Ifous Undervisning i förskolan MASTERPLAN. Bakgrund 2 Dagens förskola står inför nya förutsättningar, utmaningar, behov och krav som tydliggörs i nationella.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Förskola – lärande och yrkesprofession
En reviderad läroplan för förskolan
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Välkommen till ESF:s seminarium
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Planering och genomförande av undervisningen
Disposition och utgångspunkter
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan. UPPSTARTSPROCESS VT janNationell styrgrupp Övergripande ritning för terminens arbete 15 janNationell processledargrupp.
FoU programmet Undervisning i förskolan Svedala. Program 2 10 minPresentation 5 min SKA, SBL och UndiF – delar av ett sammanhang 25 minFilm om FoU-programmet.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
From Great To Excellent
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Pilotlän för grön utveckling
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Risk- och sårbarhetsanalyser
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Nationellt seminarium
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyget Utmärkelsen….
Park- och naturförvaltningen
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Personen från Skolverket
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Utbildningsplan Lärandemål
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Ifous Undervisning i förskolan MASTERPLAN

Bakgrund 2 Dagens förskola står inför nya förutsättningar, utmaningar, behov och krav som tydliggörs i nationella styrdokument. Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Undervisningen i förskolan ska utgöras av målstyrda processer som leder till utveckling och lärande hos varje enskilt barn. Barnen ska inte bara stimuleras utan också utmanas. För att uppfylla styrdokumentens krav behövs utvecklad kunskap, nya förhållningssätt och arbetsmetoder inom området undervisning i förskolan.

3 Deltagare Svedala kommun Bjuvs kommun Skåne nordost Trelleborg Uppsala kommun Österåker kommun Vaxholms stad Strängnäs kommun Lidingö stad Malmö Högskola Ifous

Forsknings- och utvecklingsprogram 4 FoU-program som löper över tre år och omfattar två parallella och samtidigt interagerande spår Utvecklingsarbete i medverkande förskolor/kommuner Forskningsprojekt Malmö Högskola

Forskningsprojekt – didaktik/ämnesdidaktik 5 Den övergripande forskningsfrågan handlar om vad som kännetecknar undervisning i förskolan relaterat till styrdokument, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Andra områden som ingår är:  profession, ledarskap och normkritik kopplat till undervisning i förskola  ämnesdidaktiska frågor relaterat till undervisning i förskola  bedömning/återkoppling i undervisnings- och lärandesituationer relaterat till styrdokument, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet  specialpedagogiskt perspektiv relaterat till undervisning och design av lärandesituationer i förskola

Utvecklingsarbete på förskolor och på huvudmannanivå 6 Lärare i förskolan ges möjlighet att utveckla sin undervisning genom kollegialt FoU-arbete i samverkan med forskning. Genom samarbete mellan praktik och forskning samt genom utbyte av erfarenheter skapas möjlighet att höja medvetenheten hos förskollärare om undervisningens innehåll och former och att utveckla såväl kunskap som förhållningssätt och arbetsmetoder inom undervisningen i förskolan.

Mål förvaltnings- och huvudmannanivå 7  Att ge stöd för vetenskapligt grundade undervisningsmetoder  Att ge stöd för en kultur som stöder förskollärarnas professionsutveckling  Att skapa en struktur för uppföljning som möjliggör fortsatt utveckling av förskolans undervisningsmetoder i förhållande till uppnådda resultat  Att via kommunens kvalitetssystem kunna analysera resultatet av undervisningen på flera nivåer samt analysera förskolornas likvärdighet  Att öka förståelse på politisk nivå för på vilket sätt medveten undervisning i förskolan kan bidra till verksamhetens kvalitet och gynnar varje enskilt barn

Mål verksamhet/förskola 8  Det finns upparbetade samarbetsformer bland pedagoger och arbetslag i syfte att utveckla arbetet med den pedagogiska verksamheten.  Hela organisationen arbetar med frågor kring vad som karaktäriserar undervisning i förskolan, ökar sin medvetenhet om det (ämnes)didaktiska innehållet och dess upplägg i denna skolform.  De medverkande utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt i sin praktik och utarbetar verktyg för att de kollegiala lärprocesserna ska bli varaktiga.  Genom forskningsinsatser ökar kunskapen om undervisning och lärande i förskolan.

Mål förskollärare 9  Förskollärare identifierar sig som lärare i förskolan och i sin lärarroll vidareutvecklar sin undervisning för att öka lärandet hos barnen.  Ökad kunskap om och tillämpning av medvetna metodiska/didaktiska arbetssätt i (ämnes)undervisningen för att gynna varje enskilt barns utveckling.  Varje barn stimuleras i sitt lärande utifrån sin motivation och förmåga.

