1 Forskningshandboken kapitel 15 Rapportskrivning Denscombe. Martyn (2010). 2:a upplagan. Forskningshandboken –för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskapen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Att skriva PM och rapporter
Viktorija Kalonaityte
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Vetenskapliga Presentationer
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Jonny Pettersson 19 September, 2000
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Bedömningskriterier för studentrapporter
Språk och interkulturell kommunikation
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Outline för dagens övning
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Kandidatuppsats i Statistik F4
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Rapportskrivning Filmprojekt TNKA40.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Omvårdnadsvetenskaplig forskning och forskningsprocessen LOUISE OLSSON & ANN-SOFIE ERIKSSON.
Första utkastet – Enkel rapport Skriv till dig själv - inte till någon annan. Antag att du blir borta än längre tid (3 år). Skriv så utförligt, detaljerat.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Att skriva rapporter Det som ställer till mest frustration bland studenter är det avsnitt som kallas Systembeskrivning. Studenterna får lära sig att en.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Forskningsprocessen idealt
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Kvalitetskriterier & Forskningsetik Anders Gustafsson & Linn Olsson
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Forskningsprocessen idealt
Projektrapport Olika mallar. En vanlig sådan bifogas.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

1 Forskningshandboken kapitel 15 Rapportskrivning Denscombe. Martyn (2010). 2:a upplagan. Forskningshandboken –för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskapen. Lund: Studentlitteratur

2 Bokens Innehåll Del I Strategier 1-8, Del II Metoder 9-12, Forskningsetik Eva Del III Analys  1. Surveyundersökningar, Konstantin  2. Fallstudier, Karin  3. Experiment, Konstanti  4. Etnografi, Karin  5. Fenomenologi  6. Grundad teori  7. Metodkombination  8. Aktionsforskning, Karin  9. Frågeformulär, Konstantin  10. Intervjuer  11. Observation  12 Dokument  13. Kvantitativa data, Owe  14. Kvalitativa data, Diskursanalys, Eva  15. Rapportskrivning, Göran  16. Vanliga frågor och svar, Konstantin

3 Rapportskrivning  Att skapa en redogörelse för forskningen  Forskningsrapportens olika målgrupper  Nödvändig information i rapporten  Forskningsrapportens konventioner  Forskningsrapportens stil och utformning  Forskningsrapportens struktur  Forskningsrapporten vid kvalitativ forskning  Kapitlet eller avsnittet om forskningsmetoder  Checklista för forskningsrapporter

4 Introduktion  Rapportskrivning omfattar en kombination av tolkning, hantverk och konventioner i syfte att skapa en formell redogörelse for forskningen – en redogörelse som kan utvärderas av andra.  Forskaren –Åstadkommer en redogörelse for forskningen –Skräddarsyr rapporten för att möta målgruppens krav –Väljer en lämplig språkstil och tar hänsyn till vissa formella konventioner

5 Introduktion  Rapportskrivning omfattar en kombination av tolkning, hantverk och konventioner i syfte att skapa en formell redogörelse for forskningen – en redogörelse som kan utvärderas av andra.  Forskaren –Åstadkommer en redogörelse for forskningen –Skräddarsyr rapporten för att möta målgruppens krav –Väljer en lämplig språkstil och tar hänsyn till vissa formella konventioner

6 Att skapa en redogörelse & målgrupper  Omöjligt att prestera en exakt beskrivning av forskningsprocess –Reviderad version av helheten: utrymme –Positiv filtrering: inte tillgriper oriktigheter –Retrospektiv bild: Tolkning i efterklokhetens ljus –Version av sanning  Forskningsrapportens olika målgrupper –Handledare (b- & c-nivå, magister, avhandling):  Detaljer, noggrannhet, precision, sammanhang, originalitet) –Uppdragsforskning:  Koncis, lättsmält, inriktad mot praktiska resultat

7 Redogörelse, målgrupp & nödvändig information  Omöjligt att prestera en exakt beskrivning av forskningsprocess –Reviderad version av helheten: utrymme –Positiv filtrering: inte tillgriper oriktigheter –Retrospektiv bild: Tolkning i efterklokhetens ljus –Version av sanning  Forskningsrapportens olika målgrupper –Handledare (b- & c-nivå, magister, avhandling):  Detaljer, noggrannhet, precision, sammanhang, originalitet) –Uppdragsforskning:  Koncis, lättsmält, inriktad mot praktiska resultat  Allmän enighet: –Syfte –Genomförande –Forskningsresultat –Diskussion och analys av resultat –Slutsatser

