EXAMENSARBETE i elektroteknik KORT INFORMATION 2014-12-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Examensarbete – kort info Information för studenter
1 Idé- beskrivning Styrgrupps- beslut Bemannings- process Projekt- genomförande Avslut/ implementering Projekt- uppstart Nej Ja Idélogg Projektmodell för.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Examensarbete – kort info Information för studenter
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
A3 PROCESS – PRAKTISK PROBLEMLÖSNING Problem uppfattat 1. Förstå nuläge 2. Identifiera grundorsaken 3. Planera motåtgärder, visualisera önskat läge 4.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Svenska Brukshundklubben
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Lönebildning inom friskolorna
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Varför läser ni religionskunskap?
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
XX kommun Kommunikationsplan.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Lösningsförslag för ABB
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Kritiskt förhållningssätt
Gymnasiearbete 100 p.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kursansvarig: Linda Wänström
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Arbetsgruppsstruktur, riktlinjer och mallar
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hållbar utveckling måste vara
Målsättning och handlingsplanering för framgång
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Kulturskolornas strategidokument
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Vår handlingsplan – RESPEKT
Problembaserat lärande (PBL)
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

EXAMENSARBETE i elektroteknik KORT INFORMATION

Dagens information Vad är ett examensarbete? (Se viktiga länkar, kursplanen) De olika intressenterna Examensarbetets formella process Kort om projektplan Krav för att börja – 130 hp (avklarade kurser) Sök intressant projekt!!!

Viktiga länkar Teknats exjobbshemsida: kurser/examensarbete/ kurser/examensarbete/ Där finns viktig information, blanketter och mallar Kurshemsidan för ”Examensarbete i elektroteknik, 1TE660, 15 hp” i Studentportalen. Filarean är alltid ”öppen” och där finns t.ex. exjobbsrapportexempel, info ”innan man börjar”, denna presentation, m.m. Välj VT2014 Kursplanen för ”Examensarbete i elektroteknik, 1TE660, 15 hp”

Mål för kursen 1TE660 Efter godkänd kurs ska studenten kunna: söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper arbeta självständigt inom det elektrotekniska området visa ett vetenskapligt, ingenjörsmässigt, samhälleligt (ekologiskt, etiskt hållbart) förhållningssätt.

De olika intressenterna Handledare (HL) Ett examensarbete har alltid en uppdragsgivare (företag, myndighet, inst.). Kontaktpersonen hos uppdragsgivaren benämns handledare (HL). HL är den person som har tätast kontakt med exjobbaren under arbetets gång. Examinator (EX) Examinatorn koordinerar kursen examensarbete. Hen ser även till att varje examensarbete tilldelas en ämnesgranskare samt är den som slutgiltigt godkänner ett exjobb, efter att ämnesgranskaren tillstyrkt. Ämnesgranskaren (ÅG) Den person vid universitetet som skall stödja exjobbaren under arbetets gång benämns ämnesgranskare. I rollen ligger också ansvar för att granska arbetet i stort, uppföljning med studenten samt den slutgiltiga rapporten. Studenten (examensarbetaren)

Examensarbetets formella process Aktivitet Ansvarig Anskaffande av uppgift Student Blanketter ”Ansökan för examensarbete” Student Godkännande av uppgift Examinator (EX), Tilldelning av ämnesgranskare (ÄG) EX Framtagning av projektplan Student + (HL) Godkännande av projektplan ÄG + EX (därefter sker registrering på kurs) Mellanredovisning ÄG + Student Inlämning av färdigt arbete Student Opponering ÄG + Student Granskning, godkännande ÄG + EX Dokumentet, examensarbetets process, finns på studentportalen. Där beskrivs ovanstående mer utförligt.

