller teoretiskt härlett syfte utifrån syftet utforma och motivera en utredning där syftet konkretiseras och avgränsas i relation till praktiska förutsättningar identifiera, samla in och presentera för utredningen relevant empiri argumentera för metodologiska ställningstaganden utifrån teoretiska begrepp organisera det insamlade materialet utifrån en analys dra motiverade slutsatser med relevans för utredningens problem presentera sin utredning skriftligt och muntligt i enlighet med akademiska formalia och på ett språkligt och pedagogiskt tillgängligt sätt Värderingsförmåga och förhållningssätt försvara en och kritisera en kvalificerad utredning så att relevanta styrkor och svagheter klarläggs

Medverkande på kursen Kursansvarig: Malgorzata Erikson malgorzata.erikson@spa.gu.se Tema Ledning och styrning Examinatorer Östen Ohlsson, osten.ohlsson@handels.gu.se Rolf Solli, rolf.solli@gri.gu.se Tema Policyanalys Vicki Johansson, vicki.johansson@spa.gu.se Tema Förvaltningsekonomi Björn Rombach, bjorn.rombach@spa.gu.se Stellan Malmer, stellan.malmer@spa.gu.se Louise Holm, louise.holm@spa.gu.se Administrativt ansvarig: Louise Skoog louise.skoog@spa.gu.se Handledare Iwona Sobis, iwona.sobis@spa.gu.se Julia Carlsson, julia.carlsson@spa.gu.se Patrik Zapata, patrik.zapata@spa.gu.se Stig Montin, stig.montin@spa.gu.se Sara Hallberg, sara.hallberg@spa.gu.se Louise Skoog, louise.skoog@spa.gu.se Angelica Börjesson, angelica.borjesson@spa.gu.se Pierre Donatella, pierre.donatella@kfi.se Emma Ek, emma.ek@spa.gu.se Hans Petersson, hans.petersson@kfi.se Osvaldo Salas, osvaldo.salas@spa.gu.se

Kursens början Uppsatsen bör skrivas av två studenter tillsammans Studenter som läst olika inriktningar kan skriva tillsammans, men måste välja en av inriktningarna Uppsatsplan En preliminär plan skrivs av respektive uppsatsgrupp Planen mejlas till Louise Skoog senast kl. 09.00 den 26/3 1 500-2 000 ord, 1,5 i radavstånd Planen ska innehålla; Namn, personnummer, kontaktuppgifter Vilket tema ni avser skriva inom (ledning & styrning, policy eller fv.ek) Problembeskrivning (vad vill ni kunna säga något om när ni är klara?) Syfte och forskningsfråga (vilken typ av förklaringar vill ni ge?) Skiss över teoretisk referensram (de begrepp och teoretiska verktyg som ni vill använda för att analysera och förstå er empiri) Funderingar kring tillvägagångssätt

Efter att planerna lämnats in tilldelas handledare samt examinator Information om handledare och examinator presenteras på GUL 28/3 kl. 16 Ca 3-4 april, uppsatskursen startar med ett seminarium där studenterna får träffa ”sin” examinator, handledare deltar på seminariet i mån av tid (se schema för tid och lokal) Handledarna meddelar sina studenter tid för första handledningstillfället Handledarna har inte med bedömningen att göra och kommer inte uttala sig om betyg Riktlinje för arbetsinsats: Kursen omfattar 15 högskolepoäng, vilket motsvarar 10 veckors heltidsarbete, dvs. 400 arbetstimmar för en student och 800 arbetstimmar för två studenter Få timmar är schemalagda, studenterna tar ett stort personligt ansvar för sitt arbete

Kursens avslutning Den färdiga uppsatsen mailas in senast 27/5 kl. 09.00 till Louise Skoog (både spa-mail och urkundsmail) samt till aktuell examinator. Uppsatsen SKALL vara 8 000-12 000 ord lång! Ange ej personnummer då uppsatsen kan komma att laddas upp på GUPEA Samtliga uppsatser läggs upp på GUL Seminarieschema med uppgift om vilka som skall vara opponenter på de olika uppsatserna läggs på GUL senast den 30/5 kl. 16.00 Ett par exemplar av varje uppsats skrivs ut och läggs på ett bord mitt emot rum C323 (Louise Skoogs arbetsrum), tillgängligt så snart som möjligt

Examinerande seminarie Examinationsseminarierna sker under 3-4-5 juni! Se schema för tid och lokal Obligatorisk närvaro på alla seminarier i den egna gruppen Alla skall ha läst alla uppsatser i gruppen och förberett åtminstone en fråga eller kommentar till varje uppsats utöver sin insats som opponent De som skrivit uppsats tillsammans kommer inte att opponera ihop Om två studenter ska opponera på samma uppsats ska dessa prata ihop sig i förväg och göra en gemensam sammanfattning och opponering Opponentskapet ska tas på allvar och man ska försöka hjälpa författaren att lyfta fram textens starka och svaga sidor Kritik ska inte ges för kritikens egen skull, inte heller ska man fega – kritiken ska vara konstruktiv

Seminariets upplägg Ca. 45 min för varje uppsats, leds av examinator och har följande upplägg: Författarna har möjlighet att muntligt korrigera fel Opponenterna sammanfattar uppsatsen (ca 5 min) Författarna kommenterar sammanfattningen Opponenterna genomför en kritisk genomgång av uppsatsen (ca 20- 25 min) Övriga deltagare ges möjlighet att ställa frågor och kommentera Seminariet avslutas med examinators kommentarer om uppsatsen OBS! Använd inte power point

Om opponering En opponering ska fokuseras på stora och övergripande frågor, ex: Är problem och syfte klart och väl motiverade? Är de teoretiska delarna relevanta och har författaren konstruerat ett bra analysverktyg? Har författaren, givet sitt problem/syfte/teori, valt rätt design? Är det metodologiska hantverket godkänt? Är insamlad data presenterad på ett lämpligt sätt? Är författarens analys genomförd på ett bra sätt? Är slutsatserna rimliga? Har författaren besvarat sina frågor? Vad vet vi nu som vi inte visste innan? Vad är uppsatsens bidrag?

Det finns pris för bästa kandidatuppsats! Om bedömning Betygsskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG) Examinator bestämmer betygen utifrån kursens mål Två grader av underkänt En uppsats som får underkänt betyg måste arbetas om och läggas fram vid ett nytt examinationsseminarium för prövning En uppsats kan underkännas ”med kompletteringsuppgifter” Det finns pris för bästa kandidatuppsats!

Uppsatsens arkivering Alla examensarbeten arkiveras i pappersformat, ohäftat och enkelsidigt En sådan utskrift skall (för de som fått G eller VG) lämnas till expeditionen (Anne-Marie Olsson) senast en vecka efter seminariet, alltså den 12/6 Till den inlämnade uppsatsen fogar studenten den blankett som används vid arkivering (finns på GUL) En elektronisk version (OBS, PDF!) skall också skickas till Anne-Marie Olsson När uppsats och blankett är inlämnad kan betyget registreras i Ladok Om tillstånd givits på arkiverings-blanketten kan uppsatsen komma att läggas in i GUPEA (http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/23909)