25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
Välkomna.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vardaglig observationer
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
En reviderad läroplan för förskolan
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Dagordning föräldraråd 2/6
Pedagogiska året Hanvikens förskola
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Måsens pedagogiska år 2010 /2011
Föreläsning Sandvika
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion - pedagogisk
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkomna till Edboskolan
Läroplansnätverk förskolan
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Förskolan Ekot´s modell för
Hur kan vi förstå begreppet?
Introduktion - pedagogisk
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Introduktion - pedagogisk. Organisation & roller Förskolechef Ki Andersson Pedagogiska handledareVaktmästare & Lön & IT Maria Tsingos & Linda StenbergConny.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Supportstrukturer inom SAMSA
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod 6/12 Vinterfest 14/2 Babblarnas dag Projektperiod Projektperiod Projektperiod 19/10 Föräldramöte Projektperiod 22/9 Höstfest, Grön flagg och trivselkväll. 25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod Inskolningsperiod. Avslutnings period Semesterperiod 18/5 Förskolans dag och projektavslutning Avslutnings period 8/6 Sommarfest

Pedagogiska året 2016/2017 Augusti Inskolningsperiod: Inskolningssamtal (dokument finns på Insidan, fliken blanketter). Föräldrar aktiv inskolning (dokument finns på Insidan, fliken blanketter). Barn, föräldrar och pedagoger lär känna varandra genom att återknyta gamla och etablera nya relationer. Gruppstärkande aktiviteter och aktiviteter där fokus ligger på att introducera förskolans miljö, material och rutiner. Arbete med sommaruppgift ( vald utifrån temat) Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Observation och dokumentation: Gör iordning mappar på datorn till alla barn. I mappen lägger ni in läroplansrubrikerna (se utvecklingssamtalsunderlagen finns på Insidan, fliken blanketter.) Fokus på samspel, gruppen och görandet med tydliga syften samt barnens möte med miljö och material. Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor). Reflektion och uppföljning av månaden – se nästa sida. Likabehandlingsarbete: Kartläggningar. Arbete utifrån skriven likabehandlingsplan och barnkonventionen. Planeringsdag: Presentation av förvaltningschef Presentation av gemensamma utvecklingsområden, valda utifrån BRUK. Presentation av det pedagogiska året. Förskola och hem: Öppet föräldraråd – val av representanter för året. Fester och traditioner:

Pedagogiska året 2016/2017 Augusti Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 September Undersökningsperiod: Inventering av barnens förkunskaper, tankar, idéer och intresseområden (genom observationer och samtal). Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Arbete med sommaruppgift ( vald utifrån temat) Hur ska vi arbeta med de prioriterade utvecklingsområdena? Hur ska vi organisera oss med barnen – fasta grupper eller intressegrupper? Hur ska vi arbeta med familjerna? Observation och dokumentation: Diskutera och fatta beslut i varje arbetslag – Hur, när och vad ska vi observera och dokumentera? Foto, film, ljudupptagningar, underlag och mallar? Dokumentationsvägg? Huvudansvarig? Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor) Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar (utgör sedan underlag till utvecklingssamtalen). Reflektion och uppföljning av månaden – se nästa sida. .   Likabehandlingsarbete: Kartläggningar Arbete utifrån likabehandlingsplanen och barnkonventionen. Förskola och hem: Upptakt av tema? Vi behöver diskutera detta. Föräldrars medverkan? Fester och traditioner: Höstfest: tema Grön flagg, trygghet och gemenskap.

Pedagogiska året 2016/2017 September Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 Oktober Projektperiod: Val av projekt. Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat och de olika projekten. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Arbete med de prioriterade utvecklingsområdena Observation och dokumentation: Använd er av dokumentet ”stödfrågor till ett upplägg av ett projekt” (finns på f-skolor). Varje arbetslag formulerar en eller flera projektplaner (mall finns på f-skolor). Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor) Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar (utgör sedan underlag till utvecklingssamtalen). Reflektion och uppföljning av månaden – se nästa sida. Likabehandlingsarbete: Arbete utifrån skriven likabehandlingsplan och med barnkonventionen. Förskola och hem: Uppföljningssamtal för inskolning och övergång med fokus på trivsel och kommunikation (se dokument på Insidan, fliken blanketter). Föräldramöte ( slutet av oktober eller början av november) Presentation av det pedagogiska året , temat och projekt. Uppmuntra vårdnadshavarna att komma med synpunkter och förslag. Presentation av årshjulet – ”Förskola och hem” (samtal om processer och utveckling). Finns på Insidan, fliken blanketter. Informera om dokumentet ”Utgångspunkter vid samtal” (finns på Insidan, fliken blanketter) Fester och traditioner:

