Studierektorganisation - Inventering avseende AT och ST läkare Västra Götalandsregionen 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Studierektorsorganisation Västra Götalandsregionen 2015.
ISM – Institutet för stressmedicin Utgångspunkt: VGR:s riktlinjer för FHV 2014 FHV NySam Lägesrapport PU Ewa Wikström och Annemarie Hultberg.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Det goda livet för mest sjuka äldre i Västra Götaland Resultaten för indikatorerna.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Inga patienter brukare ska ”falla mellan stolarna” Gråzoner synliggöras Beslutas av Direktörer/Nämnder /Fullmäktige beroende på olika krav Överenskommelser.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Aktuell information augusti 2017
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
PO-verksamheten i Skåne
Styrelsen informerar: Revision av Perioperativt arbete
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Uppdrag, roller och ansvar
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
DiVA systemägarmöte
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hjälpmedelsförskrivning
Stöd till handledarutbildning – Inblick i det pågående arbetet
En välinformerad patient är en trygg patient
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Utvärdering palliativ vård i livets slutskede
Vem gör ST i Västmanland och Varför?
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Samordnad vård och omsorgsplanering
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Läkarförbundets primärvårdsenkät 2015 Resultat - ST i allmänmedicin
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Region Västernorrland
Medarbetareinformation
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Nästa steg regionkalmar.se.
Nationella riktlinjer
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Västra Götaland idag Värmland Örebro (Östergötland) Västra Götaland
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Kulturskolornas strategidokument
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Antagningsprocessen ”Inrättande av Doktorandplats” KI DS
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Certifiering av astma, allergi och KOL-mottagning
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
Arbetsbeskrivning diabetesteam vårdcentraler
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Studierektorganisation - Inventering avseende AT och ST läkare Västra Götalandsregionen 2016

Centrala dokument SOSFS 2015:8 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkarnas specialiseringstjänstgöring ST-riktlinjer framtagna av studierektorsnätverket i VGR, beslutade av Ann Söderström Överenskommelse beställning, studierektorsenhet (VGPV), samt Krav- och kvalitetsboken Vägledning i policydokument sammanställt av Slf Studierektorn som central aktör i läkarnas AT och ST Uppdragsbeskrivning grupp för ledning av läkar-/tandläkarförsörjning

4 kap. Ansvarsfördelning vårdgivare (SOSFS 2015:8) 1 § Vårdgivaren ska ansvara för att det i sådan verksamhet som tar emot läkare för specialiseringstjänstgöring finns de förutsättningar som behövs för att genomföra specialiseringstjänstgöring av hög och jämn kvalitet. Vårdgivaren ska vidare ansvara för att det finns tillgång till 1. studierektor, 2. handledare som motsvarar behovet av handledning, och 3. medarbetare som kan ge nödvändiga instruktioner

Studierektorns roll (SOSFS 2015:8) 5 § Studierektorn ska samordna den interna och externa utbildningen för ST-läkarna. Studierektorn ska ha 1. specialistkompetens, och 2. genomgått handledarutbildning. Allmänna råd Studierektorn bör utgöra en organisatorisk stödfunktion till verksamhetschef, handledare och ST-läkare. I studierektorns arbetsuppgifter bör ingå att – utarbeta introduktionsprogram för ST-läkarna, och – ta del av den bedömning som anges i 3 kap. 4 §.

Sammanfattande bild Totalt antal AT och ST studierektorer: ~215 (varav 40 i regionalt SR-nätverk) Totalt antal AT SR 70 (inklusive några som har både AT och ST) SU:80 NU:47 SÄS:23 SKAS: 34 Primärvården 20 FTV: 4 Kungälv:2 Alingsås: 2 ANS: 1 Habilitering och hälsa1 Förvaltningsövergripande studierektorer och en regionövergripande studierektor håller på att utses. Studierektorsorganisation

Ersättning och omfattning SU: Finns en sjukhusövergripande rekommendation, reglering i form av en uppdragshandling för SR som styr detta i % ( variation mellan 10 % upp till 50%) liksom lönetillägg som varierar mellan 500 kr upp till ca 2000 kr / mån också utifrån antal ST man ansvarar för. Närhälsan: Olika om det är inbakat i lönen eller inte, svårt med uppgifter också då några är anställda på privata vårdcentraler. Storleken på lönetilläggen som tillämpas inom Närhälsan är från 3500 kr/mån till 5000 kr/mån beroende av hur stor del av arbetstiden som ägnas åt uppdraget. NU: Några enstaka (ca 4) har det i sin grundlön eftersom de haft uppdraget sen långt tillbaka, och vad avser omfattningen så varierar det från 10 % och uppåt.

Allmänna råd vårdgivare (SOSFS 2015:8) Vårdgivaren bör se till att studierektorerna har relevant specialistkompetens. Vårdgivaren bör se till att den externa granskningen och utvärderingen genomförs vart femte år (2§ om vårdgivarens ansvar för kvaliteten i ST).

