Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader."— Presentationens avskrift:

1 Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader

2

3 Högskolan Dalarna 435 kurser Mittuniversitetet 282 kurser Högskolan i Gävle 277 kurser Umeå universitet 250 kurser Karlstads universitet 248 kurser Uppsala universitet 220 kurser Andra högskolor och universitet arbetar aktivt för att öka sitt utbud.

4 Internet uppkopplings och dator krävs för distansutbildningar. Vissa kurser är helt nät eller webbaserade – behöver inte åka till högskolans campusort, varken vid introduktion eller tentamens tillfällen. Läroplattformar – varje kurs har sin egen hemsida, där man kan göra kommentarer på klasskamraternas inlägg för diskussioner eller frågor till läraren. Krävs att varje student har sin inloggning. Utföra fildelning och återanvändning av material.

5 Finns möjligheten att föra diskussioner och föreläsningar via webcam och mikrofon. (Via studentportalen) CD och DVD skivor har producerats och särskilda utbildningsprogram har utvecklats.

6 En lärplattform används som ett s.k. virtuell klassrum. Där deltagarna kan utbytta information genom: Diskussionsforum, inlägg, rapporter, föreläsningar etc. Kursansvarig kan kontrollera: Närvaron, om man är aktiv, lägga in inlämningsuppgifter, hemtenta, håller föreläsning genom webcamera etc.

7 Ping Pong, Blackboard, Moodle, Cambro, Fronter, Dokeos, Edulink, Egate, Klickportalen K3 etc. Exempel på vilka universitet som använder de olika LMS Ping Pong  HLK, Uppsala, KI Cambro  Umeå universitet Blackboard  Gävle, Växsjö, Mittuniversitetet, Örebro Moodle  Linnéuniversitet, Stockholmsuniversitet, Umeå universitet

8

9 Salskrivning  anordnas på lärosätet och/eller på lärcentra Hemtenta  via e-mail Muntlig examination  via videokonferens eller e- möte Skriftlig inlämningsuppgift i grupp eller individuellt. Kontrolleras i URKUND. Självrättande prov  konstrueras i de flesta virtuella lärplattformar. Ex. kryssfrågor och bildfrågor. Lämpar sig för duggor och för studenternas egen kunskap<skontroll

10 Hitta ingen ekonomisk jänförelse mellan campusutbildningar och distans utbildningar. Tex. Specialist sjuksköterkers utbildningar - fåtal sökande  problem i universitet och högskola - planering av lärarbehov och kompetens - ekonomiska underskott p.g.a. outnyttjade högskolepltaser Åtgärd: Intensivt utvecklingsarbete inom distans utbildnigar och flertalet av lärosätten.

11 Man kan studera på hemorten Man kan kombinera studierna med arbete Man kan kombinera studierna med familjeliv Man kan själv bestämma inlärnings- och inläsningstakt Man har mer individuellanpassad lärarkontakt

12 Man saknar direkthjälp och kontakt med lärarna Man har för lite föreläsningar Man träffar inte sina kursdeltagare ofta Man har för lite diskussioner Risk att man hamnar efter pga. bristande vana

13


Ladda ner ppt "Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader."

Liknande presentationer


Google-annonser