Dan Nordin – vem är det?  Rationaliseringsutredare med inriktning mot miljö- och energiområdet och moderniseringen av det statliga systemet för redovisning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Advertisements

Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
INTRODUKTION Höstterminen 2016 INSTITUTIONEN FÖR TILLÄMPAD IT.
Välkomna! Juridik och förvaltningspolitik i socialt arbete, 30 hp vt 2012 Marianne DahlénOlof Johannesson (kursföreståndare)(amanuens)
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Välkommen till Uppsala universitet!
Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Vt 2012
Akademisk litteracitet med fokus på läsning Ett samarbetsprojekt mellan högskolebiblioteket och Avdelningen för språk och litteratur på UKK Lina Andrén,
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa sakprosa
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Lösningsförslag för ABB
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Leda och utveckla en förening
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Rondundervisning på läkarprogrammet
Hantera kurstillfälle
Gymnasiearbete 100 p.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Etik- planering.
Jörgen Lundälv, docent Institutionen för socialt arbete
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Lärares planeringsarbete!
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Förändring för kvalitet och förnyelse
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Göteborgs universitet förnyas
Kanslimöte
Utredningen om ekologisk kompensation
Presentation Lars Brännström.
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Linda Wänström Isak Hietala Annika Tillander
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Rekrytering med lokala jobbspår
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Fortbildning för pedagoger
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Dan Nordin – vem är det?  Rationaliseringsutredare med inriktning mot miljö- och energiområdet och moderniseringen av det statliga systemet för redovisning och ekonomistyrning  Lic.avhandling (Uppsala univ. 1994) om rutiniserad ekonomistyrning inom tre kunskapstunga statliga myndigheter  Doktorsavhandling (Uppsala univ. 2000) om strategisk positionering och styrning av kunskapstunga statliga tillsynsorgan (SKI)  Universitetslektor med undervisning inom samtliga delområden i företagsekonomiämnet (men med tiden alltmer mot examensarbeten/metod, ekonomistyrning och organisation) Tfn: KAU 054 / Mobil: hem: Rum: 11 A 219

Kursinnehåll - I. Organisation Organisationsteorins tidiga historia(27-28/8) Organisation och organisering före 1900-talet (kapitel 2) Klassisk organisationsteori (kapitel 3) Den moderna organisationen (kapitel 4) Human-relations (kapitel 5) Organisationsteorin efter andra världskriget (2/9) Beslutsfattande (kapitel 6) Teknologi och organisation (kapitel 7) Organisationen och dess omvärld (kapitel 8) Att förbereda sig för framtiden (kapitel 9) Organisationsteorin efter 1980 (9, 10, 16/9) Organisationskultur (kapitel 10) Lärande organisationer (kapitel 11) Institutionell teori (kapitel 12) Genus och mångfald (kapitel 13) Kritisk postmodern teori (kapitel 14)

Kursinnehåll - II. Ledarskap (24-25/9, 1/10) Ledarskapets lockelse (kapitel 1) Ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter (kapitel 2) Ledarskap och strategisk förändring (kapitel 5) Konstruktionen av ledare (kapitel 7) Konsten att vara chef (kapitel 8) Karismatiskt ledarskap (kapitel 12) Ledarskap som recept (kapitel 13)

Övrigt om kursen Kursens mål Efter väl fullföljd kurs skall studenten: Vara förtrogen med de huvudsakliga teoretiska inslagen inom områdena organisationsteori och ledarskap Kunna tolka och förstå organisatoriska fenomen utifrån olika perspektiv I verkliga och konstruerade situationer kunna anföra viss kritisk argumentation Kunna argumentera för väl fungerande organisatoriska lösningar i olika situationer Undervisningsformer Undervisningen sker i föreläsningsform och genom att studenterna i grupp diskuterar och redovisar lösningar på problem inom områdena organisation och ledarskap. I samband med grupparbetena skall studenterna själva söka argument och svar på angivna problem genom att aktivt och självständigt söka i kurslitteraturen och i vetenskapliga artiklar. Examination Kursen examineras dels genom att studenterna skall klara minst betyget godkänd på en tentamen under ett lektionspass (dugga, ingen anmälan krävs) och dels i grupp skall författa och vid två olika seminarietillfällen presentera en PM inom angivna problemområden. För betyget godkänd (betyget 3 på en 5-gradig skala) på hela kursen krävs obligatorisk närvaro vid seminarierna, godkända grupparbeten och minst betyget godkänd på tentamen. Resultaten på tentamen meddelas normalt inom två dagar efter tentamenstillfället. Kursassistent: Frania Johansson Rum nr: 11D204Telefon: 054/

Kurslitteratur: Eriksson-Zetterquist, U., Kalling, T. & Styhre, A. (2012) Organisation och organisering, Malmö, Liber Jönsson, S. & Strannegård, L. red. (2009) Ledarskapsboken, Malmö, Liber Aktuella vetenskapliga artiklar i samband med grupparbetena

Seminarier och seminariefrågor i Organisation och ledarskap Tisdag 17/ (11C413) Seminarium organisation Onsdag 18/ (2C426) forts. Seminarium organisation Måndag 7/ (9E126) Seminarium ledarskap Extra seminarium Måndag 28/ (3C420)

Exempel på seminariefrågor Organisation -Är Taylorismen död – var och varför/motivera? -Fungerar strategisk planering – i så fall hur och när? -Vilka organisatoriska krav bör man ställa på ett innovativt företag? -Vilka samband finns mellan en organisations kultur och dess struktur? -Marknad eller organisation – problem och möjligheter? -Studentgruppens val av egen fråga (efter godkännande av läraren) Ledarskap -Är ledarskap en medfödd egenskap eller kan den läras? -Kan man ha samma ledare under tillväxt och nedskärning? -Chefen – galjonsfigur eller rorsman? -Chefen - för transaktion eller transformation? -Studentgruppens val av egen fråga (efter godkännande av läraren)

Krav på seminarieuppgifterna Arbetena skall genomföras i grupper om 2-3 studenter Studenterna skall skriva PM om ca sidor med klart redovisade: – Problemställningar – Aktuell teori som hjälper oss att förstå problemet – Exempel på organisation/organisationer som kan illustera fenomenet (problemet/frågeställingen) – Diskussion – Avslutning / Vad kan vi lära av detta – Referenser och litteraturlista enligt Harvardsystemet PM:en skall mailas till läraren dagen innan seminarierna Innehållet i PM:en skall redovisas och presenteras av gruppen vid seminarietillfället