Hur blev jag – eller blev jag överhuvudtaget? [Socialpsykologi 1sd100]

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Aktör / Struktur.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
”Existensen föregår essensen!”
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Vad är identitet?.
Varför tror människor.
arbetskooperativ Luleå
Vård.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Attityder till träning
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Rättigheter och rättsskipning
Religion?.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Existentiella frågor i dödens närhet
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Utvecklingsstörning i ett livsperspektiv Familjeliv och föräldraskap Skola – utbildning Arbetsliv och sysselsättning Utvecklingsstörning och.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Inkludering eller exkludering?
Självkänsla.
Coaching.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Sociologi Introduktion.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Samhället och individen
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad är grupper och roller?
Religion och andra livsåskådningar
Individen och samhället
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Religion.
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Kognitivt perspektiv.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

Hur blev jag – eller blev jag överhuvudtaget? [Socialpsykologi 1sd100]

Dagens sammankomst bygger på introspektion – dvs. att vi fokuserar på ådagaläggande av vår inre värld och personliga tillblivelse.

Det finns de som menar att livet är deterministiskt – dvs. mer eller mindre bestämt på förhand… Andra menar att människan alltid har ett fritt val att utstaka sitt eget liv…

Människan föds utan förutbestämda egenskaper, och alla hennes egenskaper är något som förvärvas under livets gång. Enligt tesen tabula rasa föds barnet som ett oskrivet blad, som successivt skrivs under barnets uppväxt.

Enligt determinismens livsåskådningen är människans fria vilja blott en illusion. I själva verket är en människas liv att betrakta som förutbestämt. Det finns en mening med allt. Med rätt ’parametrar’ till hands kan vi i mångt och mycket förutsäga vår framtid…

Enligt vissa teorier är människan en produkt av sociohistoriska och sociokulturella samspel. Människan lär sig att bli människa genom att h-n uppfostras därtill. Andra teorier menar att det finns ett biologiskt arv som formar mänskligheten.

Är människan ett oskrivet blad? Är människans liv förutbestämt (deterministiskt)? Har människan en fri vilja? Vad gör en människan, dvs. vad gör den enskilde individen till en människa? I vilken utsträckning anser Ni att människan är en social produkt kontra en biologisk varelse.

Vi föds och Vi dör… Men…. så händer det förhoppningsvis något däremellan…

Vad tidsföljder beträffar har mänskligheten anpassat sin tidsuppfattning utefter mätbara astronomiska perioder – i förhållande till vad som tolkas som ’big events’ t ex Kristi födelse, jordens skapelse, nationalstatens födelse, makthavares födelsedag mm.

…är det enkelt att ådagalägga kategorierna; dåtid, nutid och framtid. …det är emellertid inte fullt lika enkelt att dra distinkta gränser däremellan.

…kommer du förhoppningsvis att stifta bekantskap med ditt JAG och utveckla din identitet… …denna successiva tillblivelse kommer att kantas av såväl positiva som negativa upplevelser… Summasummarum blir DU till DU i slutänden…Eller?!

…påstås enligt Stier (2003) vara något flyktigt. Identiteten formas av såväl oss själva som andra. Identiteten är något som tillskrivs baserat på egenskaper, roller och grupptillhörigheter.

…i det moderna samhället är det inte bara viktigt att vara något – det mest eftersträvansvärda är att bli något man själv önskat sig.

Uppfostran, socialisation, internalisering, lärande, utbildning, indoktrinering – kärt barn har många namn. Omgivningen spelar roll för vår utveckling… Det försiggår en oförtruten hereditet i den samhälleliga vardagen!

Sanktionsmöjligheterna i omgivningen kuvar den enskilde individen. …trots att vi i vår tur (i egenskap av genuina personer) kanske inte alltid gillar det så är vi inte sena att bruka sanktionsmakt i ’fostrande’ och vedergällande sammanhang.

Det faktum att Vi ingår grupper inbjuder vi till en kollektiv fostran av oss själva. Då vi vill känna oss hemma i en grupp blir vi tvungna att ge upp lite av vår frihet. För att vara en medlem i en kultur måste DU också vara en kulturbärare. Den som avviker från normer riskerar utfrysning. Klä dig, prata, rör dig, bete dig och tyck gärna som alla andra. Stick inte ut för mycket för då åker du ut!

…identiteten och självbilden införlivas genom samspel med omgivningen. …altruism (benägenheten att utföra handlingar utan egen vinning) påverkas i flera avseenden av individens syn på sig själv. …all människor skapar inre versioner av yttervärlden, något som förklarar den emotionella laddningen. …medvetandet och våra inre versioner av verkligheten är inte sällan systematiskt förvrängda i syfte att förebygga/reducera ångest.

INFÖR INTROSPEKTIONUPPGIFTEN En tidslinje visar dåtid, nutid och framtid.

