Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
om företaget där du gör din praktik!
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Källbystugans kvalitetsarbete
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Mål och betygskriterier
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Att skriva en artikel.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Mötesstruktur.
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Konsten att lyckas med sina studier
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VISION - PASSION - ACTION
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Hur ska jag få det att bli begripligt? Gilla Din Ekonomi Niclas Modig,
Begrepp.
KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Läroplansträff Välkomna!.
Debattartikel.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Elev loggbok.
Kommunikationspass Jag heter
Digitala responsverktyg för ett språkutvecklande arbetssätt
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
4 processer att behärska:
Vad vi behöver när vi kunskapar
Föreläsning Svenska II
Ämneslyftet Sätunaskolan
Tillgängliga lärmiljöer
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen

Vad är Språkutvecklande arbetssätt i musikundervisningen? För mig handlar Språkutvecklande arbetssätt i musikundervisningen om Att få med alla på spåret. Att alla förstår, hänger med och kan delta aktivt.

Vad är Språkutvecklande arbetssätt i musikundervisningen? En strävan efter att: Tillgängliggöra Förenkla Förtydliga Exemplifiera Och levandegöra innehållet i undervisningen.

Upplägg för seminariet Fyra rubriker Narrativ undervisning Bildstöd Språkmallar Elevexempel Jag visar några exempel. Sedan har vi en reflektionsstund där man får dela med sig av tankar och egna erfarenheter.

Narrativ undervisning Levandegöra undervisningen Ett berättande arbetssätt. Musik finns i ett sammanhang. Man tar intryck från sådant som sker i omgivningen, eller så använder man musik för att förstärker något. Undervisningen sker i en kontext, ett meningsfullt sammanhang. Fyra exempel med en virveltrumma: Tåget Marschtrumman Avrättningen Jazzvirveln

Bildstöd Förenkla och förtydliga undervisningen Jag använder målbilder för musikens Förmågor och kunskapskrav. Affischer i klassrummet, bilder och Prezi på hemsidan mm. Målbild OneNote elevbedömning Elevplanering

Bildstöd Förenkla och förtydliga undervisningen Jag använder också bilder och videor på musiksidan som stöd så att eleven kan arbeta självständigt efter genomgång. Musiksidan – Pianospel, steg 1

Språkmallar Tillgängliggöra och exemplifiera Som ett alternativ till att göra instruktioner. Gör en mall eleven kan skriva direkt i. Lägg gärna till exempeltexter så att eleven får en idé av hur ett bra arbete kan se ut. Musiksidan - Musikhistoria Musiksidan - Min musikupplevelse

Språkmallar Tillgängliggöra och exemplifiera Musikskapande kan vara svårt. Eleverna kan behöva rätt mycket stöttning i detta arbete. Jag har gjort en översikt över hur en låt är uppbyggd och även lagt ut en låtskrivarmall. Vi tittar först gemensamt på ett exempel och gör en övningsuppgift. Musiksidan - Musikskapande

Elevexempel Förtydliga, exemplifiera och levandegöra Elevexempel är kanske det bästa sättet att förtydliga och exemplifiera vad eleverna förväntas göra. Ger eleven ett tydligt mål. Musiksidan – Musikskapande elevexempel Musiksidan – Trumspel elevexempel

Sammanfattning - Språkutvecklande arbetssätt i musikundervisningen Syfte: Att alla förstår och kan delta aktivt. Stävan efter att: Tillgängliggöra, förenkla, förtydliga, exemplifiera och levandegöra musikämnets innehåll. Rubriker Narrativ undervisning Musiken i ett begripligt, meningsfullt sammanhang Bildstöd (eller video) Tydliggör musikämnesbegrepp, enklare att komma ihåg och få en överblick. Instruktionsfilmer, ”Flippar” möjliggör för elever att arbeta mer självständigt. Språkmallar Instruktioner kan vara svåra. Prova att göra en mall som eleverna kan skriva direkt i. Ta med exempeltexter. Elevexempel Förtydligar vad eleven ska göra. Ger eleven en målbild.

Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen Daniel Hägg Sätunaskolan daniel.hagg@edu.sigtuna.se musiksidan.weebly.com