Överenskommelse beställning Studierektorsenhet Uppdragsbeskrivning Studierektorfunktion VG Primärvård och Vårdval Rehab: Allmänt om SR VFU-SR VFU-handledare SR ST SR AT Vårdvalsenhetens funktion

ST-riktlinjerna är en lokal tillämpning av: Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkares specialisttjänstgöring (SOSFS 2008:17) och i vissa fall (SOSFS 1996:27). Lag om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område (LYHS,SFS-nr 1998:531). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9). Specialistföreningarnas rekommendationer rörande nya målbeskrivningen. Svenska läkarförbundets utbildnings- och forskningsdelegations och Svenska Läkarsällskapets rekommendationer. Studierektorn som central aktör i läkarnas AT och ST, Patientsäkerhetslagen.

Studierektorsorganisationen (ur ST-riktlinjerna) VGR har inom varje sjukhus-förvaltningsområde en övergripande studierektor som […] utgör ett stöd för studierektorerna på de enskilda enheterna. Primärvården har en övergripande studierektorschef som har en samordnande funktion för de studierektorer som producentneutralt arbetar med specialiseringsutbildning inom primärvården. I nuläget finns ingen motsvarande funktion inom slutenvården [men i nya SR org. kopplat till ST-styrningen byggs en organisation upp med förvaltningsövergripande SR]. Huvudansvaret för den specialitetsspecifika delen av utbildningen ligger på respektive klinik, sektion eller vårdenhet. Det skall finnas en klinikstudierektor som organisatoriskt stöd för verksamhetschefen, ST-handledarna och ST- läkarna. Regionens studierektorer har specialitetsövergripande återkommande nätverksmöten med aktivt arbetande arbetsgrupper som utgör ett forum för det pedagogiska utvecklingsarbetet och kan utgöra en referensgrupp för regionen i utbildningsfrågor. Tydligt beskrivet de olika funktionerna för ST handledare, ST/klinik SR, samt utbildningsstruktur, klinisk tjänstgöring…

Studierektorns roll ( Att vara studierektor är i de allra flesta fall ett deltidsuppdrag, ofta 20-30% av heltid. Ersättning utgår men den varierar med uppdragets omfattning. Studierektorer för AT-läkare har tre arbetsuppgifter: detaljerad planering av AT tillsammans med den enskilde AT-läkaren, övergripande planering av hela verksamhetens AT- och introduktionsprogram samt stöd till AT-läkargruppen och handledarna. Studierektorer för ST har ansvar för den övergripande planeringen och granskningen av ST- verksamheten. Det innebär bland annat att upprätta ST-kontrakt i samarbete med verksamhetschef och handledare och stå för den långsiktiga planeringen tillsammans med ST-läkare och handledare. Stöd till ST-läkargruppen och handledarna ingår också, liksom att leda handledarkollegiet. Vidare initierar studierektorn SPUR-inspektioner och har tät kontakt med de enheter där sidotjänstgöring sker bland annat avseende övergripande planering och kvalitetssäkring.SPUR-inspektioner och

Handledning under AT, ( AT-l ä karen ska alltid ha n ä ra till klinisk r å dgivning och instruktion f ö r att kunna fr å ga n å gon kollega om r å d n ä r ett problem uppst å r under arbetet. Den personliga handledaren ska ta ansvar f ö r AT-l ä karens utveckling inom den aktuella specialiteten och avs ä tta tid regelbundet f ö r gemensamma tr ä ffar (1-2 timmar per vecka rekommenderas). Handledaren b ö r ocks å "sitta med" sin AT-l ä kare n å gra g å nger under tj ä nstg ö ringen d å denne handl ä gger egna patienter eller utf ö r ingrepp. Medsittning kan i vissa fall ers ä tta den muntliga AT-examinationen i AT-provet. Vem kan vara handledare? Handledaren f ö r AT-l ä kare ska vara en specialistkompetent l ä kare som f ö ljer l ä karen under varje tj ä nstg ö ringsavsnitt. Det ska ocks å finnas en l ä kare som tar ansvar f ö r l ä karens sammanh å llna kompetensutveckling - n å got som kallas huvudhandledare i f ö reskiften. Ofta har studierektorn uppgiften som huvudhandledare. Handledaren b ö r ha f å tt handledarutbildning. Handledarens uppgifter Handledaren ä r den l ä kare som planerar, utv ä rderar och st ö der AT-l ä karen vad g ä ller kunskaper, f ä rdigheter och f ö rh å llningss ä tt. Det g ä ller b å de f ö r det dagliga v å rdarbetet och f ö r den framtida professionella l ä karrollen.

Årligen genomföra en regionövergripande analys kring AT/ST-utbildning avseende dimensionering och fördelning mellan förvaltningarna. Årligen föreslå en fördelning av ekonomiska medel och fördelning av AT och regionalt prioriterad ST-utbildning. Säkra tillgången till utbildningsplatser genom ett generellt utbildnings- uppdrag till respektive förvaltning, samt specifika för de regionalt prioriterade specialiteterna. Följa upp att de utbildande enheterna har en god utbildningsmiljö samt håller en god kvalitet och att de nationella och regionala riktlinjerna för AT och ST efterlevs. I samband med delår- och årsbokslut följa upp utbildningsuppdragen och säkerställa att den centrala styrningen får effekt samt att budget för centralt finansierade AT/ST efterlevs. Uppdrag grupp för ledning av läkar- /tandläkar-försörjning (utdrag)