CROSSROADS Händelser eller situationer som fått ett särskilt genomslag på ditt liv och leverne. Sådana situationer och händelser som gjort avtryck på din personlighet och identitetsutveckling.

PERIODISERING Ibland kan det vara enklare att kategorisera och namnge perioder i livet som bidragit till att Ni blivit den person ni är. ….och inte minst blir det enklare att utstaka en ’framtida’ bild av vart du är på väg i livet och i din personliga utveckling.

Vi vilka sätt påverkas du i din tillblivelse av; Släktingar, familj, rollförväntningar och yrkesroller, vänner, tidningar, TV, mode, status, lagar och bestämmelser, myndighetspersoner, ekonomi, språkbruket, skolning, jantelagen och andra outtalade normativa och kollektivt förankrade ideal? Är du kanske blott ett barn som låter dig ledas?!

Vi skall vara så mycket OCH agera inom ramen för så många olika roller och arenor att vi riskerar bli vilsna i oss själva.

DISKUTERA! Vad kännetecknar en sann socialpsykolog? På vilket sätt har den s.k. ’Socialpsykoloigi-andan’ utvecklats? Vad har Ni blivit varse om genom lärare/studerande från tidigare årskullar? Finns det någon i klassen som varit extra normgivande? Hur tror Ni att studierna kommer forma er inför ert framtida/fortsatta arbetsliv? Hur tror Ni arbetslivet kommer att bemöta er med allt ert kunnande och er kompetens?

För att få livspusslet att gå ihop sig så utsätter vi oss för stress – ibland i ohälsosamma mått.

Hur mycket kan du själv påverka din egen tillblivelse? Föredrar du att ’andra’ bestämmer över dig eller är du mogen att förverkliga dig själv?

DISKUTERA! Vad är den godaste gärningen du gjort en medmänniska? Vad är det elakaste/mest ondskefulla du gjort en medmänniska? Vad är ditt livs största framgång? Vad är ditt livs största misslyckande? Vad har gjort mest avtryck på din identitetsutveckling? Vad är det mest personlighetsutvecklande du erfarit/varit med om?

Hur beroende är du av andra människor i din vardag? Hur beroende är dina medmänniskor av dig? Har du någon gång känt dig insnärjd och därigenom tvingats agera mot din vilja? VAD kan du göra för att ’se igenom’ det som DU i din vardag accepterar utan vidare reflektion och eftertanke?

Börja sökandet i dig själv om du vill lära känna dig själv och göra något åt din situation…

Sorg Glädje Svek Förtroende Trohet Otrohet Självförtroende Tvivel Klander Straff Beröm Uppmuntran Hopp Delaktighet Mobbing Tillhörighet Utanförskap Klass Gemenskap Förtryck Ledarskap Tillit Frihet Kränkning Brister Förmågor Skicklighet Utmärkelser Skilsmässor Föräldraskap Förhållanden Rikedom Fattigdom Vilsenhet Ångest Förtvivlan Otillräcklighet Drivenhet Fallenhet Tvivel Misstänksamhet Vilja Beslutsamhet Ensamhet Otillräcklighet Nyskapande Framgång Misslyckanden

Det vi definierar som verkligt är i själva verket ganska så flyktigt. Är det då konstigt att vi känner oss lite vilse emellanåt?

…om du nu vet om att du finns – vad hindrar dig från att bli det du vill?

Har du låtit dig påverkas av filmer, böcker, konst eller annat när det kommer till att skapa din identitet? Har du någon reell förebild? Vad representerar denne/den/detta som du sympatiserar med? Vilka personer har haft störst inflytande på dig? Varför har dessa personer haft sådant inflytande? Vad tänker du ’förmedla’ vidare?

Hur vill du att människor i din omgivning skall uppfatta dig? Vad för grupptillhörigheter har du? Vilka grupptillhörigheter låter du ’skina igenom’ i interaktionen med omgivningen? Finns det grupptillhörigheter du döljer för din omgivning? Varför?

Vi ingår relationer som i mångt och mycket bygger på ett planerat ömsesidigt utbyte. Vi blir ’något’ genom kognitivt kalkylerade (taktiska och strategiska) förbund…

Vad i ditt förflutna kan tänkas ha bidragit till ditt jag idag? Varför kreativ och innovativ – hur har dessa sidor utvecklats? Fundera över dina svagheter – gå tillbaks i din historia och försök se vad som kunnat frammana desamma. Vart skall månde ditt JAG ta dig någonstans efter utbildningen? Vilka styrkor och svagheter besitter du idag som är särskilt framträdande?

JAG VÅGAR LOVA – DET FINNS INGEN SOM DU….. GÅR DU TILL HÖGER ELLER VÄNSTER NÄSTA GÅNG DU STÄLLS INFÖR ETT VAL? ELLER STÅR DU MÅNDE KVAR EN STUND OCH GÖR ETT ADEKVAT VAL BASERAT PÅ EFTERTANKE???