NATIONELL ORGANISATION NATIONELL STYRGRUPP Ifous, MAH, representant från resp kommun NATIONELL PROCESSLEDARGRUPP Ifous, MAH, representant från resp kommun Samverkansgrupp – dialog MAH Svedala, Landskrona Samverkansgrupp – dialog Ifous Skåne Nordost, Österåker Arbetsgrupp Österåker, Skåne Nordost, Svedala, Landskrona Forskargrupp

LOKAL ORGANISATION 11 LOKAL STYRGRUPP FLG + Processledaren NYCKELGRUPP Processledaren + Nyckelpersoner Frejaparken (3) Marbäck (1) Mumindalen Rödluvan (1) Erlandsdal Tofta (1) Hattstugan Värby (1) Fröhuset (1) Klöverstugan Floraparken (2) Tegelbruket (2) Örtagården (1) STÖD MR, AJ Antal nyckelpersoner

12 Förberedelse Genomförande Uppföljning Nationellt seminarium Lokal styrgrupp Nyckelgrupp Lokalt seminarium Process på förskolorna Månadsvisa nyckelgruppsmöten Månadsvisa styrgruppsmöten Seminarium på respektive förskola Lokal styrgrupp Nyckelgrupp

UPPSTARTSPROCESS VT janNationell styrgrupp Övergripande ritning för terminens arbete 15 janNationell processledargrupp. Processledaruppdraget, programmets syfte, upplägg och utformning. 25 jan Nationellt ledarseminarium Förskolechefer, processledare, programmets syfte, upplägg och utformning. 18 feb Remissrunda Presentation mejlas till förskolechefer för synpunkter. Svar skickas till senast 25/2. 1 marNyckelgrupp (Processledare + nyckelpersoner + Annika K, Annika J, Michael R) Det nationella programmet samt preliminär lokal organisation. 3 marLokal styrgrupp (FLG+processledare) Det nationella programmet samt lokal organisation. 16 marNationell processledargrupp marNationellt seminarium (Nationell styrgrupp + nationell processledargrupp + nyckelpersoner och förskolechefer från pilotförskolor) Föreläsningar, lärgruppsmöten, uppdrag till nästa nationella seminarium. 31 marTerminsprocessen börjar…

14 Vt16Aktivitet mars Nationellt seminarium Föreläsningar, lärgruppsmöten, uppdrag till nästa nationella seminarium. 31 marsLokal styrgrupp Utifrån det nationella seminariet utformas den lokala processen – vad ska spridas lokalt, hur uppdraget kan genomföras och följas upp  grovplan. 14 aprilNyckelgrupp Återkoppling utifrån nationellt seminarium samt styrgruppens grovplan för lokal process. Detaljplan för genomförande av lokalt seminarium. 28 aprilLokalt seminarium Genomförs utifrån plan. Två omgångar 9-12, på Folkets hus. apr-oktProcess på respektive förskola Förskolechef ansvarar för genomförande av process på respektive förskola med stöd av NP (egen och även andras vid behov). 2 maj?Nationell processledargrupp Erfarenheter från lokala processer. 19 majNyckelgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på alla förskolor. 26 majLokal styrgrupp Avstämning. 16 juniNyckelgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på alla förskolor.

15 Ht 16Aktivitet 18 augLokal styrgrupp Avstämning 25 augNyckelgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på alla förskolor. Aug/sepNationell processledargrupp sepSeminarium på respektive förskola APT? Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på områdets förskolor. Syftet är att ge alla förskolor en mottagare för process och resultat. 29 sepNyckelgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på alla förskolor. 6 oktLokal styrgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning inför nationella seminariet samt återkoppling från genomförande på alla förskolor oktNationellt seminarium Uppdragsuppföljning, föreläsningar, lärgruppsmöten, uppdrag till nästa nationella seminarium. oktLokal styrgrupp Utifrån det nationella seminariet utformas lokal process – vad ska spridas lokalt, hur uppdraget kan genomföras och följas upp  grovplan. okt/novNyckelgrupp Återkoppling utifrån nationellt seminarium samt styrgruppens grovplan för lokal process. Detaljplan för genomförande av lokalt seminarium. novLokalt seminarium Genomförs utifrån plan. nov-marsProcess på respektive förskola Förskolechef ansvarar för genomförande av process på respektive förskola med stöd av NP. nov/decNationell processledargrupp Erfarenheter från lokala processer. novNyckelgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på alla förskolor. novLokal styrgrupp Avstämning decNyckelgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på alla förskolor. decLokal styrgrupp Avstämning

Förskolechefs roll och uppdrag 16  Leda processen centralt via FLG och lokalt på förskolorna med stöd av processledare.  Att med stöd av nyckelpersoner leda, skapa förutsättningar för och följa upp arbetet i UndiF på respektive förskola.

17 Processledares roll och uppdrag  Planera och genomföra de nationella seminarierna tillsammans med nationella processledargruppen utifrån nationella styrgruppens uppdrag.  Stöd för beslut och planering i lokala styrgruppen utifrån det nationella uppdraget och den lokala processen.  Att leda nyckelpersonerna utifrån den lokala styrgruppens uppdrag.

18 Nyckelpersoners roll och uppdrag  Stödja förskolecheferna i deras arbete med UndiF på förskolorna.  Delaktiga i planering och genomförande av de lokala seminarierna.  Följa den lokala processen i sitt område och återkoppla den vid nyckelgruppens träffar.

19 Vad händer härnäst? 3 marslokal styrgrupp mars nationellt seminarium 31 marslokal styrgrupp 14 aprilnyckelgrupp 28 aprillokalt seminarium

Informationskanaler 20 Vetenskapliga artiklar Förskollärare bloggar

21 Frågor?