Skrivprocessen 2012-08-09 Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

- Stycken, objektiv, svåra ord
KANDIDATUPPSATS.
Referat En sammanfattning.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Vetenskaplig Metod.
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Att analysera samhällsfrågor
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Vetenskapliga Presentationer
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Läroplansträff Välkomna!.
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Hur presentera och opponera?
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Argumenterande text.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Utveckla skrivandet.
Röd tråd.
Formellt, skarpt och snyggt
Berättande text.
Olika texter du behöver känna till
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
SUA – Skriva.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en nyhetsartikel
Svenska som andraspråk 3
I uppgiften examineras följande mål:
Att skriva en resonerande text
SUHF:s & UK-ämbetets Rektorsprogram
Mål v.49 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Resonerande text Använd din elevbok!
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Att skriva essä.
Novellanalys.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Berättande text.
Att diskutera och argumentera!
Föreläsning Svenska II
Bli säker på utredande PM
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en utredande text
Utredande text Labbrapport.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Vill du bli mästerdetektiv?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Skrivprocessen Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text? MP:s skrivtips

Intersubjektivtet All kunskap kan ses som subjektiv, men vi kan uppfatta samma fenomen på samma sätt och ha samma verklighetsuppfattning oavsett kontext. Det vi diskuterar upplevs på samma sätt av flera subjekt (i detta fall Er och läsaren).

Vad är målet med texten? Vetenskapliga mål (bidra till rådande forsknings- och kunskapsläge, teoribildning, visa att man behärskar ”hantverket”) Praktiska mål Vilken är kontexten? (Paper, examensoppgave, ppul¨rvetenskaplig artikel, vetenskaplig artikel, utredning, bok) Anpassa stil, omfång, ambitionsnivå! Den som läser har också förväntningar om detta.

Hur disponeras en text De tre delarna (inledning, undersökning, avslutning) Hur kan jag göra delarna bättre, tydligare, mer spårbara, enklare? Lägg ned mycket tid på första byggstenen (30 %)

Hur disponeras en text (forts) Kapitel 1: Inledning Övergripande forskningsproblem: Vad orsakar krig? Forskningsfråga 1: Vilken förklaringskraft har förklaringar på individnivå? Forskningsfråga 2: Vilken förklaringskraft har förklaringar på nationsnivå? Forskningsfråga 3: Vilken förklaringskraft har förklaringar på systemnivå? Kapitel 2: Individen Vi diskuterar och värderar förklaringar till krig från ett individperspektiv. Kapitel 3: Nationen Vi diskuterar och värderar förklaringar till krig från ett nationsperspektiv. Kapitel 4: Systemet Vi diskuterar och värderar förklaringar till krig från ett systemperspektiv. Kapitel 5: Avslutning Vilket var forskningsproblemet och forskningsfrågorna? Vilka svar genererade forskningsfrågorna och vilken var lösningen på problemet? Vilka implikationer har resultaten?

Hur disponeras en text (forts) Inledning cirka % Avslutning cirka % Undersökning cirka % Någorlunda proportionerliga delar i undersökningsdel

MP:s skrivtips Från tanke till text (skjut inte upp skrivandet, svårare än vad man tror att omsätta tankar til text, lär känna Dig själv som skribent, texter som underlag för diskussion, var inte rädd att visa texter) Gör skrivandet till en vana (skriv hela tiden, lär känna Din hjärna, när är Du som bäst) Läsbarhet (konsistens, språk, citat, referat)

MP:s skrivtips (forts) Håll läsaren i handen Början: ”I det förra kapitlet besvarade jag oppgavens första delfrågeställning, som handlade om… I detta kapitel kommer jag att besvara oppgavens andra delfrågeställning som handlar om… Först kommer jag att… Sedan kommer jag att… slutligen kommer jag att…” Slutet: ”I det här kapitlet har jag besvarat oppgavens andra delfrågeställning som handlade om… Först analyserade jag… Sedan diskuterade jag… Slutligen värderade jag… i nästa kapitel kommer oppgavens tredje frågeställning att besvaras, som handlar om…”

MP:s skrivtips (forts) Svårare att skriva kort än långt Reducera onödigt ”fett” i texten så långt och länge det är möjligt ”Kill your darlings” Fokus, röd tråd, ”på vilket sätt bidrar det jag just nu skriver till att lösa mit forskningsproblem?” Formalia (5–10 %)

Slut – frågor?