Dan Nordin – vem är det? Rationaliseringsutredare med inriktning mot miljö- och energiområdet och moderniseringen av det statliga systemet för redovisning och ekonomistyrning Lic.avhandling (Uppsala univ. 1994) om rutiniserad ekonomistyrning inom tre kunskapstunga statliga myndigheter Doktorsavhandling (Uppsala univ. 2000) om strategisk positionering och styrning av kunskapstunga statliga tillsynsorgan (SKI) Universitetslektor med undervisning inom samtliga delområden i företagsekonomiämnet (men med tiden alltmer mot examensarbeten/metod, ekonomistyrning och organisation) Tfn: KAU 054 / Mobil: hem: Rum: 11 A 219
Kursinnehåll - I. Organisation Organisationsteorins tidiga historia(27-28/8) Organisation och organisering före 1900-talet (kapitel 2) Klassisk organisationsteori (kapitel 3) Den moderna organisationen (kapitel 4) Human-relations (kapitel 5) Organisationsteorin efter andra världskriget (2/9) Beslutsfattande (kapitel 6) Teknologi och organisation (kapitel 7) Organisationen och dess omvärld (kapitel 8) Att förbereda sig för framtiden (kapitel 9) Organisationsteorin efter 1980 (9, 10, 16/9) Organisationskultur (kapitel 10) Lärande organisationer (kapitel 11) Institutionell teori (kapitel 12) Genus och mångfald (kapitel 13) Kritisk postmodern teori (kapitel 14)
Kursinnehåll - II. Ledarskap (24-25/9, 1/10) Ledarskapets lockelse (kapitel 1) Ledarskap i kunskapsintensiva verksamheter (kapitel 2) Ledarskap och strategisk förändring (kapitel 5) Konstruktionen av ledare (kapitel 7) Konsten att vara chef (kapitel 8) Karismatiskt ledarskap (kapitel 12) Ledarskap som recept (kapitel 13)
Övrigt om kursen Kursens mål Efter väl fullföljd kurs skall studenten: Vara förtrogen med de huvudsakliga teoretiska inslagen inom områdena organisationsteori och ledarskap Kunna tolka och förstå organisatoriska fenomen utifrån olika perspektiv I verkliga och konstruerade situationer kunna anföra viss kritisk argumentation Kunna argumentera för väl fungerande organisatoriska lösningar i olika situationer Undervisningsformer Undervisningen sker i föreläsningsform och genom att studenterna i grupp diskuterar och redovisar lösningar på problem inom områdena organisation och ledarskap. I samband med grupparbetena skall studenterna själva söka argument och svar på angivna problem genom att aktivt och självständigt söka i kurslitteraturen och i vetenskapliga artiklar. Examination Kursen examineras dels genom att studenterna skall klara minst betyget godkänd på en tentamen under ett lektionspass (dugga, ingen anmälan krävs) och dels i grupp skall författa och vid två olika seminarietillfällen presentera en PM inom angivna problemområden. För betyget godkänd (betyget 3 på en 5-gradig skala) på hela kursen krävs obligatorisk närvaro vid seminarierna, godkända grupparbeten och minst betyget godkänd på tentamen. Resultaten på tentamen meddelas normalt inom två dagar efter tentamenstillfället. Kursassistent: Frania Johansson Rum nr: 11D204Telefon: 054/
Kurslitteratur: Eriksson-Zetterquist, U., Kalling, T. & Styhre, A. (2012) Organisation och organisering, Malmö, Liber Jönsson, S. & Strannegård, L. red. (2009) Ledarskapsboken, Malmö, Liber Aktuella vetenskapliga artiklar i samband med grupparbetena
Seminarier och seminariefrågor i Organisation och ledarskap Tisdag 17/ (11C413) Seminarium organisation Onsdag 18/ (2C426) forts. Seminarium organisation Måndag 7/ (9E126) Seminarium ledarskap Extra seminarium Måndag 28/ (3C420)
Exempel på seminariefrågor Organisation -Är Taylorismen död – var och varför/motivera? -Fungerar strategisk planering – i så fall hur och när? -Vilka organisatoriska krav bör man ställa på ett innovativt företag? -Vilka samband finns mellan en organisations kultur och dess struktur? -Marknad eller organisation – problem och möjligheter? -Studentgruppens val av egen fråga (efter godkännande av läraren) Ledarskap -Är ledarskap en medfödd egenskap eller kan den läras? -Kan man ha samma ledare under tillväxt och nedskärning? -Chefen – galjonsfigur eller rorsman? -Chefen - för transaktion eller transformation? -Studentgruppens val av egen fråga (efter godkännande av läraren)
Krav på seminarieuppgifterna Arbetena skall genomföras i grupper om 2-3 studenter Studenterna skall skriva PM om ca sidor med klart redovisade: – Problemställningar – Aktuell teori som hjälper oss att förstå problemet – Exempel på organisation/organisationer som kan illustera fenomenet (problemet/frågeställingen) – Diskussion – Avslutning / Vad kan vi lära av detta – Referenser och litteraturlista enligt Harvardsystemet PM:en skall mailas till läraren dagen innan seminarierna Innehållet i PM:en skall redovisas och presenteras av gruppen vid seminarietillfället