8 Konventioner  Bok: –Kirkevold, M. (2000). Omvårdnadsteorier - analys och utvärdering (2:a ed.). Lund: Studentlitteratur. –Abrahamsson, B., & Andersen, J. A. (1998). Organisation - att beskriva och förstå organisationer. Malmö: Liber Ekonomi.  Flera titlar och samma författare under samma år –Pilhammar Andersson, E. (1997a). Fristående kurser : ett led i det livslånga lärandet inom vård och omsorg. RAPP 182: 1997: 5. Mölndal: Göteborgs universitet. Institutionen för vårdlärarutbildningen. –Pilhammar Andersson, E. (1997b). Handledning av sjuksköterskestuderande i klinisk praktik. Göteborg: Göteborg Acta Universitatis Gothoburgensis.  Avhandling –Borgert, L. (1992). Organiserandet som mode. Perspektiv på hälso- och sjukvård. (Akademisk avhandling). Stockholm: Nerenius & Santerus Förlag.  Rapporter –Appelin, G., & Berterö, C. (1991). Behov av utbildning och kompetensutveckling bland föreståndare inom den slutna vården (FoU-Rapport 1991:2). Jönköping: Hälsohögskolan.  Kapitel i bok –Nilsson, K. (1998). Vårdavdelningschefens kompetensutveckling. In E. P. Andersson (Red.), Kompetens ur ett vårdpedagogiskt perspektiv En antologi inom vårdpedagogik (sid ). Göteborg: Göteborgs universitet, Institutionen för vårdlärarutbildning.  Tidskrifter –Alaszewski, A., & Manthorpe, J. (1995). Weber, authority and the organisation of health care. Nursing-Times, 91(29),  Övriga källor –HSFR-Etikregler. (1990). Forskningsetiska principer i humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Hämtad från: –Landstingsförbundet. (2000). Statistik från Landstingsförbundet avdelning för hälso- och sjukvårdspolitik. Stockholm: Landstingsförbundet. –SOU :83. Makt och kön i spåren av offentliga organisationers omvandling. Arbetsmark­ nadsdepartementet. Stockholm: Fritzes.

9 Stil och utformning  Tredje person –Jag fick tillbaka 46 enkäter - Undersökningen omfattade 46 enkäter  Imperfekt –Har redan ägt rum nyligen  Grammatik och stavning  Logiska övergångar mellan avsnitt  Rubriker för tydliga avsnitt  Hänvisningars utformning –konsekvent  Sidlayout –noggrann  Tabeller och figurer –En tydlig och exakt titel, –mättenheter som används, –Förklaringar av forkortningar

10 Struktur  Den inledande delen, Huvudtexten och Avslutningen  Den inledande delen –Titeln:  kort och exakt –Abstract:  250 – 300 ord –Nyckelord:  fem nyckelord –Innehållsförteckning:  Kapitelrubriker och sidnummer, –Tabell- och figuröversikt  Med sidhänvisningar –Förord  Jagets betydelse och signifikanta personer

11 Huvudtexten  Inledning –Bakgrunden till arbetet, Forskningens syfte, Begreppsdefinitioner, Innehållet  Litteraturöversikt –Tidigare forskning, problem, idéer  Forskningsmetoder –Numeriska och icke numeriska  Resultat –Olika aspekter av forskningsfynden  Diskussion och analys –Resultat diskuteras och analyseras med hänvisning till teorier, begrepp, frågor, problem som tidigare har lyfts fram. Man gör fynden begripliga för läsaren  Slutsatser och förslag –En retrospektiv utvärdering av det egna bidraget –Förslag till förbättringar och alternativa angreppssätt

12 Avslutningen  Bilagor –Omfattande datatabeller –Frågeformulär –Utdrag från intervjuutskrifter –Mötesanteckningar –Tekniska specifikationer  Noter –Vetenskapliga detaljer som skulle störa om de lades in i texten  Referenser  Register

13 Metodavsnitt  Vilken/vilka metoder användes?  När ägde forskningen rum?  Var ägde forskningen rum?  Hur skaffades tillträde till data eller personal?  Vilka var involverade i forskningen? (population)  Hur många var involverade? (antal)  Hur valdes de ut?

14 Motivera tillvägagångssättet  Argument sp, städjer valet av metod –Genomförbar med tanke på den tillgängliga tiden och de tillgängliga resurserna –Lämplig för att samla in den nödvändiga typen av data –Ändamålsenligt för att ta itu med de frågor, problem eller saker som underbygger forskningen –Rigorös, sammanhängande och konsekvent – utgör en professionell standard –Producerar data som är representativa, välgrundade och tillförlitliga, –Överensstämmer med etiska normer

15 Erkänn eventuella begränsningar  Forskaren skall tillstå: –Eventuella inneboende svagheter i metodologin –Vad som går – och inte går – att sluta sig till inom ramen för den forskning som genomfördes –Eventuella sätt varpå begränsningar i resurserna hade en direkt inverkan på forskningsfyndens volym eller beskaffenhet –Eventuella förbehåll beträffande svarens autenticitet, precision eller uppriktighet –På vilka sätt alternativa metoder – betraktat i efterhand – skulle kunna har varit med användbara? –Eventuella oförutsedda faktorer som visade sig under forskningen och som påverkade resultatet

16 Checklista  Finns det en lämplig struktur och en logisk utveckling i rapporten?  Har texten skrivits med en klar och tydlig stil, fri från stavfel och grammatiska fel?  Motsvarar forskningsrapportens utformning och stil förväntningarna hos den huvudsakliga målgruppen?  Har du tagit hänsyn till de nödvändiga konventionerna vid utformning av forskningsrapporten?  Är referenserna fullständiga och följer de en allmänt accepterad standard?  Har tabeller, figurer, illustrationer och diagram lämpliga rubriker? Förstärker de forskningsrapportens visuella intryck, och ger de nödvändig information på ett koncist sätt?  Har du givit en detaljerad och exakt beskrivning av forskningsprocessen?  Har valet av metod (er) motiverats i förhållande till de erforderliga typen av data och de praktiska omständigheterna runt forskningen?  Har du tillkännagivit de begränsningar som kan finnas i forskningsmetoden?