5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Advertisements

Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Vad är SEB? Wallenberg 1862 Sammanslagning 1972 Vad är SEB? Skandinaviska enskilda bank Omsättning 1234 Miljarder Största bank 32:e största företaget.
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
Vad är ekonomistyrning? Karin Brunsson. Sex frågor: Vad? Hur? Varför? Vem? Var? När?
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Etik - Att göra det rätta.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Kommunikation.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Analys gjord av Science Skills i samarbete med Mercuri Urval
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
En kort presentation av Tillväxtverket
Lösningsförslag för ABB
Definition av analysverktyg
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Konsumenträtt.
Företagets namn (ha gärna en logga och en bakgrund som passar ert företag som är genomgående i pp)
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Mutor Det dolda hotet Korruption? Mutor? Nej, inte i Sverige. Det är i alla fall vad vår självbild säger. Men kanske är det dags att tänka om? I Sverige.
Personcentrerade E-tjänster
VERONICA MAGNUSSON Global Competence and development Manager
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Soloföretagare 4 december 2015.
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Affärskunskap.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Skogsbrukstjänster utförs av
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
Mobiltelefonins utveckling
PRODUKTUTVECKLING.
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Introduktion.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Friskis&Svettis Friskis&Svettis är dess människor.
Om Tro.
Presentationens avskrift:

5:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Företagets resurser Företagets mänskliga resurser Företagskulturen Företagets tekniska resurser Företagets ekonomiska resurser Företagets ledning och styrning Företagets distribution

5:2 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Den klassiska distributionskedjan

5:3 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Andra distributionssätt

5:4 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Mellanledens funktioner Förenklar hanteringen Lagrar och transporterar Tillhandahåller sortiment Tar risker Överför information

5:5 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Vilka valmöjligheter har företaget? Ska vi använda grossister? Ska vi ha många eller få detaljister? Ska vi sälja direkt till konsument/ slutförbrukare? Vid utlandsförsäljning: Ska vi arbeta med egna dotterbolag eller fristående agenter?

5:6 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Distribution i detaljistledet Intensiv distribution Selektiv distribution Exklusiv distribution

5:7 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 5 En analys av företagets interna resurser bör omfatta mänskliga resurser, företagskultur, tekniska resurser, finansiella resurser, ledning och styrning samt distribution. De mänskliga resurserna består av de anställdas kunskaper och vilja. Dessa resurser är speciellt viktiga i tjänsteproducerande företag, som har denna resurs som sin viktigaste tillgång. Men även för tillverkande företag blir denna resurs allt mer viktig. Företagskulturen är den anda och tradition som finns på företaget. Ett företag med en företagskultur som präglas av engagemang och vilja och som tillåter misslyckanden får ofta lojal och engagerad personal. En god företagskultur byggs upp successivt och under lång tid.

5:8 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 5, forts. Tekniska resurser är den utrustning och de anläggningar som gör att ett företag självt kan utveckla och producera produkter. Det är viktigt för marknadsföraren att vara med i produktutvecklingen eftersom han känner till kundernas behov. Ekonomiska resurser handlar om företagets förmåga att själv finansiera investeringar och satsningar. Speciellt marknads- investeringar kan det vara besvärligt att låna pengar till, eftersom det är svårt att beräkna det framtida värdet av investeringen. Hur ett företag leds och styrs är helt avgörande för dess framgång. Ledningens uppgift är att sätta upp mål och uttrycka en strategisk vilja. Med det menas att man sätter upp planer för hur man vill att företaget ska utvecklas.

5:9 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 5, forts. Vilken distributionsväg som passar företagets produkter bäst beror på flera faktorer, t.ex. antal återförsäljare, om produkten tål lagring, om den är skrymmande och hur stora order det handlar om. Grossisterna har en viktig funktion i distributionskedjan. Grossisterna –förenklar hanteringen –lagrar och transporterar –tillhandahåller sortiment –tar risker –överför information

5:10 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Sammanfattning kapitel 5, forts. När ett företag ska välja hur varorna ska nå den slutlige konsumenten via detaljhandeln finns det tre alternativ. Intensiv distribution innebär att så många detaljister som möjligt ska ha produkten i sitt sortiment. Selektiv distribution innebär att ett begränsat antal detaljister får ha produkten i sitt sortiment. Slutligen kan man ha exklusiv distribution, som innebär att endast ett fåtal detaljister får sälja produkten.