 1:1-pedagogik  Mentorskap  Elevinflytande  Externa kontakter LELDE: Leadership and Entrepreneurial Learning in a Digital Environment Projektet ska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Ansökan -Skickas in av den sändande skolan - Senast 1 december (poststämpel gäller) Comenius Elevmobilitet Ansökan.
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Vardaglig observationer
Nya Elementar!.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Förändringsagenter i skolor och förskolor
Rektor Malmö Borgarskola
en mil öster om Linköping
Bedömning.
Hälsingebygden Leader Fördelning av projekt (exkl småstöd)
Comenius.
Välkomna till seminariet
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
Förbättrade studieresultat Mål 2011/2012 Positiva förväntningar Närvaron Resultatindikatorer Ledning Omvärldskontakt Pedagogik.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Föreläsning Sandvika
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Genomlysning av vår organisation
För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Arrangörskonferens 14-15/ Sponsorer Återkoppling Bidra med idéer – vad kan vi sälja? Utgå från besökaren
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Skolsamverkan i Göteborg
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
2017 UTVECKLINGSGRUPPEN ÅRSHJUL 2017 Presentation på intranät– Nina
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Välkommen till Bromangymnasiet!
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Nyheter och planerad aktiviteter Säkraplatser nätverk 10:e november, KTH, D2 Vi vill jobba med er i olika ARBETSGRUPPER inom situationsbaserad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Förstudie Friluftslivets år 2020
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Berätta kort vem du är och varför du är på besök idag?
Personen från Skolverket
Tanum
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

 1:1-pedagogik  Mentorskap  Elevinflytande  Externa kontakter LELDE: Leadership and Entrepreneurial Learning in a Digital Environment Projektet ska utveckla Comenius Regio

Partnerskapet: SverigeEngland Nordanstigs kommunDevon County Council Bergsjö högstadiumNewton Abbot College BromangymnasietTavistock College Devonport High School for boys Umeå UniversitetRIO – The Real Ideas Organisation Community Interest Company LELDE: Leadership and Entrepreneurial Learning in a Digital Environment Comenius Regio

LELDE: Leadership and Entrepreneurial Learning in a Digital Environment Comenius Regio Finansiering: Universitets- och högskolerådet euro Egenfinansiering: del av fortbildningsbudget samt egen arbetstid

LELDE: Leadership and Entrepreneurial Learning in a Digital Environment A ktivitetsplan för läsåren 13/14 och 14/15 för Bergsjö högstadium och Bromangymnasiet Okt 2013 Besök från Devon, projektplanering Studiedag om mentorskap för skolenhet 2 på Broman Möjlighet till lärarprao under v 44. Enkät pedagogisk personal. Nov-Dec 2013Förbereda pilotgrupp 1 Januari 2014 Projektgrupp till Tavistock Februari Besök från Devon, lärare, spridning Mars 2014Pilotgrupp 1 åker till Newton Abbot Spridning Besök från Devon, lärare Maj 2014Förbereda pilotgrupp 2 Okt 2014Pilotgrupp 2 åker till Devon* (ändrat till apr/maj-14) Spridning Besök från Devon, lärare, spridning Nov 2014Förbereda pilotgrupp 3 Mars 2015Pilotgrupp 3 åker till Devon Spridning April 2015Slutkonferens i Sverige (och i England?) April 2015Utvärdering av Umeå universitet Enkät pedagogisk personal Maj 2015Spridning av resultatet Juni 2015Projektet avslutas

Bromangymnasiet tre övergripande mål  Resultat  Elevinflytande  Arbetsmiljö LELDE: Leadership and Entrepreneurial Learning in a Digital Environment Comenius Regio

Bergsjö  har datorer till alla elever  har det tekniska kunnandet  har erfarenhet av uppgiftskonstruktion i 1:1  det geografiska läget ”gemensamt” Vill/behöver  öka resultatet (betygen)  samarbetsprojekt med Broman (niorna) Comenius Regio

NAC Kan PLTS – Personal and Learning Thinking Skills Att aktivt delta Att kunna samarbeta Att vara självständig Att tänka kreativt Att kunna kritiskt granska Att kunna reflektera (Att kunna organisera) www, EBI, WAG, CTG Comenius Regio

Från NAC  genomtänkta strategier för uppföljning av elever  språket kring lärande, terminologin Hur kan vi använda oss av detta i ”blended learning ” och mentorskap? NAC vill utveckla  digital självskattning kopplad till kursmålen  samverkan med arbetsliv  uppgiftskonstruktion och bedömning  utveckla stöd till elever att nå bättre resultat Comenius Regio

Det Bromangymnasiet kan ge  Samarbetet med externa kontakter  Den coachning som lärare och mentorer ger ”på vårt sätt”.  1:1  HP Shop och andra exempel på verksamheter som drivs av elever  Elevinflytande Comenius Regio

Tavistock College  Tvärvetenskapligt, verklighetsförankrat med externa kontakter  engagerat, i atmosfär som vi (kanske) känner igen oss i.  Inte 1:1, än. Fokusområden: - entreprenöriellt lärande - lokalt engagemang och samarbete med ortens organisationer - lärande i en digital värld (orten ligger geografiskt avskilt), verklighetsförankrat Comenius Regio

Devonport High School for Boys DHSB  har tagit steget att arbeta med läsplattor och appar på ett medvetet sätt.  producerar digitala lösningar  formellt elevinflytande  högpresterande elever Comenius Regio

Mobiliteter för Broman och Bergsjö Projektgrupp till Devon v 5 Pilotgrupp 1 v10 Pilotgrupp 2 april/maj Pilotgrupp 3 v10, 2015 Slutkonferensvåren 2015 Comenius Regio

Projektgrupp Eva Klang, rektor Bergsjö skola Bitte Åström, rektor Bromangymnasiet Emma Alenius, 1:1, IKT-pedagog, Bromangymnasiet Mikael Ahlbaum, lärare och IKT-kunnig, Bergsjö skola Fredrik Hassel, lärare och IKT-kunnig, Bergsjö skola MeaLarencranz, samordnare Maria Lundholm, administratör

Kontakt Mea Larencranz