AGENDA dag 4 08.30 – 15.30 Repetition dag 3 Fas 1 + 2 Forskning och MITI Att lära sig MI Förändringsplan Kollegial handledning Nätverk Norrbotten Övningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Motiverande samtal - MI
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kontakt: Steve Wicks
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Att jobba med för MI gruppen (info)
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Konferens och evenemang
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
Länsgemensam ledning i samverkan
Läroplansnätverk förskola
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Skolutveckling via digitala medier
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Nya föreskrifter och allmänna råd
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika Lunch –
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal Ann-Charlott & Tove.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika – Lunch –
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Välkommen till Kick off vt 2018.
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Träff 16 Välkomna!.
Träff 14 Välkomna!.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Vad är en FQ-grupp?.
Presentationens avskrift:

AGENDA dag – Repetition dag 3 Fas Forskning och MITI Att lära sig MI Förändringsplan Kollegial handledning Nätverk Norrbotten Övningar Fm fika Lunch – Em fika Fm fika och em fika är avgiftsfritt. Lunch betalar var och en själva.

Tecken på att personen är beredd till förändring Minskat motstånd Mindre diskussion kring problemet Mer förändringsprat Frågor rörande förändringen Föreställning om förändringen Experimenterande Övervägande och Beslut © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Avslutning av Fas 1 Fas 1 kan vara ett långsamt och tungt arbete – lite som att klampa uppför ett berg med snöskor på När väl detta tunga arbete gjorts, så kan kanske Fas 2 fortlöpa mycket lättare, som att skidra nerför berget på andra sidan På toppen av berget är det viktigt att uppmuntra klienten att följa med nedför på andra sidan, istället för att stanna upp och kanske bestämma sig för att ta sig ned samma väg tillbaka. Att gå i gamla fotspår När man kommit till Fas 2 kan man tycka att det mesta av MI-arbetet slutfört men kom ihåg att motivation är färskvara! Det finns risker på vägen ned och terapeuten/rådgivaren kan fungera som vägvisare Klienten kan också bestämma sig för att fortsätta ensam © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

BESLUTSFAS Uppmärksamma tecken på förberedelse till förändring Summera Vad blir nästa steg ? Meny av råd och information Förändringsplan Stärk beslutsamheten att förändras Övergå till handling © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Inledning av Fas 2 Rekapitulering - Summering av nuvarande situation Nyckelfrågor - Öppna frågor som lockar fram vad klienten vill och önskar göra i framtiden Att ge information och råd - När klienten ber om det, eller med personens tillåtelse - Ge information om många val – ge klienten valmöjlighet © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Risker i Fas 2 Att man underskattar ambivalensen För högt ställd förändringsplan/ expertfällan Otillräckligt styrning/stöd © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

MITI 3.0 Motivational Interviewing Treatment Integrity 3.0 MITI är: ett mätinstrument som används för att mäta graden av Motiverande Samtal i en behandling ett sätt att få strukturerad återkoppling för att förbättra sin tillämpning av Motiverande samtal ett instrument för att mäta behandlar/rådgivarbeteende

Att bygga ett hus utan en plan kan ge varierande resultat…

Långsiktig plan: Grundkurs 4 dagar Läsa litteratur i ämnet Spela in och lyssna på egna inspelningar Koda band på Kodningslabbet Handledning av något slag Gå med i nätverk av handledningsgrupper Grunden: Kommunikationsfärdigheter Förenligt/oförenligt med MI MI-andan/Icke värderande förhållningssätt Reflektivt lyssnade: Bekräftelse Öppna frågor Reflektioner Sammanfattningar Principerna: Uttrycka empati Utveckla diskrepans Följa med i motstånd Stöd tilltro till egen förmåga Fortsatt träning Handledning Kodning/Feedback Implementering © A-C Lidfors & T Antonisen 2110

