Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Betygssättning i praktiken
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Dolda kunskaper avslutande möte
Välkomna till information kring betyg och bedömning
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Att träna Läsförståelse
Lgr 11 – kursplanen i ämnet modersmål Karlstad 16 augusti
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Närvaro!!.
BETYG I ÅRSKURS 6.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Borlänge 13 maj 2014.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
The big 5 1.
Information 99 % av eleverna från kommunala skolor har ett resultat.
Eller formativt lärande…
Ett arbetsområde om poesi
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Nätverk kursplanepiloter
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
4 processer att behärska:
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Matspjälkningssystemet
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Svenska – skriva berättelser
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
SPRÅKUNDERVISNING I EN DIGITAL TIDSÅLDER
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Argumenterande text.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte Sjöstadsskolan År 6 Anna och Sofia hälsar välkommen
Dialogmöte förskoleklass
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3

orebro.se WiFi Nätverk: Conventum smart Lösenord: conventum2016

orebro.se Bedömningsstöd i årskurs 1-3 i läs- och skrivutveckling Kunskapskrav i läsförståelse i slutet av årskurs 1 Ylva Bertilsson och Susanne Runesson, Brunnsskolan

orebro.se Nytt kunskapskrav i läsförståelse i årskurs 1

orebro.se Bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling Från och med höstterminen 2016 ska lärare i årskurs 1 bedöma sina elevers kunskaper mot kunskapskravet i läsförståelse. Som stöd i arbetet finns Skolverkets bedömningsstöd som nu blir obligatoriskt att använda.

orebro.se Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i läsförståelse i slutet av årskurs 1 Eleven kan läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Genom att kommentera och återge någon för eleven viktig del av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven begynnande läsförståelse. Med stöd av bilder eller frågor kan eleven också uppmärksamma när det uppstår problem med läsningen av ord eller med förståelse av sammanhanget och prövar då att läsa om och korrigera sig själv. I samtal om texter som eleven lyssnat till kan eleven föra enkla resonemang om texters tydligt framträdande innehåll och jämföra detta med egna erfarenheter.

orebro.se Svenska som andraspråk Eleven kan läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Genom att kommentera och återge någon för eleven viktig del av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven begynnande förståelse. Med stöd av bilder eller frågor kan eleven också uppmärksamma när det uppstår problem med läsningen av ord eller med förståelse av sammanhanget och prövar då att läsa om och korrigera sig själv. I samtal om texter som eleven lyssnat till kan eleven utifrån sina egna referensramar föra enkla resonemang om texters tydligt framträdande innehåll och jämföra detta med egna erfarenheter

orebro.se Utvecklat av Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet

orebro.se Relaterar till Nya Språket lyfter!

orebro.se Syfte Bedömningsstödet ska kunna användas redan i årskurs 1 för att: tidigt identifiera elever som riskerar att få eller som redan har svårigheter inom läs- och skrivutveckling ge elever extra stimulans inom dessa områden

orebro.se

Utgångspunkter för materialet: Fonologi, ljud- och bokstavskännedom Generella språkliga förmågor

orebro.se Bedömningsstödet innehåller: Lärarhandledning Avstämning Läsa A, B, C: Elevuppgifter, analyser och sammanställningar

orebro.se Avstämning Skriva A, B, C: Elevuppgifter, analyser och sammanställningar

orebro.se Tidsåtgång för genomförande Avstämning A Läsa min individuellt med elev, höst- och vårtermin åk 1 Skriva berättande text, genomförs i grupp/helklass

orebro.se

Avstämning B Läsa 10 min individuellt med elev, höst- och vårtermin åk 2 Skriva berättande text, genomförs i grupp/helklass

orebro.se

Avstämning C Höstterminen årskurs 3: Läsa 10 min individuellt med elev, Skriva berättande text, genomförs i grupp/helklass Skriva beskrivande text, genomförs i grupp/helklass

orebro.se

Skolverkets film

orebro.se Planerad fortsättning i höst: Vi kommer att erbjuda träffar där det ges möjlighet att närmare få sätta sig in i och prova på att använda bedömningsstödet.

orebro.se Tack!