Pedagogiska året 2016/2017 Oktober Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 November Projektperiod: Vi fördjupar och fokuserar på arbetet inom projekten. Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat och de olika projekten. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Arbete med de prioriterade utvecklingsområdena. Observation och dokumentation: Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor) Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar (underlag för utvecklingssamtalen). Reflektion och uppföljning av månaden – se nästa sida. Likabehandlingsarbete: Arbete utifrån skriven likabehandlingsplan och barnkonventionen. Planeringsdag: Föreläsning och/eller work-shops. Delutvärdering av de prioriterade utvecklingsområdena Förskola och hem: Fester och traditioner:

Pedagogiska året 2016/2017 November Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 December Projektperiod: Projektarbetet är vilande eller integreras med månadens fester och/eller traditioner. Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat och de olika projekten. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Arbete med de prioriterade utvecklingsområdena. I ledningsgruppen påbörjas tankar och diskussioner inför nästkommande läsårs tema. Observation och dokumentation: Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor). Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar (underlag för utvecklingssamtalen). Sammanställning av höstterminens gruppaktiviteter: syfte och mål, genomförande samt bilder – underlag för kommande utvecklingssamtal. Reflektion och uppföljning av månaden - se nästa sida Delutvärdering och analys av tema och projekt samt de prioriterade utvecklingsområdena (mallar finns på f-skolor). Likabehandlingsarbete: Arbete med skriven likabehandlingsplan samt med barnkonventionen. Förskola och hem: Fester och traditioner: Vinterfest

Pedagogiska året 2016/2017 December Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 Januari Projektperiod: Vi tar upp projekttråden genom ”återbesök” med barnen. Fördjupar oss ytterligare eller väljer att fokusera på ett annat område inom projektet eller ett nytt projekt. Vi utgår från utvärderingen vi gjorde i december. Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat och de olika projekten. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Arbete med de prioriterade utvecklingsområdena. I ledningsgruppen fattas beslut om nästkommande läsårs tema. Observation och dokumentation: Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor) Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar (underlag för utvecklingssamtalen). Reflektion och uppföljning av månaden - se nästa sida. Likabehandlingsarbete: Arbete med skriven likabehandlingsplan samt med barnkonventionen. Utvärdering av likabehandlingsplanen. Planeringsdag: Behöver diskuteras vad den ska användas till. Förskola och hem: Bifoga i månadsbrev – ”Utgångspunkter vid utvecklingssamtal”(finns på Insidan, fliken blanketter). Inbjudan till utvecklingssamtal. Fester och traditioner:

Pedagogiska året 2016/2017 Januari Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 Februari Projektperiod: Vi fördjupar och fokuserar på arbetet inom projekten. Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat och de olika projekten. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje Förberedelser inför nästkommande läsårs tema - bakgrund och syfte, pedagogernas tankar /kunskaper om ämnet, kompetensutveckling, metoder, aktiviteter och val av material. Observation och dokumentation: Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor) Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar (underlag för utvecklingssamtal) Reflektion och uppföljning av månaden – se nästa sida. Likabehandlingsarbete: Arbete med skriven likabehandlingsplan samt med barnkonventionen. Utvärdering av likabehandlingsplanen. Förskola och hem: Genomförande av utvecklingssamtal - utgå från läroplansrubrikerna, mål, syfte, genomförande och bilder, gruppaktiviteter och individ (mallar och underlag finns på Insidan, fliken blanketter). Fester och traditioner: Babblarnas dag.

Pedagogiska året 2016/2017 Februari Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 Mars Projektperiod: Vi fördjupar och fokuserar på arbetet inom projekten. Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat och de olika projekten. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Förberedelser inför nästkommande läsårs tema - bakgrund och syfte, pedagogernas tankar /kunskaper om ämnet, kompetensutveckling, metoder, aktiviteter och val av material. Observation och dokumentation: Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor). Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar . Renskriv utvecklingssamtalen samt återkoppla till arbetslaget - ev. nya utvecklingsområden. Reflektion och uppföljning av månaden – se nästa sida. Likabehandlingsarbete: Arbete utifrån skriven likabehandlingsplan samt med barnkonventionen. Utvärdering av likabehandlingsplanen. Förskola och hem: Fester och traditioner:

