”PBL” ProblemBaserat Lärande Varför? Vad? Hur? Var?
Varför PBL? ”Huvudpoängen är att man studerar och arbetar med lärostoff och problemställningar på ett sätt som motsvarar de arbetsmetoder och sätt att tänka som praktiker utnyttjar i professionens olika uppgifter och som används i mer forskningspräglad verksamhet.” Sid 166 i Kvalitetslärande i högre utbildning, Roar C. Pettersen
Varför PBL? Studerandeaktiv arbetsform Inre motivation/yttre motivation För att det är en metod som visat sig (både via erfarenhet och forskning) vara bra när man även behöver professionskunskaper Vygotsky L. mfl Universitetspedagogik Papers and Reviews on PBL evidence via Scopus
Vad är PBL inte? Teori först – så man kan Problem som man sedan löser i grupp
Inte ”Vanligt grupparbete” Problem Lösningsförslag Uppdelning av arbetet mellan personer Redovisning (som förhoppningsvis hänger ihop)
ProblemBaserat Lärande PBL ProblemBaserat Lärande
PBL Scenario med ett problem Vad handlar problemet om? Vad kan vi? Vad behöver vi lära oss? Hur kan vi lära oss det? Jobba och lära sig Möjlig lösning Test och utvärdering av lösningen Förfining av lösningen Redovisning
Problembaserat lärande Problemet ska generera ett lärande Problemet behöver inte nödvändigtvis få en lösning
PBL Prototyp som ger korrekta mätvärden men där bara en i gruppen kan något = FIASKO Koppling som bara delvis fungerar som det var tänkt men där alla lärt sig det som var målsättningen = SUCCE
Hur kan man göra? 7-grupper Scenario Temaintroduktion, gruppmöten, resursmöten. Muntlig och skriftlig redovisning
Scenario Beskrivning av en situation som innehåller ett problem som behöver lösas. Öppet Fantasieggande Anknyta till lämplig kontext
Gruppmötesordning Vid varje möte så sker arbetet i grupperna enligt följande steg: Arbetet sedan förra mötet redovisas Problemsituationen/uppgiften läses igenom. Mindre oklarheter reds ut. "Brainstorming". Idéer till problem och lösningar framkastas och skrivs ned. Ingen kritik eller diskussion. Idéerna struktureras. Problem och inlärningsmål till nästa möte definieras. Mötet utvärderas Handledaren skall se till att gruppen följer arbetsgången, att alla får en chans att delta i diskussionen, och att gruppen inte kommer för långt utanför ämnet. Handledaren skall i möjligaste mån undvika att lägga sig i ämnesdiskussionen
Var inom mitt område (ingenjör)? Australien; University of Sydney Brasilien; Escola de Engenharia de São Carlos – USP Sverige; Linköpings Universitet
Var inom andra områden? Poesi och litteraturvetenskap; University of Manchester Kemi, juridik; University of Delaware Etologi och djurskydd; SLU Kulturgeografi; Örebro Universitet Miljövetenskap; Stockholms Universitet