Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Barnets bästa i främsta rummet
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Vad ser Skolinspektionen?
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
För Färentuna skola och fritids
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
För en levande värld Löser riktiga problem Utmanande vetenskap.
Presentationens avskrift:

Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.

Forskningsbasering som förhållningssätt Forskningsbasera i processen - hur Forskningsbasera inom områden - vad

Forskningsbasering enligt skollagen Grunden i skolans arbete bör vara ett forskningsbaserat arbetssätt med utgångspunkt i skollagens skrivning kap. 1 § 5: ’All utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet’

Vetenskaplig grund Kritiskt granska, pröva och sätta enskilda faktakunskaper i ett sammanhang. Att problematisera är viktigt för ett vetenskapligt förhållningssätt. Verka för att bygga kunskap och synlighet. Gäller alla områden inom skolan! Beprövad erfarenhet Prövad, dokumenterad och genererad under en längre tidsperiod och av många. För att få benämna att en erfarenhet är beprövad så måste den användas av ett större flertal och den måste vara dokumenterad. Det som en lärare eller lärarna gjort på en skola är inte liktydigt med beprövad erfarenhet.

Form och sak Formen – Hur Sakfråga/Ämne/Område – Vad Rätt vald kompetensutveckling är ett viktigt exempel på en del i ett forskningsbaserat arbetssätt.

Evidens Bästa tillgängliga kunskap Vetenskaplig grund Klassiskt framtagen empiri Beprövad erfarenhet Annan systematiskt framtagen kunskap Forskningsbaserat arbetsätt Form + innehåll Skollagen

Forskningsbasering och SKA Forskningsbaserat arbetssätt bygger på ett undersökande anslag med brett syfte. Öka kunskapen inom ett relevant område för en skola. SKA utveckla verksamheten för att lösa någon sorts problem. Stödet ska vara forskning eller beprövad erfarenhet.

Andra skillnader mellan forskning och SKA Begreppsapparaten Vetenskapligt arbete och forskning rör sig med ett metaspråk. Inom SKA mer otydlig. Kvalitet definieras olika. Validiteten SKA är mer 'administrativt' i sin karaktär och är oftare mer kontextuellt baserat än ett vetenskapligt arbete och uppvisar därmed en starkare lokal förankring. Forskning är mer kontextlös- går att flytta från en miljö till en annan- generaliserbarhet. Extern validitet.

Faktorer som ger god undervisning Tillit – förtroende mellan aktörer i skolsystemet. Inkludering – ett förhållningssätt på hur relationen mellan individ och gemenskap bör gestaltas. Olikheter är en tillgång. Pedagogiskt ledarskap – rektor leder processer som hör till frågor med koppling till elevers lärande och utveckling.

God undervisning Formativ bedömning (förhållningssätt)– framåtsyftande, fokus på återkoppling, självreglering. Kollegialt lärande – strukturerat och återkommande samarbete med återkoppling som ett centralt inslag. 21st century skills – kritiskt tänkande, problemlösning, kreativitet, innovation, kommunikation.

God undervisning Metakognition – Hur vet jag att jag lär mig? Hur kändes det när jag lärde mig? Metakognitiva frågor: Vad handlar det här om? Har jag löst liknande problem tidigare? Hur gjorde jag då? Varför har jag fastnat? Behöver jag ytterligare information? Kan jag lösa detta problem på ett annat sätt? Äga sitt lärande – självreglering – motivation

Change mindset! Motivation, emotion och kognition hänger verkligen ihop. Fokusera mer på kognitivt, metakognitivt och socioemotionellt lärande till en helhet. Balans mellan dessa komponenter. Hur vet du att eleverna lär sig? Hur vet eleverna att de lär sig ?

Didaktiska grundfrågor Vem ska lära sig? Varför ska individen lära sig? Vad ska individen lära sig? För vad ska individen lära sig? När ska individen lära sig? Med vem ska individen lära sig? Var ska individen lära sig? Hur ska individen lära sig? Genom vad ska individen lära sig?

Forskningsbasering för god undervisning (form) 1) Se till att med huvudmannen skapa organisatoriska förutsättningar. 2) Elevdelaktighet på olika nivåer. 3) Insatserna utgår från skolans resultat och måluppfyllelse. 4) Gör all berörd personal delaktiga. 5) Sätt upp tydliga och få mål. 6) Arbeta långsiktigt. 7) Arbeta med kollegiala strukturer i kompetensutvecklingen.

Tänk helhet och inte stuprör! De didaktiska grundfrågorna måste processas med hjälp av ett forskningsbaserat arbetssätt. Ett forskningsbaserat arbetssätt som är långsiktig, fokuserad, relevant för verksamheten och kollegial är det som kommer att gagna elevernas lärande och utveckling oavsett skolform, ämne, område.

Tack!