Föräldramöte 22 september 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Men det här är väl ingenting nytt?
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Livskunskap för de allra yngsta
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Start & Stegen Tidigt lärande i förskolan
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Projekterande arbetssätt
Läroplansträff fritidshem
Södertörns nyckeltal - förskolan. Många texter.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen.
Förskolan Ekot´s modell för
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Nämndplan 2015.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Integritet läroplansanalys.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
”Jag ljög om att jag hade magsjuka”
Vad vi behöver när vi kunskapar
Verksamhetsbeskrivning
Omställningen av hälso- och sjukvården
Fotboll Fristad Goif F10 Ledare: Magnus Kamsula, Leif Andersson, Anton Björnberg och Niklas Rydell.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Dialogmöte enskild pedagogisk omsorg.
Presentationens avskrift:

Föräldramöte 22 september 2016

Innehåll på föräldramötet Välkomna Presentation Allmänt om verksamheten Färdigheter för livet Byggprojekt Övriga frågor Innehåll på föräldramötet

organisationsstruktur Övergripande verksamhet Grund Utvecklings områden Övergripande organisationsstruktur Ett av de största hjulen består av personal och ekonomi. Här ryms lagar och regler förordningar och personalfrågor i stort och smått. Detta kugghjul kräver en egen struktur och planering för att fungera och ett kvalitetsarbete för att utvecklas. (Huvudman, föräldrar och förskolechef) Grundverksamhet Vardagen i förskolan! Det är här mötet mellan barnet och pedagogen sker. Vår likabehandlingsplan. Det är här man kan påverka, skapa och bygga en verksamhet som ständigt lär och utvecklas. Pedagogen ska möjliggöra undervisning, möta det enskilda barnet och anpassa verksamheten efter barnets behov. Hur kan vi optimera rutinsituationerna? Här arbetas det ständigt med normer och värden. Det går inte att föra en verksamhet framåt om det inte finns en tydlig grund att vila på. Utvecklingsområden De områden som behöver utvecklas i grundverksamheten lyfts in i utvecklingshjulet och bearbetas där. Det är här vi tittar extra på vilka fokusområden från läroplanen vi arbetar extra med. Vi sätter fokusmål för verksamheten och fördjupar oss i olika projekt.

Barngruppen hösten -16 4 år 3 år 2 år 1 år Vilgot Charlie Helmer Gustav Manne 3 år Stig Mattis Alva Ingrid Molly Viktor Ines 2 år Abbe Olof Alfred 1 år Ludvig Elsa Gunnar

Den viktiga grundverksamheten Förutsättningar för att få den att fungera - föräldraansvar Friska barn, vart går gränsen för sjuka barn? Hur vet man? - Vi följer socialstyrelsen Smitta i förskola. Tider - schema - Lämna nytt schema eller ändra tid med framförhållning, barnets tider ligger till grund för vår planering och personaltäthet ”Kläder efter väder” - Se till att fyll på extralådan ovanför ert barns klädfack Återhämtning – sömn - Rutiner vid sängläggning hemma/ förskola, trött – övertrött Var går gränsen?

Hur ser vi på lärandet? Vygotskijs Proximala utvecklingszon Lärandet handlar till viss del om mognad, som i sin tur inte sker av sig självt, utan utvecklas av det ständigt pågående lärandet i samspelet med omgivningen. Hur möter och vägleder vi barnen bäst för ett lärande?

Kasam – Känsla av sammanhang Begreppet KASAM (Antonovsky) Kan användas till att förstå under vilka omständigheter barn kan samla sin kompetens, må bra och utvecklas. Känsla av sammanhang innefattar tre aspekter som är centrala för barns lärande: Förståelse av situationen - Vad förväntas? - Vad ska hända? Rutiner, tydlighet, konkret Kunna hantera situationen Har barnet de färdigheter som behövs för att möta de förväntningar som ställs? Meningsfullhet - Är situationen meningsfull, intressant och utmanande

Förskolan = relationsverkstad Vi kommer under hösten arbeta med Stegen I arbetet med Stegen får barnen lära sig färdigheter inom följande fyra områden: 1. Färdigheter för lärande: Barnen lär sig färdigheter som hjälper dem att bli bättre på att lära sig saker. De blir bättre på att fokusera sin uppmärksamhet, lyssna noga och att be om hjälp. 2. Empati: Barnen lär sig att känna igen och förstå sina egna känslor och andras känslor. Barnen lär sig också att visa omsorg för andra. 3. Känslohantering: Barnen lär sig att lugna ner sig själva när de har starka känslor, som oro och ilska. 4. Kamratskaps- och problemlösningsfärdigheter: Barnen lär sig hur man får och behåller kamrater och de lär sig att lösa problem i samspelet med andra på ett positivt sätt. Förskolan = relationsverkstad

Hur arbetar vi med stegen? Vi kommer utgå från den barngrupp vi har idag Vi har stegen och Färdigheter för livet som underlag till verksamheten Det kommer ingå i grundverksamheten och fördjupas på samlingar, då det handlar om att lära in ett förhållningssätt Vi kommer inte byta steg varje vecka, ibland krävs det fördjupning Föräldralänkar skickas ut när nytt ämne tas upp i barngruppen Följ oss på Bloggen

Byggprojekt – byggarbetsplats - koja Natur och Teknik ¤ Uppstartade byggprojektet av vårt eget bygge med hjälp av QR koder. Inspirera barnen till bygge med hjälp av två filmsnuttar. ¤ Vi tar vara på barnens egna intresse för kojbygge. Utvecklar den och fördjupar oss i olika tekniker och material. ¤ Vi samlar material från skogen och spillvirke, hållbar utveckling. ¤Vi följer bygget i vår närhet och bearbetar sen verkligheten i vårt egna kojbygge. ¤Vi testar hållfastheten och olika material och tekniker och tillvägagångssätt för att förbättra och utveckla vårt bygge. ¤ I projektet väver vi in STEGEN – ”färdigheter för livet” ¤ Vi kommer använda oss av digital teknik för att inspirera, ta reda på fakta, dokumentera och utveckla oss. Ta vara på barnens intresse för kojbygge Närmiljön – följa byggarbetsplatsen Stegen väver vi in i projektet