Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Källkritik.
Advertisements

Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Begreppsschema – Krönikor
Att skriva en argumenterande text
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Åk 9 - året då det händer -.
Högtidstal Retorik.
Informationssökning & Källkritik
Att argumentera.
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Debattartiklar.
Konsten att leda sig själv
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
En vetenskaplig rapport
Demokrati och hur Sverige styrs
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Debattera.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Bygg ett argumenterande tal
Demokrati och diktatur
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
Val 2014 och riksdagen.
Argumenterande text.
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 29 okt Kommer igång med Nato-artikeln.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Svenska i tekniska yrken, H2 Lektionen den 21 nov Kommer igång med att debattera Presentationer av Joel, Sanna, Jemina, Meeri, Jonna, Reetta.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Att skriva en debattartikel
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
Världskrigens tid, en mörk tid.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Debattartikel.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Åsikt och argument.
”strid” med ord, meningsbyte
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
E TT FINGERAT RÅDSLAG (G ENUS DELIBERATIVUM En debattövning.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Den viktiga konsten att tala
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Exempel på skriftligt omdöme
Så bygger du ett argumenterande tal
Elev loggbok.
Så bygger du ett argumenterande tal
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Ett samarbetsprojekt mellan
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Ska Sverige ha dödsstraff eller inte? Debatt Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?

Debatt Är ett samtal/möte där man ska övertyga andra människor om vad man tror på genom att argumentera. Varför ska vi kunna debattera? Viktigt att alla kan uttrycka sin åsikt i ett demokratiskt samhälle - därför ska vi träna vår argumenterande förmåga. Argument = Ett påstående där man försöker bevisa något Ex: Sverige måste bli strängare så folk sköter sig!

Olika typer av argument Argument kan delas in två olika typer: Sakargument: Argument som stöds av fakta, statistik eller kunskap om något Ex: Dödstraff måste införas för att antal mord ökar i Sverige. Är den bästa formen av argument då de kan kontrolleras om de stämmer. Värderande argument: Argument som utgår från sina känslor: Ex: Dödstraff ska införas för att jag hatar brottslingar. Är mindre bra - svårt att övertyga andra med känslor om vad som är rätt/fel.

Hur debatterar man på ett bra sätt? Använd främst sakargument. Värderande argument kan vara en bra "sista utväg" om man får slut på sakargument. Läs in dig på ämnet och samla argument för sin åsikt. Tänk på vad de som tycker annorlunda kan komma med för argument och tänk ut svar/argument mot dessa. Under debatten: Var respektfull, Inga personangrepp. Dra inte alla över en kam. Lyssna och vänta på att få ordet av debattledaren.

Hur kommer vår debatt gå till? OBS! Är ett rollspel, ni ska gå in i rollen - det är inte er egen åsikt! Ni kommer delas in i 6 olika smågrupper. Grupp 1-3 tillhör lag A - Vill införa dödstraff i Sverige Grupp 4-6 tillhör lag B - Är emot att införa dödsstraff i Sverige Ni får 1 lektion på er att förbereda era argument i smågrupperna. 1 person ur varje smågrupp får sedan vara "talesperson" under debatten medan de andra i gruppen får komma med tips/argument till den under debatten. Läraren kommer vara debattledare och kan komma att ställa frågor om dödsstraff till debattdeltagarna.

Förberedelse Samla fakta & argument kring den ståndpunkt ni fått: Tänk på att argumentera utifrån de konsekvenser som dödsstraff/inte dödsstraff kan få. Hitta fakta kring dödsstraff/er argument på internet (googla tex argument för/emot dödsstraff eller direkta frågor ni har om dödsstraff ex: leder dödsstraff till mindre brott?) Skriv ned argument på papper. Fundera kring vilka argument andra laget kan komma med - kan ni tänka ut svar/motargument till deras argument? Utse 1 av er i smågruppen som vill debattera (säga argumenten). Ni andra får stötta hen under debatten genom att skicka post-it-lappar med argument/svar/tips.