Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skrivarverkstad 19/ C-kurs Kulturantropologi VT15

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skrivarverkstad 19/ C-kurs Kulturantropologi VT15"— Presentationens avskrift:

1 Skrivarverkstad 19/5 2015 C-kurs Kulturantropologi VT15
Uppsatsventilering! Skrivarverkstad 19/5 2015 C-kurs Kulturantropologi VT15

2 Varför göra en uppsatsventilering?

3 Opponeringens faser Respondenten inleder (errata)
Opponenten sammanfattar Respondenten reagerar på sammanfattningen Själva oppositionen (Styrkor och svagheter. Visst urval, men exempelvis: röd tråd, formalia, oklarheter, analys, håller slutsatserna) DIALOG Synpunkter från övriga

4 Bra att tänka på: Förberedelse Att spela sin roll
Som opponent: a) inte fastna i detaljer, b) kategorisera gärna kommentarerna, c) ex. av korrigerad och kommenterad version ges till respondenten. Som respondent: Försvara sig (men viss ödmjukhet), inte skylla på handledaren. Den ”goda tonen” (konstruktivistiskt och framåtblickande). Det vetenskapliga samtalet.

5 Vid er uppsatsventilering den 3-4/6
Gruppindelning efter den 26/5 Varje uppsats = ca 20 minuter Examinator är ordförande, handledare närvarar (men utan att de är direkt aktiva). Opponeringen kan ha betydelse för betygsättning Efter ventileringen redaktionella ändringar

6 ”SURR” Känns något otydligt för dig när det gäller ventileringen?
Vilka delar av ventileringsförfarandet känner du dig säker/osäker inför? Vad tänker du är viktigt när du förbereder dig (både som respondent och opponent)? Vad förväntar du dig av din opponent? Vad förväntar du dig av din respondent?

7 Pepp/inspiration/akuthjälp/”handledning”/terapi
Samtala om er skrivarprocess. Hjälp varandra och ge varandra sista-minuten-stöd och tips. Se till att alla får ungefär lika mycket tid. Återsamling!


Ladda ner ppt "Skrivarverkstad 19/ C-kurs Kulturantropologi VT15"

Liknande presentationer


Google-annonser