1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Sida 1 Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens Pedagogisk digital kompetens För nätbaserat lärande inom högskolan Jessica Lindblom Anna-Sofia.
HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.
HOPPSAN… DU HAR VISST FLYTTATS TILLBAKA I TIDEN – TIDEN FÖRE LINJALEN, MÅTTBANDET OCH TUMSTOCKEN ATT MÄTA….
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Anonyma tentamina Fakulteten för teknik Skapad Anki Lektorp.
En hållbar organisation
Svenska som andraspråk 1
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
på personer i behov av hjälp
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
XX kommun Kommunikationsplan.
När är årets Praktikperiod?
Lösningsförslag för ABB
Handlingsplan för införande av plattform för stöd och behandling
Leda och utveckla en förening
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Gymnasiearbete 100 p.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Barn- och Utbildningsförvaltningen
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Språkinlärning på talets grund
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Komma igång med Moodle Januari 2016
Ge tips och råd Inled med att kommentera personens situation eller planer. Använd gärna något av hjälpverben t ex kan, skulle kunna, borde. När du ger.
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Inkodning och avkodning – av Stuart Hall
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Diagnos och delaktighet
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Gymnasiearbete 100 p.
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Fortbildning för pedagoger
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kontinuitetshantering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:

2 Med en förstudie avser man att: Förstudie Det är viktigt att de egna behoven styr de val man gör. Skapar en grund för de senare besluten om kursupplägg, val av plattform etc. Ringa in den egna situationen och de behov man har. /15

3 * Pedagogisk idé * Kursens mål * Vilka elever/studenter vänder sig kursen till * Flexibilitet i kursen * Vilka lärare ska använda kursen * Vem står för kursinnehållet * Projektledning * Tillgänglighet och användarvänlighet för användare (kursdeltagare / handledare) * Vad skall webbplatsen innehålla ? * Design av webbplats * Utformning av frågor, uppgifter och kommunikation ? * Att sköta kursen efter att produktionen är klar Vad kan ingå i en förstudie ? /15

4 Pedagogisk idé Vilka pedagogiska målsättningar finns med kursen och vilka krav ställer de? Kursens mål Skolverkets mål Andra intressenter Elevernas mål /15

5 Vilka elever vänder sig kursen till ? * Vilka är förkunskaperna? * Vilka önskemål-behov finns? * Är kursen till för grupper av elever eller ska enskilda elever kunna läsa kursen oberoende av andra? /15

6 Flexibilitet i kursen * I tid – d.v.s kan man börja och sluta när man vill * I rum - är man beroende av kurssamlingar, studiecentra etc eller är det möjligt att delta endast via Internet * Kan man använda olika studiematerial/studieformer /15

7 Vilka lärare ska använda kursen Ska kursen användas av en lärare eller anpassas för många lärare? Vilken kompetens krävs och vilken kompetens finns? Vilket är utbildningsbehovet? (kompetens kring internet, handhavande, handledarskap etc) /15

8 Vem står för kursinnehållet Vem ska producera kursen samt anpassa texten till webbmediet? Vilken kompetens krävs och vilken kompetens finns? Vilket är utbildningsbehovet? (kompetens att arbeta med webbkommunikation) /15

9 Projektledning Vem är ansvarig? Vilka resurser kan frigöras för projektet (mängd, interna-externa resurser, utvecklingsverktyg mm)? Tidplan /15

10 Tillgänglighet och användarvänlighet för användare (kursdeltagare / handledare) Vilka krav ställs på teknisk kompetens? Vilka krav ställs på användarens utrustning/programvaror? Vem är den normale användaren och vilka faktorer påverkar denne positivt respektive negativt i lärsituationen? Vilket är behovet av litteratur och andra former av elevmaterial? /15

11 Vad skall webbplatsen innehålla ? Hur mycket information skall den rymma? Vem har ansvaret för att göra kursinnehållet och i vilket format levereras den till den som har ansvaret att göra webbsidorna? Vilken Internetlösningar ska användas och vilka konsekvenser kan det tänkas få? Vilka media ingår i kursen och hur ska de produceras? Text Grafik Navigerbar information Instruktioner Ljud, video, streaming Sker produktionen inom ramen för en plattformslösning? Vilka möjligheter och begränsningar innebär det? Vilka verktyg ska/kan användas i form av programvara och hårdvara. /15

12 Design av webbplats Användarvänlighet är de viktigast faktorerna i utformningen av en webbplats för Internetbaserat lärande. * Tydliga hjälp och sökfunktioner * Tydlig informationsstruktur * Pedagogiska idéer * Användarvänlighet i form av lätthet att navigera och ta del av kursinnehåll Det ställs följande krav på webbplatsen: Alla användare måste ha så lätt som möjligt att lösa sin uppgift, som inte är att surfa på webben, utan att lära sig kursen. /15

13 Utformning av frågor, uppgifter och kommunikation Det finns olika former av datorkommunikation : Våra utvärderingar och tips på script, animationer mm mm Utformning av självrättande tester Skrivande och insändning av uppgifter Styrda (krav på t.ex visst antal inlägg) och/eller fria diskussioner en ensam (asynkront i t.ex diskussionsfora) många-många en-många en-en /15

14 Vem är ansvarig för uppdatering av innehåll och hur ofta ska uppdatering ske? Hur förnyar Du kursen med länkar mm, för att hålla den intressant? Hur sker det administrativa stödet i kursen ? Vem ansvarar för drift? Att sköta kursen efter att produktionen är klar /15

15 Innan Du börjar … …slutar här :-) Tack för visat intresse ! /15 Källa: