1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Nyttorealisering på 10 min
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Visionen för PTS Conny Axelsson Fastighetschef Landstinget Kronoberg.
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Göteborgs universitet förnyas
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
© Jerry Engström Campus Västervik
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Regionala stadskärnor RUFS 2010 och bakgrund Seminarium 25 november 2009 Göran Johnson Regionplane- och trafikkontoret, SLL.
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Västsvenska paketet.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Produktionsfunktionsansatser Tillgänglighetsansatser Regionförstoring eller regionförtätning? Hur mycket av tillväxteffekter fångas av samhällsekonomiska.
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Simrishamnsbanan – från kust till kust under timmen.
Inriktningsplanering för
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Vart är Östhammar på väg? Kommunens/tätortens utveckling och framtid
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Projektet Väsby Entré PROJEKTET VÄSBY ENTRÉ UPPSÖKANDE DIALOG När? Onsdagen den 15 november 2011 Var? Väsby Centrum & Vilundaparken.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Masterarbete i Landskapsarkitektur som handlar om hur stråk kan användas för att skapa en fysiskt sammanhängande stad.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Vi kan inte vänta… på fler bostäder för unga. Lågt bostadsbyggande i Stockholms stad
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
11:11 Meet Malmö – detta är bara början (Bilden på oss alla)
Bygglärarkonferens Norrköping
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Publik information Tänkbara OPS-projekt i Sverige Patrik Larsson, vVD Skanska Sverige.
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
Meet Malmö – tillsammans gör vi skillnad Ett fördjupat samarbete mellan Malmö stad och näringslivet för att skapa, samla och bibehålla kompetens (kunskapsallianser)
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Underlag till seminarium om kommunens bostadsförsörjning
Ökande markvärden som grund för medfinansiering -inte bara Sverigeförhandlingen Kommek 2016 Seminarium 8.
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Samrådsförslag.
Bostadsplaneringen i Västerås
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Vad innebär regionbildningen?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Resurser och genomförare!
ÄR VAS-rådets rapporter aktuella? En titt på rapport nr 1-9
FAKTA OM MALMÖ Demografi Arbetsmarknad Stadsutveckling.
Presentationens avskrift:

1 Medfinansiering - växelspelet mellan stadsbyggnad och infrastruktur _ Kommek Malmö den 17 augusti 2016 Göran Cars Tekniska Högskolan, Stockholm

2 Nya insikter och roller Under de senaste åren har förutsättningar för såväl kommuner som för Trafikverket förändrats Nya insikter Nya roller

3 Trafikverket Ansvara för planering, byggande och drift av transportsystemet Utöver trafikala analyser - effekter på samhällsutvecklingen Trafikverkaren ska vara en ”samhällutvecklare”

4 Trafikverket och rollen som samhällsutvecklare Rollen som samhällsutvecklare innebär inte att man har ett ymnighetshorn att ösa ur. Trafikverket ska inte bygga eller bekosta investeringar och byggnation som är önskvärd för regional eller kommunal utveckling? Trafikverket ansvarar för ett ’grundåtagande’ Ofta kan detta ’grundåtagande’ få större värde om det matchas av parallella lokala investeringar

5 Kommunerna Insikt – Regionförstoringens potentialer för regional och lokal utveckling. Storlekens betydelse! Infrastruktur skapar bättre tillgänglighet och kan därmed leda till mark- och fastighetsvärden Men infrastrukturen kan också skapa problem – buller och barriäreffekter

6 Kommunal vanföreställning Får vi bara mer och bättre infrastruktur så kommer utvecklingen att ta fart…. Men är det verkligen så enkelt Ort A har station på stambanan och motorvägen tangerar. En stor arbetsmarknad ligger minuter från A. Dessutom har man ett universitet. Utveckling och tillväxt måste väl gå med raketfart?

7 Medfinansieringens potentialer? -Mer för pengarna - värdeskapande -Kreativa lösningar -Snabbare processer

8 Uppsala En värdig entré till staden Stadsläkning – att knyta ihop östra och västra staden Stationsområdet – en attraktiv mötesplats Stadsutveckling – privat kapital för kommersiell service bostäder och hotell

9 Kiruna I samspel mellan kommun, Trafikverk och privata intressenter utvecklas lösningar som bidrar till Stadsutveckling Stationen stadens nya mittpunkt E10 – från elände till välsignelse

10 Vad krävs för att realisera värdeskapande medfinansiering? -Genomtänkt kommun -Gemensam målbild -Strukturerade förhandlingar – att fördela kostnader och nyttor -Nyckelspelarna – Kommunen, Trafikverket, stationsägaren, byggare