Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?"— Presentationens avskrift:

1 ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?
Annika Michelson Pasi Silander 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

2 LÄROBJEKT – definition
Lärobjekt är en kompakt, liten multimedia eller hypermedia baserad inlärningsdel. Man kan använda den i olika inlärningsprocesser eller i olika skeden av inlärningsprocessen (Silander 2003). Man blir lycklig av att dricka kaffe Kaffe smakar gott 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

3 Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning
1. Registrera dig som användare 2. Logga in 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

4 Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning
3. Välj “Digitaalisten aineistojen tietovaranto” Digitaalisten aineistojen tietovarasto (materiaalipankki) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

5 Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning
4. Klikka och använd direkt 4. Spara på egen disk eller server 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

6 3 ASPEKT ANGÅENDE LÄROBJEKT
Pedagogik Inlärnings-process Teknik Innehåll 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

7 Copyright VirtuaaliAMK
8 DIMENSIONER 1. Vägledning av inlärningsprocessen 2. Kontextorientering 3. Multimedialitet 4. Multimedial integratsionsnivå 5. Interaktivitet 6. Feedback 7. Självständighet 8. Pedagogisk struktur 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

8 Copyright VirtuaaliAMK
8 DIMENSIONER Bemärk att dessa dimensioner inte värderar lärobjektet eller dess funktion, de är inte ett tecken på ett dåligt eller ett bra lärobjekt! Genom att förena de olika aspekt får man lärobjektets profil och då kan man begrunda vad lärobjektet kräver av inlärningstillfället. Då kan man värdera vilken respons vägledaren skall ge eller vilken metod / pedagogik läraren skall använda i vägledningen om denna inte finns med i lärobjektet. 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

9 Copyright VirtuaaliAMK
INLÄRNINGSPROCESSENS VÄGLEDNING Inlärningsprosessens vägledning beskriver hur lärobjektet vägleder studerande att uppfatta och de kognitiva processer (är tankeprosessen ur studiehänsyn angenäm) 1.        8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

10 Copyright VirtuaaliAMK
KONTEXTORIENTERING Kontextorienteringen beskriver hur innehåll eller läroämne är förbundet till lärobjektet. Om lärobjektet är helt utan kontext kan man använda det i olika ämnen. Mötesteknik (video) Projektarbete (animation) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

11 Copyright VirtuaaliAMK
MULTIMEDIALITET Multimedialitet beskriver hur man stöder inlärningen med hjälp av olika media. Informationssökning: Livets mening (Elämän tarkoitus) Finns i materialbanken 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

12 Copyright VirtuaaliAMK
MULTIMEDIAL INTEGRATSIONSNIVÅ Multimedians integrationsnivå beskriver hur media går hand i hand i samma riktning, förmedlar samma budskap och hur man kan iakttaga på samma gång. Ett lärobjekt med låg intergreningsnivå kräver att man först är tvungen att läsa en text, sedan titta på en bild osv. Om integrationsnivån är hög ”talar” median med varandra (till exempel vägleder ljud studerande att titta på en animation) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

13 Copyright VirtuaaliAMK
INTERAKTIVITET Interaktivitet versus passivitet (interaktiv simulation versus en video) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

14 Copyright VirtuaaliAMK
FEEDBACK Feedback till studerande: ger lärobjektet feedback till eleven eller är det lärarens uppgift? 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

15 Copyright VirtuaaliAMK
SJÄLVSTÄNDIGHET Hur självständigt fungerar lärobjektet t.ex. utan uppgifter, lärarens vägledning, arbetsredskap, arbetsmetoder. 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

16 Copyright VirtuaaliAMK
PEDAGOGISK STRUKTUR Är lärobjektets innehåll / fenomen pedagogiskt strukturetat (modell, struktur, behandlat, aktiverar studerande att forma egen uppfattning osv.) eller är lärobjektet en beskrivning av en autentisk sak / fenomen (t.ex. video angående ämne) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

17 VILKET MEDIA ANVÄNDER VI OCH ÄR LÄROBJEKTET AUTENTISKT?
Överensstämmer förverkligandet med använt media? Hur stöder valt media sakens framställande / inlärning? Är problemet autentiskt? Är arbetsmetod / arbetsredskap / innehåll autentiskt? 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

18 Copyright VirtuaaliAMK
EN BRA INLÄRNINGSPROCESS UPPNÅR VI MED HJÄLP AV MÅNGA LÄROBJEKT OCH EN SKICKLIG VÄGLEDARE 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

19 Copyright VirtuaaliAMK
EN NY VÄRLD AV ÖPPENHET 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK


Ladda ner ppt "ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?"

Liknande presentationer


Google-annonser