Värderingar – ”vad är viktigt i ditt liv”? Vad är skillnaden mellan åsikt och värdering? Det är oftast svårt att formulera sina värderingar, ”Värderingskort” kan vara ett hjälpmedel

Steg i Förändringsplan 1. Att sätta mål 2. Att överväga förändringsalternativ 3. Att komma fram till en plan 4. Att locka fram ett åtagande © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

© Ann-Charlott Lidfors & Tove Antonisen Ett alternativ för effektivare implementering av MI inom den egna verksamheten

Syfte med kollegiala handledningsgrupper Få kollegialt stöd Upprätthålla kompetensen Utveckla kompetensen Följa kunskapsutvecklingen Underlätta implementeringen Ingå som en viktig del i kvalitetssäkringen och kvalitets- utvecklingen © Ann-Charlott Lidfors & Tove Antonisen

Arbetsmetoder En välfungerande kollegial grupp kan utgöra basen för fortbildning och kvalitetsutveckling Gruppen identifierar nya utvecklings- och utbildningsbehov Gruppen lägger vanligtvis upp en plan för det kommande arbetet Gruppen arbetar endast med professionella frågor och undviker organisatoriska och fackliga frågor © Ann-Charlott Lidfors & Tove Antonisen

Vara intresserade av gruppbaserad fortbildning Ge gruppens möten hög prioritet Ansvara för att, tillsammans med övriga gruppmedlemmar driva arbetet framåt Bidra med kunskap och erfarenhet Stödja kollegor Delta i diskussionen Anmäla förhinder i god tid till gruppledaren Gruppmedlemmarnas ansvar © Ann-Charlott Lidfors & Tove Antonisen

Gruppledarens ansvar Ansvara för tid, plats och lokal Hjälpa gruppen att hålla fast vid sina beslut Delta i MI-handledning Föra gruppens frågeställningar till handledningen Återföra information till gruppen från handledningen Tillsammans med övriga gruppmedlemmar se till att gruppens möten dokumenteras Verka för att gruppen själv utvärderar sitt arbete © Ann-Charlott Lidfors & Tove Antonisen

Exempel på teman Falldiskussioner Ämnesdiskussioner Ömsesidiga svårigheter Litteraturgenomgång Referat från tidskrifter och artiklar Lyssna på inspelade samtal Rollspel Se på filmer med MI-samtal m.m. © Ann-Charlott Lidfors & Tove Antonisen

Dokumentation Det är att rekommendera att varje möte dokumenteras skriftligt med exempelvis: Närvaro Agenda Avverkade ämnen Planering inför nästa möte Denna information kan sedan skickas ut till deltagare som inte varit närvarande vid gruppens möte © Ann-Charlott Lidfors & Tove Antonisen

”Stordagar” 1 ggr/termin Nätverket + terminens nyutbildade Ca. 80 platser Tema Fokus är implementering © A-C Lidfors & T.Antonisen 2008

Gruppledarhandledning 1 ggr/termin Heldag för alla aktiva MI-utövare 1 ggr/termin Handledning via Lars Forsberg Karolinska Inst. 2 ggr/termin Handlednings grupper med sammankallande gruppledare träffas ca. varannan vecka ute i länet. © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007 © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Gruppledarträffar Varje grupp har en gruppledare. Gruppledarens ansvar är att vara sammankallande och vår länk till gruppen Gruppledaren har inget handledaransvar De förmedlar information åt båda håll. Uppgiften cirkulerar oftast i grupperna Vi träffar gruppledarna 1 gång per termin Vi får en kort rapport om vad gruppen arbetar med och handleder dem i hur de kan gå vidare – tex lär ut nya övningar, litteratur etc. Agendan bestäms tillsammans utifrån behov och önskemål © A-C Lidfors & T.Antonisen 2008

26 grupper © A-C Lidfors & T.Antonisen 2008 MI-nätverket i Norrbotten

Tack för ert aktiva deltagande under dessa utbildningsdagar Vi ser fram emot att återse er i vårt nätverk © Hanna Lidfors