Hur får man tag i en uppgift? Det finns företagshemsidor som förmedlar kontakter, kolla vilka som annonserar jobb Fr.o.m finns exjobb arkiverade i DIVA Där finns potentiella uppdragsgivare för nya exjobb…

Några exempel på företag: Elkraft/energi: ABB (Västerås eller Ludvika), Vattenfall, Fortum, e-on, MälarEnergi Life Science/medicinskteknik/elektroteknik: Q-Med, GE Healthcare, Kemwell, Fresenius Kabi, Biotage, Semcon, IAR systems, Siemens, Ericsson, IAR systems, Teknikkonsulter: ÅF, Devex Mekatronik, Flir systems, Prevas Tillverknings/fordons/transportindustri: Scania (Södertälje), Volvo, Sandvik Coromant (Gimo), Altas Copco Craelius (Märsta), Atlas Copco Tools (Tierp), Bombardier transportation Läs på om företaget via deras hemsida. Kontakta dem efter det!

Viktiga blanketter och dokument Ansökan till examensarbete, samarbetsavtal, kursmålsblankett finns på: bete/ Om företaget kräver sekretess behöver det avtalas. Det finns en mall på teknats exjobbshemsida, ”sekretessavtal” För att bli registrerad på kurs krävs att projektbeskrivning och tidsplanen för exjobbet blir godkänd. Den måste senast lämnas in 2 veckor efter att exjobbet påbörjats 1. 1 Detta skiljer sig från instruktionen på teknat.uu.se

Innehåll i uppgiftsbeskrivningen/projektplan 1 Syfte: Ge en bakgrund, placera uppgiften i större sammanhang. Vem är uppdragsgivare och varför behövs att uppgiften utförs. Mål, tydligt: Vart vill man komma, vad vill man lösa inom ramen för syftet Definiera problemställningen. Vad går uppgiften ut på? Vad skall exjobbet leda till? Metodik: Hur skall man gå tillväga för att lösa problemet (mätningar, experiment, simuleringar, verifiering, analys, resultat, förslag) Avgränsningar

Planering – Projektplan 1 Mål Examensarbetets mål måste anges i mätbara termer. Fundera över hur resultatet av ditt arbete kan utvärderas. Eventuella avgränsningar skall också anges, dvs. att definiera vad som inte ingår i exjobbet. Metodik Hur skall du gå tillväga för att lösa problemet? Hur skall informationsinhämtning göras? Bör någon litteratur studeras? Ska intervjuer utföras? Ska experiment, mätningar, simulering, tester utföras? Analys, Utvärdering, Resultat Projektplanering/Tidsplanering Ange när olika aktiviteter ska göras, vem som ska göra dem och hur de ska göras. Samrådsmöten, träff med handledare etc.

Planering - Tidsplan Tidsplanering av aktiviteter görs lämpligtvis med ett Gantt-schema (för en projektdagbok!): Aktiviteter Veckonummer: 1-10 Planering...v Behärska teorin (litteraturstudie)..v3.. Studiebesök/intervju....v Beräkningar, experiment genomfört …v7… Samråd med ÄG …v3....v5.. Resultaten sammanställda, målet uppnått …v9.. Rapportskrivning Inlämning …v9-10 Muntlig redovisning/opponering ….v11

Projektplan 2 Formulera delmål Den studerande ska skapa en lösningstrategi; Formulera delmål! Vad ska vara uppnått i delmålet? Kontrollera att planen är logiskt hållbar! Kontrollera att inget är glömt.

Resultatet Resultatet ska vara tydligt. Det ska framgå vad som är den studerandes eget arbete. Se till att det blir ett tydligt avstamp: här börjar mitt eget arbete Tolka resultatet; Vad betyder det? Hur ska det förstås?

Diskussion Har målet nåtts? Om inte, varför? Vad betyder resultatet? Vilken betydelse har det för omvärlden? Är resultatet rimligt? Finns någon del som behöver fördjupas, breddas Samhällsrelevans, hållbarhet, etik Förslag till framtida förbättringar

Rapporten Projektets syfte Projektets mål Använd metod Projektets resultat; analys, det ska framgå vad den studerande har gjort/tillfört (självständigt). Tyngd på tillgänglighet – beakta meritvärdet (för framtida arbetsgivare)