Demokratins dilemma 1. 2 Hur ska det gå för Christina? 3.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utanförskap! 1. Hur ska det gå för Christina? 2 Åldersstruktur – 18 år 65 + år.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Hur ska det gå för Christina? 1. Nyckelaspekter 1.Ålderstruktur 2.Välfärdens finansiering 3.Balansen mellan privat och offentligt anställda 4.Välfärdens.
Välfärdens människosyn 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Mental Fysisk Social FMS minskar stressen och höjer prestationsförmågan i både skola och arbetsliv! Verktygen: FMS Elevprofil FMS Personalprofil KROPPEN.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Jag summerar 1. Hur ska det gå för Christina? 2 Åldersstruktur – 18 år 65 + år.
Ett förslag på arbetsgång
Välfärdens människosyn 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Behövs tillväxt? 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Demokratins dilemma 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Utanförskap! 1. Hur ska det gå för Christina? 2 Åldersstruktur – 18 år 65 + år.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Utredningen om bostäder för äldre Bostäder att bo kvar i Bygg för gemenskap i tillgänglighetssmarta boendemiljöer SOU 2015:85 Ewa Samuelsson, särskild.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Välfärdens människosyn 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet Historiskt sett så är inflationen hög då arbetslösheten är låg, och tvärtom. Under talen tänkte många.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Behövs tillväxt? 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Detta är miljömåltider
Vår kontraproduktiva välfärd
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Religion - vad är det?.
De politiska partierna
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
4. Vad ska det bestämmas om?
Leda och utveckla en förening
Problematisering av diplomet
Unga vuxnas boende Hur unga vuxna bor och hur de vill bo? RUFS 2050
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Brottsförebyggande Information
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ett utmanat Sverige.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Din lön och din utveckling
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Ojämlikhet i samhället
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Så styrs Sverige.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2014?
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Schyst offentlig upphandling
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Bästa fack till lägsta avgift
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Rekrytering med lokala jobbspår
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Samordningsförbundet Väst
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Demokratins dilemma 1

2

Hur ska det gå för Christina? 3

Åldersstruktur – 18 år 65 + år

Folkvandring! 5

Pengar! Välfärd 1.0 kommer, allt annat lika, att bli 200 miljarder dyrare fram till 2035, dels därför att vi gamla är dyra i drift och blir allt fler, dels därför att Välfärd 1.0 bygger på en falsk människosyn. 6

Pengar! Välfärd 1.0 kommer, allt annat lika, att bli 200 miljarder dyrare fram till 2035, dels därför att vi gamla är dyra i drift och blir allt fler, dels därför att Välfärd 1.0 bygger på en falsk människosyn. Statens direkta kostnader för invandringen väntas ligga på ca 60 miljarder under Året efter räknar man med 70 miljarder. Till detta kommer kostnaderna i kommun/landsting för bland annat skola, vård och omsorg. 7

Välstånd och välfärd bara ”finns”! Demokrati och välfärd är inte något som vi äger - de måste återskapas och försvaras, dag för dag. Om vi tar dem för givet förlorar vi dem. 8

Vill du påverka? Frågan är inte om ändringar kommer utan om du vill påverka vilka de blir och hur de genomförs! 9

Vägval Vilken information behöver väljarna få för att de ska stöda ett Välfärd 2.0 som bidrar till att utveckla människors självförtroende och hjälper dem att bli aktiva medborgare, snarare än: ”föremål för omsorg”? 10

Vägval Vilken information behöver väljarna få för att de ska stöda ett Välfärd 2.0 som bidrar till att utveckla människors självförtroende och hjälper dem att bli aktiva medborgare, snarare än: ”föremål för omsorg”? Hur ska informationen göras så konkret att det kan övertyga tillräckligt många? 11

Vägval Vilken information behöver väljarna få för att de ska stöda ett Välfärd 2.0 som bidrar till att utveckla människors självförtroende och hjälper dem att bli aktiva medborgare, snarare än: ”föremål för omsorg”? Hur ska informationens göras så konkret att det kan övertyga tillräckligt många? Hur ska de nyanlända komma i arbete, bli aktiva skattebetalare i stället för en allt tyngre belastning på Välfärd 1.0? 12

Vägval Vilken information behöver väljarna få för att de ska stöda ett Välfärd 2.0 som bidrar till att utveckla människors självförtroende och hjälper dem att bli aktiva medborgare, snarare än: ”föremål för omsorg”? Hur ska informationens göras så konkret att det kan övertyga tillräckligt många? Hur ska de nyanlända komma i arbete, bli aktiva skattebetalare i stället för en allt tyngre belastning på Välfärd 1.0? Vad krävs för att dörrarna ska öppnas?? 13

Ställningstaganden Välfärd 1.0 byggdes utifrån bilden av människan som ett oskrivet blad, ett ”blad” som behövde – och kunde – formas och skyddas av en klokare elit. 14

Vägval Som statsbärande parti byggde socialdemokraterna en rad organisationer som verktyg för sin politik med roller i gränslandet mellan myndighetsutövning och särintressen. 15

Fackliga organisationer 16 OrganisationLOTCOSACOTotalt Medlemmar Partisympatier Parti%Antal V6, S48, MP9, C5, L3, M14, KD2, SD9,