Pedagogiska året 2016/2017 Mars Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 April Projektperiod: Vi fördjupar och fokuserar på arbetet inom projekten. Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Miljön ska stödja och utmana arbetet med det gemensamma temat och de olika projekten. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Förberedelser inför nästkommande läsårs tema - bakgrund och syfte, pedagogernas tankar /kunskaper om ämnet, kompetensutveckling, metoder, aktiviteter och val av material. Observation och dokumentation: Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor). Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar . Reflektion och uppföljning av månaden – se nästa sida. Förberedelser (april/maj) inför avslutning/övergångssamtal för de barn som ska börja förskoleklass. Samtal och genomgång av dokumentationer kring barnets förskoletid. Lyft fram det som är viktigt för barnet. .Likabehandlingsarbete: Arbete utifrån skriven likabehandlingsplan samt med barnkonventionen. Förskola och hem: Fester och traditioner: Vårfest med dropp-in fika.

Pedagogiska året 2016/2017 April Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 Maj Avslutningsperiod: Projektavslutning (avsluta, sammanställa och utvärdera i arbetslag och med barnen, kanske en utställning el. liknande på Förskolans dag) Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Förberedelser inför nästkommande läsårs tema - bakgrund och syfte, pedagogernas tankar /kunskaper om ämnet, kompetensutveckling, metoder, aktiviteter och val av material. Formulera och skicka med en sommaruppgift till familjerna utifrån det valda temat. Observation och dokumentation: Använd er av ”verktygslådan för pedagogisk dokumentation” som innehåller underlag för observation och reflektion (finns på f-skolor). Dokumentationsfokus – barnens intresseområden, läroprocesser och strategier. Lägg in dokumentation i barnens mappar. Reflektion och uppföljning – se nästa sida. Förberedelser (april/maj) inför avslutning/övergångssamtal för de barn som ska börja förskoleklass. Samtal och genomgång av dokumentationer kring barnets förskoletid. Lyft fram det som är viktigt för barnet. Likabehandlingsarbete: Arbete utifrån skriven likabehandlingsplan samt med barnkonventionen. Utvärdering och analysdag: Förmiddagen ägnas åt utvärdering och analys av de prioriterade utvecklingsområdena samt utvärdering och analys av arbetet med tema och projekt (mallar finns på f-skolor). Eftermiddagen – inspiration och upptakt inför höstens tema. Förskola och hem: Avslutning/övergångssamtal (maj/juni) för de barn som ska börja i förskoleklass. Barn, vårdnadshavare och pedagog sammanfattar förskoletiden och väljer tillsammans ut vad som ska lyftas fram för blivande förskoleklassläraren. Fester och traditioner: Förskolans dag och projektavslutning.

Pedagogiska året 2016/2017 Maj Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 Juni Avslutningsperiod: Projektavslutning (avsluta, sammanställa och utvärdera i arbetslag och med barnen). Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje. Förberedelser inför nästkommande läsårs tema - diskussioner om bakgrund och syfte, pedagogernas tankar /kunskaper om ämnet, kompetensutveckling, metoder, aktiviteter och val av material. Förberedelser inför sommarsammanslagningen – scheman, allergi och anhörig pärmar. Observation och dokumentation: . Reflektion och uppföljning: Likabehandlingsarbete: Revidering samt skriva en ny likabehandlingsplan (nya mål) Förskola och hem: Avslutning/övergångssamtal (maj/juni) för de barn som ska börja i förskoleklass. Barn, vårdnadshavare och pedagog sammanfattar förskoletiden och väljer tillsammans ut vad som ska lyftas fram för blivande förskoleklassläraren. Fester och traditioner: Sommarfest

Pedagogiska året 2016/2017 Juni Reflektion och uppföljning:

Pedagogiska året 2016/2017 Juli Sommarperiod: Lärmiljön ska vara trygg, stödjande, individanpassad, varierad och utmanande samt uppmuntra till kommunikation, samspel, lek och utforskande. Pedagogens roll är att vara medforskande och närvarande samt att stödja och utmana barnens nyfikenhet, skaparlust och upptäckarglädje Förberedelser inför nästkommande läsårs tema - diskussioner om bakgrund och syfte, pedagogernas tankar /kunskaper om ämnet, kompetensutveckling, metoder, aktiviteter och val av material.