ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förändringsagenter i skolor och förskolor
Advertisements

Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
SIQs MODELL Uppskattad tidsåtgång: 30 minuter Till avsnittet tillhör ett test som tar ca 10 minuter att genomföra 2.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Strategi för Läkemedel 2016 – Strategi för Läkemedel Landstingsstyrelsen : Landstingets strategi för läkemedel ger en samlad bild av landstingets.
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolförbättring o skoleffektivitet fokuserar olika
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Gymnasiearbete 100 p.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Valideringsdelegationen 2013
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Vad ser Skolinspektionen?
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Lärares planeringsarbete!
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
För Färentuna skola och fritids
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Att leda förbättringar i förskola och skola
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
[Projektnamn] Utvärdering
Exempel på mål Inspiration Åtgärder/uppgifter Resurser Eftertanke
Presentationens avskrift:

ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING

DILEMMAN Att utveckla det egna lärandet. Att få med alla! Svårt för lärare att leda kollegor. Insatser ger sällan ”stora” förbättringar. Elevperspektivet.

VAD BEHÖVER JAG LÄRA MIG? Vad är det eleverna inte kan? Hur lär eleverna? Vad behöver jag lära mig som lärare? Hur behöver jag anpassa undervisningen?

KOMPLEXT ARBETE Läget: Alla lärare anpassar inte undervisningen. Omfattande kunskap. Komplext arbete. Kollegor behövs! Lösning: Samarbete

SÄRBOKULTURER Läget: Alla skolor är inte samarbetande kulturer Ingen positiv erfarenhet av samarbete. Tar för mycket tid. Inte visa svaghet. Lösning: Organisera samarbete.

FÖRBÄTTRINGS- PROCESSER Läget: Alla arbetslag har inte ett utvecklande samarbete. Arbetsprocesser för granskning, förbättring och stöd saknas. Lägesbeskrivning. Kunskapsinhämtande. Åtgärdsplanering. Genomförande. Uppföljning och förbättring. Utvärdering. Lösning: Inför ett ledarskap för lärares lärande.

LEDARSKAP FÖR LÄRARES LÄRANDE Fokus på… Elevers lärande Lärares lärande Styr och leder mot målen Organiserar grupper och processer Kommunicerar med andra nivåer Resurser Information

KUNSKAPER OCH KOMPETENSER Skolkulturer Skolorganisation Lärande Didaktik Makroproccer Vetenskapligt arbete Förbättringsproces ser Mikroprocesser Datainsamling Analys Samtalsmodeller Aktionsmodeller

SOCIALT LÄRANDE PERSPEKTIV Förbättring är lärande. Förbättring är en process, inte en händelse. Den lokala organisation med dess medlemmar i fokus. Interventioner är nyckeln till framgångsrik förbättring. Rätt anpassade interventioner reducerar motståndet mot förändring. Förbättring är ett lagarbete. Kunskap är en form av mästerskap när det gäller att genomföra sociala och materiella aktiviteter.

FÖRBÄTTRINGSARBETE ÄR EN PROCESS Initiering Implementering Institutionalisering Spridning Tid och systematik

GRUNDLÄGGANDE VILLKOR I LAGARBETET Deltagandevillkor Mötesfrekvens Ledarskap Situering

HÅLLBAR UTVECKLING? Praktik är meningsskapande, identitetsformerande och ordningsproducerande aktiviteter. Det är aldrig vad lärare ”bara gör”! Att göra nya saker innebär att tilldela ny mening att utveckla identiteten

IDENTITETS- UTVECKLING Dagliga arbetet: Vad ska jag göra på morgondagens möte? Emotionell hantering: Hur ska lärares rektioner hanteras? Rollutveckling: Hur ska jag utvecklas i rollen som förändringsagent? Utveckling av arbetsgemenskapen: Hur ska skolans lärande arbetsgemenskap utvecklas?

Agentens arbets- process Arbetsorganisation Drift Utveckling Mikro Biträde Handledaren MakroProjektledaren Organisations- utvecklaren FÖRÄNDRINGSAGENTS- ROLLER

AVSLUTANDE REFLEKTIONER Om lärarens förbättringsförmåga ska utvecklas krävs ett ledarskap för detta. Hålla samman det sociala lärandet. Skapa en ny arbetsgemenskap. Nya ordningsproducerande aktiviteter. Mål: att främja elevers lärande. Medel: anpassa undervisningen. Villkor: att lärare utvecklar sitt lärande.