För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Den svenska förskolan.
Sundsvall den 25/ Kommuner i Västernorrland och Hälsingland Välkomna till nätverksmöte inom Språk, läs och skriv.

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Förskola – lärande och yrkesprofession
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
På gång 2010 ….
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Disposition och utgångspunkter
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Elevdemokrati i praktiken
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Förordningstext Speciallärarexamen
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Nätverksmöte rektorer IM Skaraborg 6 september 2018
Dialogmöte förskoleklass
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
InVäst - Integration Västsverige
Presentationens avskrift:

För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC)

Flerspråkiga Barn, elever och studerande som har ett annat modersmål än svenska och som i olika omfattning behärskar svenska för studier, samhälls- och arbetsliv, dvs såväl nyanlända som de som tillbringat en längre tid inom det svenska utbildningsväsendet.

Nationella centra och NC Olika nationella centrum Nationellt centrum för matematik, Centrum för tekniken i skolan, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, Kemilärarnas resurscentrum, NATDID (stödjs via/av Skolverket) Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS, Skolverket) Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC, enhet vid Stockholms universitet) NCs uppdrag enligt SFS 2007:1475 [1997] o Fullgöra vissa särskilda uppgifter av nationellt intresse som rör svenska som andraspråk och sfi o Samla, sammanställa och förmedla kunskaper och erfarenheter o Läromedel, användningen av informationsteknik o Nya former av kompetensutveckling, uppdrag o Regleringsbrev + uppdrag

En förändrad omvärld Målgruppen flerspråkiga elever/studerande o Numera: både nyanlända, bott länge, födda här (jfr aktuella regeringsuppdrag Skolverket) o Numera i alla klassrum, alla ämnen o Mycket stor ökning nyanlända i dagsläget Omfattande utbildningspolitiska reformer o Skollag, läro-, kurs-, ämnesplaner, sfi-komvux, obligatorisk kartläggning nyanlända, behörighetsförordning mm Bristande måluppfyllelse o Når inte målen, får inte högkvalitativ, individanpassad, likvärdig utbildning, kritik vuxna invandrares arbetsmarknadsinträde för långsamt… Förändrade behov och krav – förändrat NC o Vidgat ansvarsområde o Ökad efterfrågan

NC idag Ett nationellt kompetens-, resurs- och utvecklingscentrum o Både skolämnet svenska som andraspråk och flerspråkiga elevers/studerandes lärande i alla ämnen o BÅDE att lära svenska och att lära på svenska o Från barn till vuxna – alla lärare och skolledare/förskolechefer o Flerspråkiga elevers ökade måluppfyllelse och aktiva delaktighet i samhälls- och arbetsliv Bro, brygga, länk, forskningsmediär (VR 2015) Mellan forskning och beprövad erfarenhet Mellan skolverksamheters och olika myndigheters- och beslutsfattares perspektiv; Samarbetspart för departement, myndigheter, lärosäten, regionala och kommunala aktörer, huvudmän, förskole- och skolverksamheter Skolverksamma samt politiker, organisationer och myndigheter som arbetar med utbildnings-, skolutvecklings- och integrationsfrågor Unik samlad spetskompetens 14 personer, 11,1 heltidstjänster, ansvarsområden Alla behöriga+-lärare, % skoltjänst, magister/master, två FD utbildningsvetenskap

Sprider forskning och beprövad erfarenhet, stödjer implementering Information/kommunikation/utbyte/rådgivning o Telefon, mejl (jfr Skolverkets ”städlinje”) o (ca 1100 träffar/dag) o Sociala medier (FB ca , Twitter ca 1500) (stor ökning!) Politik, debatt o Kontakter /möten/remisser departement, politiker, förvaltningar, andra beslutsfattare (ökat gehör!) o Media (mycket nu!) Konferenser, seminarier o Symposium 2015 Nätverk o (inter-)nationella, kommunala Uppdrag

Uppdrag Experter, referenspersoner o Skolverket; samarbetspart planering och genomförande, kursplaner, stödmaterial, bedömningsmaterial, kartläggningsmaterialet nyanlända… o Skolinspektionens direktiv/granskningar o Strävan: ”komma in så tidigt som möjligt” o Rapporter, projekt, nationella prov/TISUS Kommuner, skolor, organisationer o Kvalificerad kompetens-/skolutveckling o Långsiktigt hållbar skolutveckling från kortare föreläsningar till mer skräddarsydda, omfattande insatser över längre tid Längre förberedelsefas/-process i dialog: förutsättningar, behov, ”bädda för” Krav på kommunen/skolan o Riktad insats för – och involvering av – funktioner med direkt skolutvecklingsansvar o Avsätta tid i tjänst för reflektion, pröva, läsa… Avstämningar under tiden – reviderade mål för insatsen

NCs verksamhet i nuläget en fråga om tuffa prioriteringar och kreativ samverkan! Möjlig samverkan ur NCs perspektiv o Hitta excellenta sva-lärare som kan ansvara för kommunens kompetensutveckling sva/språk-/kunskaps? o Formulera behov av kompetensutveckling över kommunala/regionala gränser så även mindre kommuner kan få del av NC o Samverkan kompetensutveckling inom Skolverkets stora aktuella uppdrag

Tack för mig/NC idag!