Medlemsantal LO 17

Arbetsmarknadens regelverk Arbetsgivare avskyr risker, inte minst vid nyrekrytering. Till de i dag största riskerna hör: Det är dyrt att introducera nya medarbetare Det är dyrt att rätta till misstag Det finns en extra stor osäkerhet (kulturkrockar!) när man rekryterar människor från andra länder Lägstalönen ( – kronor) höjer ribban för hur ”lönsam” den nyrekryterade behöver bli 18

Arbetsmarknaden Arbetsmarknadens regler verkar vara präglade av två perspektiv: Synen på företagandet som ett nollsummespel – det en tjänar förlorar en annan. Företagande är därmed ett utslag av själviskhet, girighet – och socialdemokratins uppdrag att skydda anställda mot denna girighet. Tron på kollektivets förmåga att företräda en mångfalds intressen utan egenintresse. 19

Hyresgästföreningens roll A n t a l h u s h å l l medlemmar icke-medlemmar totalt HGF HGF förhandlar för Medl-avg (milj kr) Förhandl-avg (milj kr)

Bostadsmarknaden fler bostäder! Hyressättningsreglerna 21

Bostadsmarknaden fler bostäder! Hyressättningsreglerna Tillgången på, och kostnaderna för mark 22

Bostadsmarknaden fler bostäder! Hyressättningsreglerna Tillgången på, och kostnaderna för mark Kraven på tillgänglighet 23

Bostadsmarknaden fler bostäder! Hyressättningsreglerna Tillgången på, och kostnaderna för mark Kraven på tillgänglighet Byggkostnadsutvecklingen 24

Välfärd 1.0 bostad 25

Brist på bostäder! S har satt marknaden ur spel ”för att alla ska ha råd att bo!”. Resultatet är att: det inte byggs tillräckligt med hyresrätter hyresrätter blir bostadsrätter lägenheter står oanvända i Stockholm den svarta marknaden blomstrar byggkostnaderna rasar i höjden. Utan kontaktnät – och pengar - står man sig slätt i Sverige – precis det som ideologerna säger sig vilja hindra. 26

Invandring! 27

Så gör vi med invandrarna! Vi stänger dem ute från egen försörjning och tar ifrån dem makten över sina egna liv genom långa handläggningstider och höga murar kring arbets- och bostadsmarknaden. Det lockar alltför många att söka sig tillbaka till sina gamla sammanhang – till klansamhällets regler. 28

Sociala effekter av utanförskapet När flyktingar kommer hit ställs de inför olika vägval: är Sverige en tillfällig anhalt – eller mitt nya hem? ska jag satsa på att utbilda mig vidare? ska jag hålla kvar vid de sociala regler som styrde livet i... – eller ska jag anpassa mig till det som gäller i Sverige? ska jag engagera mig i livet i Sverige? ska jag ”bli svensk”? 29

Sociala effekter av utanförskapet För att må väl, fungera, behöver människor känna att: de har kvar befälet över sina liv de behövs för andra de utvecklas. I Sverige är budskapet till människor som har övervunnit en rad kriser och svårigheter (som med andra ord är stöttåliga!): ”Du kan inte påverka din situation! Sitt ner och vänta!” För många har enda utvägen blivit att gå tillbaka till den sociala miljö de lämnat, nämligen klanens! 30

Varför lockar klanen? Klanen erbjuder: Tillhörighet och därmed status Rättsskipning och därmed stabilitet Tydlighet och därmed begriplighet Trygghet 31

Varför lockar klanen? Klanen erbjuder: tillhörighet och därmed status rättsskipning och därmed stabilitet tydlighet och därmed begriplighet trygghet 32

Klanens värld 33 Demokratins rättigheterKlanens regler Frihet Likhet inför lagen Rättssäkerhet Integritet Fri rörlighet Äganderätt Tankefrihet Samvetsfrihet Religionsfrihet Yttrande-och tryckfrihet Den individuella friheten saknas inom klanen Status avgör hur individen bedöms Skriven lag saknas oftast Klanens behov styr Jordbrukaren äger inte marken, det gör klanen Klanens behov styr Det är ett förräderi mot klanen att kritisera dess beslut eller agerande utåt.

Utanförskapets pris Priset betalas i många valutor: människors lidande ökad konkurrens om välfärdens sinande pengar ökad arbetslöshet uteblivna skatteintäkter ökad kriminalitet ökad politisk extremism 34

och om vi blir duktigare? ett varningens ord! 35

Vill du påverka? Frågan är inte om ändringar kommer utan om du vill påverka vilka de blir och hur de genomförs! 36

Vad får jag för att jag lever i en demokrati? 37

Vad krävs för att jag ska kunna leva i en demokrati? 38

Vad krävs av mig för att jag ska kunna leva i en demokrati? 39

Antal medlemmar i politiska partier 40

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. 41

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. Påfrestningarna förvärras av: Politiker som är rädda om sina egna jobb; 42

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. Påfrestningarna förvärras av: Politiker som är rädda om sina egna jobb; Väljare som vill ha kvar sina ”bekväma” bidrag; 43

Dags att summera! Akuta påfrestningar: Vi blir för få som är i ”arbetsför ålder” och klarar därför inte att finansiera Välfärd 1.0; Välfärd 1.0 bygger på en falsk människobild; Vi har byggt murar kring arbets- och bostadsmarknaderna, vilket bidrar till att ställa hundratusentals människor utanför. Påfrestningarna förvärras av: Politiker som är rädda om sina egna jobb; Väljare som vill ha kvar sina ”bekväma” bidrag; Särintressen som sätter sina medlemmars nytta före landets. 44

Läs mer på: 45