”PBL” ProblemBaserat Lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Advertisements

MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Att skriva projektrapport
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Högskoleförberedelse
Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Nya utvärderingstrender
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Försäljningsargumentation
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
GUL-ADM – ett samarbetsprojekt mellan tre universitet om kvalitet i administrationen Delprojekt 1 (Malin Östling, GU): Stöd kring extern forskningsfinansiering,
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
From Great To Excellent
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Djuren möter ungdomskulturen
Kreativa verktyg och metoder
Idrott måndag: Teori i G3
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Metoden Ansvarsfull alkoholservering i Sveriges kommuner
Kreativitetssession Presentatörens namn.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Djuren möter ungdomskulturen
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Nötskrika Finlands fåglar Finlands fåglar.
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Föredragshållarens namn
Presentationens avskrift:

”PBL” ProblemBaserat Lärande Varför? Vad? Hur? Var?

Varför PBL? ”Huvudpoängen är att man studerar och arbetar med lärostoff och problemställningar på ett sätt som motsvarar de arbetsmetoder och sätt att tänka som praktiker utnyttjar i professionens olika uppgifter och som används i mer forskningspräglad verksamhet.” Sid 166 i Kvalitetslärande i högre utbildning, Roar C. Pettersen

Varför PBL? Studerandeaktiv arbetsform Inre motivation/yttre motivation För att det är en metod som visat sig (både via erfarenhet och forskning) vara bra när man även behöver professionskunskaper Vygotsky L. mfl Universitetspedagogik Papers and Reviews on PBL evidence via Scopus

Vad är PBL inte? Teori först – så man kan Problem som man sedan löser i grupp

Inte ”Vanligt grupparbete” Problem Lösningsförslag Uppdelning av arbetet mellan personer Redovisning (som förhoppningsvis hänger ihop)

ProblemBaserat Lärande PBL ProblemBaserat Lärande

PBL Scenario med ett problem Vad handlar problemet om? Vad kan vi? Vad behöver vi lära oss? Hur kan vi lära oss det? Jobba och lära sig Möjlig lösning Test och utvärdering av lösningen Förfining av lösningen Redovisning

Problembaserat lärande Problemet ska generera ett lärande Problemet behöver inte nödvändigtvis få en lösning

PBL Prototyp som ger korrekta mätvärden men där bara en i gruppen kan något = FIASKO Koppling som bara delvis fungerar som det var tänkt men där alla lärt sig det som var målsättningen = SUCCE

Hur kan man göra? 7-grupper Scenario Temaintroduktion, gruppmöten, resursmöten. Muntlig och skriftlig redovisning

Scenario Beskrivning av en situation som innehåller ett problem som behöver lösas. Öppet Fantasieggande Anknyta till lämplig kontext

Gruppmötesordning Vid varje möte så sker arbetet i grupperna enligt följande steg: Arbetet sedan förra mötet redovisas Problemsituationen/uppgiften läses igenom. Mindre oklarheter reds ut. "Brainstorming". Idéer till problem och lösningar framkastas och skrivs ned. Ingen kritik eller diskussion. Idéerna struktureras. Problem och inlärningsmål till nästa möte definieras. Mötet utvärderas Handledaren skall se till att gruppen följer arbetsgången, att alla får en chans att delta i diskussionen, och att gruppen inte kommer för långt utanför ämnet. Handledaren skall i möjligaste mån undvika att lägga sig i ämnesdiskussionen

Var inom mitt område (ingenjör)? Australien; University of Sydney Brasilien; Escola de Engenharia de São Carlos – USP Sverige; Linköpings Universitet

Var inom andra områden? Poesi och litteraturvetenskap; University of Manchester Kemi, juridik; University of Delaware Etologi och djurskydd; SLU Kulturgeografi; Örebro Universitet Miljövetenskap; Stockholms Universitet