Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp"— Presentationens avskrift:

1 Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Mål Innehåll Identifiera, formulera och genomföra uppgifter inom givna tidsramar Arbeta i projekt på ett planerat och systematiskt sätt Sammanställa, använda och kritiskt granska information Skriftligt och muntligt presentera projekt Ta del av och ge konstruktiv kritik på andras arbeten 1) Projektletande 2) projekt-planering och 3) utförande av projekt enligt projektplan Fördjupning av kunskaper inom relevant teknikområde Resultatbehandling och sammanställning Projektplan och slutrapport Muntlig presentation av projekt Opponering på annan grupps arbete

2 Identifiera projekt och handledare
Arbetsgång Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3

3 Identifiera projekt och handledare
Hur hittar jag projekt? Sök i Uppsala Universitets databas DiVA för projektidéer ( Sök efter utannonserade examensarbeten på företag eller på respektive institution/avdelning Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3

4 Vilka projekt godtas? Solceller på Kungliga Slottet i Stockholm A field study of the necessary insolation to make water drinkable in the household water treatment unit SOLVATTEN, by studying temperature, UV radiation and the total solar radiation in Kenya Projektets omfattning ska motsvara 10 veckors heltidsstudier Projektet ska ha en eller flera handledare Projektet ska ha teknisk anknytning Design och framtagning av diodbaserad mätutrustning för solinstrålning Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3 Applikationsutveckling i språket Objective-C för iOS

5 Arbetsgång Identifiera projekt och handledare
Larsson, B.-E., Projekt i praktiken - att leda projekt och åstadkomma förändring. Studentlitteratur AB: 2012. V1 V2 V3 V4 V5 V6 V7 V8 V9 Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3 Kontinuerligt dokumentationsarbete (Studentgrupp och projektmentor) Instudering av projekt, Projektplan upprättas (Studentgrupp och handledare) 1 v Projektets praktiska genomförande (Studentgrupp och handledare) 7 v Vi vet vad som ska göras för att komma i mål i vilken ordning projektets delmoment ska genomföras och har identifierat milstolpar och när dessa måste vara klara. Bara att sätta igång. Projektplanen är godkänd och går i papperskorgen??? Projektplan Redovisas och godkänns (Studentgrupp, projektmentor och examinator) prel. 26/3

6 Arbetsgång Projektredovisning med opponering
prel. 30/5, 31/5 eller 1/6 Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3 Kontinuerligt dokumentationsarbete (Studentgrupp och projektmentor) Instudering av projekt, Projektplan upprättas (Studentgrupp och handledare) 1 v Projektets praktiska genomförande (Studentgrupp och handledare) 7 v Förberedelse av Presentation och Opponering (Studentgrupp och handledare) 1 v Vetenskapligt skrivande Annonseras senare Skriv Rapport parallellt (Studentgrupp, handledare och projektmentor) 5 v Projektplan Redovisas och godkänns (Studentgrupp, projektmentor och examinator) 26/3 Rapporten Lämnas in för granskning Projektmentor, opponerande studentgrupp prel. 25/5

7 Vem gör vad? Studentgrupp (1-4 personer): Identifierar projekt och handledare innan kursstart! Sätter upp projektplan tillsammans med handledare, utför arbetet, sammanställer rapporten och opponerar på annan grupps arbete Handledare: Sätter upp projektplan tillsammans med studentgruppen och finns till hands i det dagliga arbetet. Handledaren hjälper studentgruppen att föra arbetet framåt. Projektmentor: Person som läser och godkänner projektplan och slutrapport. Projektmentorn följer upp arbetet under kursens gång och tar del av det kontinuerliga dokumentationsarbetet. Examinator (Martin Sjödin och Maria Strømme): Hjälper till med administrationen, hittar projektmentor för projekten, ser till att ni blir registrerade och rapporterar in avklarad kurs. Godkänner projektplanen, slutpresentation och opponering. Språkverkstaden finns som resurs för den skriftliga framställningen och språkgranskar projektplanen.

8 Examination Projektplan Kontinuerlig dokumentation
Godkänns av projektmentor och examinator Kontinuerlig dokumentation Godkänns av projektmentor Presentation och opponering Examinatorn godkänner presentation och opposition Rapport Ska urkundsgranskas i Urkund och publiceras i DIVA. Detta kan projektmentorn hjälpa till med. Projektmentorn godkänner rapporten

9 1 Projektplan Upprättas för att: Ska innefatta:
Säkerställa att handledare och projektmentor finns tillgängliga Projektmentor, examinator och studentgrupp ska kunna bedöma rimligheten i tidsplaneringen Användas som arbetsdokument där projektets framåtskridande dokumenteras Ska innefatta: Kortfattad beskrivning av projektet (kan sedan användas i slutrapporten) Veckovis tidsplan för arbetets genomförande med tydliga milstolpar identifierade. Uppdelning av arbetsuppgifter. vem gör vad? Planering ska innefatta nio veckor och inkludera rapportskrivande, opponering och presentations-förberedelser.

10 2 Kontinuerlig dokumentation

11 3 Presentation och opponering
Presentation: ca 20 min/arbete Nivån anpassas efter åhörarna, dvs till den kunskapsnivå ni hade innan projektstart Arbetet ska sättas in i ett sammanhang: Vad syftar projektet till? Vad var känt innan projektstart? Vilka teorier utgår ni ifrån? Metoder och resultat ska presenteras och er roll i arbetet ska tydligt framgå Opponering: ca 10 min Opponering görs på annan studentgrupps arbete med fokus på den skrivna rapporten

12 4 Rapport Framsida (Mall) – Projekttitel samt deltagare
Populärvetenskaplig sammanfattning av projektet Abstractsida (Mall) Sammanfattning av projektet med slutsatser Introduktion Kort överblick av området Beskrivning av frågeställning Teoridel Metodbeskrivning Resultat Diskussion Slutsatser Referenser


Ladda ner ppt "Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp"

Liknande presentationer


Google-annonser