Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Coachande ledarskap som mentor
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
FTFs motionsskola.
BILD
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Mål och betygskriterier
Kommunikation.
Konsekvenser.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Lönesamtalet.
Idrottspsykologi.
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Debattartikel.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Exempel på skriftligt omdöme
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Tankar om återkoppling SANT-teamet i Västerås Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Kommunikationsprocesser
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Vilken typ av konflikt står du inför?
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Trivselregler P07-Furulund
Coaching.
F 06 Spelregler Diskussionspunkter: Komma sent När ledarna pratar
Varför behöver vi politik?
Målsättning för lektionen
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Träff 13 Välkomna!.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Förhållningssätten.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Lönesamtal och bedömningsområden
Vi är varandras arbetsmiljö
Lönesamtal och bedömningsområden
Tips för bättre kommunikation
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende

Konfliktens ABC C Sakfrågor

Konfliktens ABC Sakfrågor: Fördelningskonflikter Positionskonflikter Ordningskonflikter

Konfliktens ABC C Motsättningar B Beteende

Konfliktens ABC A Attityd C Motsättningar B Beteende

Konfliktens ABC Attityder: - Kognitiv aspekt – Vad parterna tänker. - Affektiv aspekt – Vad parterna känner.

Konfliktens ABC Ulrika Lasse Nu får hon skärpa sig. Jag blir tokig på henne. Hon sabba hela det här projektet och vill inte lyfta ett handtag. Lasse är en okänslig och krävande chef som inte bryr sig överhuvudtaget om hur jag har det. Han vill säkert att jag ska bli sjuk så han slipper mig. Lasse

Det viktiga är att få hjälp med att formulera en gemensam verklighetsbeskrivning

Konfliktens ABC Attityder: - Kognitiv aspekt – Vad parterna tänker. - Affektiv aspekt – Vad parterna känner.

Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende

Att samtala om ämnen som väcker känslor.

Förberedelse inför samtalet Se till att du så konkret som möjligt kan beskriva vilken information du bygger på. Vaga och allmänna formuleringar lämnar din medarbetare i sticket; Han eller hon får inte en sportslig chans att förstå problemet. Om du tänker framföra kritik, granska om dina motiv för att göra detta är konstruktiva. Tänk igenom vilka resultat du vill att samtalet ska leda till.

Genomförandet av samtalet Sätt Ramen Gå rakt på sak och tala direkt om vad samtalet ska handla om. Din medarbetare märker att det är något på gång, så småprat i början gör henne/honom bara nervös.

Genom förandet av samtalet Involvera Ställ öppna frågor om hur situationen/problematiken ter sig från din medarbetares synvinkel. Bjud in till problemlösning. Fråga om han/hon har några tankar om hur problemet kan åtgärdas.

Genomförandet av samtalet Beskriv problemet Tala om vilken information du bygger din bild på. Var så specifik som möjligt, det skapar förutsättningar för att ni ska förstå varandra. Tala om varför du tycker att denna information är viktig och varför det finns anledning för dig att agera. Vad är det som står på spel för dig; vad är du orolig för? Om du är arg, säg det. Om du är bekymrad, säg det. Ta ansvar för din roll som ledare genom att tala i Jag-form.

Genomförandet av samtalet Specificera Var specifik med vad du vill ska ske i framtiden. Om det handlar om förändringar av beteende och attityd: Vilka kriterier ska användas för att pröva om önskningarna /kraven uppfyllts? Tala i klartext om vilka positiva konsekvenser du förutser av den problemlösning du förordnar.

Under samtalet, tänk att: Lyssna aktivt Om din medarbetare efter samtalet inte känner att du har tagit del av hans eller hennes syn på saken kommer han eller hon känna sig överkörd och orättvist behandlad. Detta får till konsekvenser för din medarbetares motivation och syn på dig som ledare. Det räcker inte med att vara tyst och låta din medarbetare prata av sig, du måste se till att han eller hon känner att du har lyssnat. Pröva om det du får höra ger dig anledning att omvärdera din syn på vad som måste ske. Om helt nya informationer kommer upp som ställer saken i ett annat ljus kanske du eventuellt behöver avsluta samtalet för att få tid att tänka över situationen igen.

Under samtalet. Tänk på att: Fokusera Håll fokus på problemlösning. Låt dig inte avledas till debatter om skuld eller ovidkommande frågor.

Under samtalet, tänk att: Hantera känslor * Visa respekt och ett lagom mått av medkänsla inför din medarbetares känslor. Men låt honom eller henne ha sina känslor. Försök inte att trösta, avleda eller avfärda för det kan kännas som manipulation och får inga positiva konsekvenser. Om de tar sig uttryck i anklagelser, förebråelser eller negativa omdömen, undvik att gå i försvar och rättfärdigande. Lyssna på sakinnehållet och pröva om det ändrar något i din bedömning. Det är klokt att ha en hög tolerans vad gäller saker som sägs i affekt.