Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Bedöma kroniskt tillstånd
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Scanias motormontering Södertälje
Hälsa och Kondition.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
SET Social Emotionell Träning
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Vård.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Bedömningsinstrument
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hantera en kronisk sjukdom
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Mervärden och aha-upplevelser
Salutogena principer Skyddande faktorer KASAM
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Hälsa och Kondition.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
Hälsofrämjande arbetsplats
===== 15 Minutes ===== 45 Minutes Förbättra livet genom en ökad kunskap om de omedvetna livsmönstren.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
HELA DU KRUKMAKARENS HUS, FRÄLSNINGSARMÉ N VISBY.
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
”Rätt person till rätt insats”. Arbetslivscenter – kartläggning och förmågebedömning Fokus hos Arbetslivscenter (ALC) handlar om att betrakta, förstå.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Salus, hälsans och välfärdens gudinna
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vad vi behöver när vi kunskapar
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
7 av 8 13-åringar rör på sig för lite
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Religion.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

Kan man tänka sig frisk/sjuk?????

 Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja var du fokuserar kan du ändra ditt känsloläge  25 % ungdomsarbetslöshet. Hur ska jag någonsin få jobb?  25 % ungdomsarbetslöshet. 75 % får jobb, jag kan vara en av dessa

 Positiva känslor oftare än vi tror  Välj att ge dessa mer uppmärksamhet  Forskning lyckliga människor har inte färre negativa känslor men väljer att uppmärksamma de positiva

 Självkännedom  Vad jag vet om mig själv

 Kontroll lokus  Self efficacy  Självkänsla  Självförtroende

1. Föreställ dig själv i framtiden då allt har gått över förväntan. Du har arbetat hårt och lyckats nå dina mål i livet. Dina drömmar har realiserats och du har nått din full potential. Tänk på detta i en minut. 2. Skriv ner det du kommit fram till under fem minuter. Det kan tex. vara var du bor, vilka relationer du har, vad du gör på dagarna, hur du mår. 3. Föreställ dig nu att du lever i denna värld under två minuter

 Salutogenes, prevention och patogenes Tänk dig att en person har fallit i en flod. Självklart räddar man henne från att drunkna (patogenes). Nästa steg är att man sätter ett staket runt floden för att hindra att någon mer trillar i (prevention). Det salutogena perspektivet innebär att man i stället lär individerna simma i livets flod.

 Antonovski  Fokus på det friska

Hälsa är hela tiden i rörelse Ohälsa Hälsa

 KASAM  Begriplighet  Hanterbarhet  Meningsfullhet

 Kunskap och förståelse om skolan/ämnet  Feedback på prestation  Formativ bedömning

 Stöd  Resurser  Fysisk och psykisk ork  Påverkansmöjligheter  Inflytande  Delaktighet

 Motivation  Vad ska jag ha kunskapen till?  Värderingar och relationer  Jag är viktig i detta sammanhanget

TEST

 Vad var mest intressant med föreläsningen?  Vad tar jag med mig i mitt jobb som kommande undersköterska?