Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Individuellt lärande tillsammans
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Individuellt utvecklingssamtal - mall
SET Social Emotionell Träning
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Mental träning Mål & Motivation
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
BILD 1 Hipp hipp hurra, PS Kröyer 1888 ”…med patientens bästa för våra ögon…” En krage utan huvud i lövverket. Det tog 117 år för en värld att upptäcka.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Lönesamtalet.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Marknadsföring och försäljning
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
U t v e c k l i n g s c e n t r u m
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Ett studiematerial om valberedningars arbetssätt Rune Kjernald 1.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Lära för livet!.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter
Kreativa verktyg och metoder
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU

Skog och trä LNU ”I skogen börjar resan från planta till färdig träprodukt.” 750 studenter, distans Privatskogsbruk, träteknik Hållbart familjeskogsbruk 360 studenter Skogs- och träprogrammet 250 studenter

Utmaningar VAD? Anställningsbarhet; praktiska färdigheter, generiska kompetenser. Framtiden? 21st Century Learning HUR? Studentcentrerat lärande VARFÖR? Stimulera djupinlärning

Generisk kompetens ”…syftar på att studenten efter avslutad universitetstutbildning bör besitta ett antal kompetenser som också kan användas i andra situationer än de som är strikt kopplade till utbildningens innehåll. Studenten bör exempelvis kunna kommunicera väl både skriftligt och muntligt, arbeta i team, kunna söka, sålla och granska olika typer av information etc. (…) Vad som är viktigt att framhålla är dock att de generiska färdigheterna alltid i första hand ska tränas integrerat i ämnet man studerar.” (Adamson, Duhs 2005)

Många olika definitioner. (Kereluik&Mishra, 2011) 1.Foundational Knowledge Content, Information Literacy, Cross-disciplinary knowledge 2.Meta Knowledge Problem solving, Critical Thinking, Communication/Collaboration, Creativity 3.Humanistic Knowledge Life/Job skills, Cultural competence, Ethical/Emotional Awareness 21st Century Learning

”Detta är kärnan i begreppet studentcentrering, att vi som lärare ska kunna se världen med den lärandes ögon. ” (Schyberg, 2009) ”Ökad studentaktivitet är viktig eftersom den och interaktion med andra gynnar ett djupinriktat lärande. ” ”Ju större likhet det är mellan de praktiska övningarna och de autentiska situationer som kommer att möta studenterna efter studierna, desto större är chansen att de verkligen får nytta av dem och också att de blir motiverade.” (Elmgren och Henriksson, 2010) Studentcentrerat lärande

Studentaktiv undervisning Planera så att studenterna förbereder sig inför undervisningen. Diskutera i smågrupper under passet Låt studenterna ta ställning. Lägg in individuella övningar Ge studenterna reflektionstid Låt studenterna bearbeta i slutet av passet Lär känna dina studenter Lägg ut föreläsningarna på nätet Bekanta dig med studenterna Studentaktivitet vid praktiska övningar Påverka arbetsfördelningen Följ processen Tydliggör förväntningar Diskutera etiska aspekter Studentaktiv inlärning – hur? Studentaktivitet på nätet Hjälp studenterna att komma igång Ge återkoppling Skapa kontakt och öppna för dialog Låt studenterna samverka Automatisera när det lönar sig Låt studenterna välja väg Ta emot hjälp och börja där det går Fundera på vad som passar i din undervisning Studentaktivitet utanför lärarledd tid Visa ditt intresse Koppla undervisningen till de självständiga läraktiviteterna Diskutera den konstruktiva länkningen Examinera det som studenterna har lärt sig genom eget arbete exempel från Elmgren & Henriksson (2010)

Exkursion Baltikum Privatskogsbrukets affärsmöjligheter Inköp och försäljning Skogen som upplevelse Exempel LNU

Best practise − erfarenhetsutbyte 1 Vilka erfarenheter har du av professionsutbildning? Svårigheter/möjligheter på distans? 2 Hur ska vi arbeta för att stimulera professionskompetenser? (Upplägg/genomförande/examination)