SUA – Skriva.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Betygssättning i praktiken
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Referat En sammanfattning.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Insändare Påverka med ord #3.
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
NOVELL.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Mål och betygskriterier
Debattartiklar.
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Föräldramöte
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Strukturen i en berättelse
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
SVENSKA.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
En bild ljuger mer än tusen ord
Skriva noveller.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Skriva.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Inledning och avslutning
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Berättande text.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Rädda klassrummet.
Matspjälkningssystemet
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Novellanalys.
Berättande text.
Föreläsning Svenska II
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Rädda klassrummet SLÖJD.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Beskrivande texter Svenska vt-19 v Marlene, Camilla och Johan.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

SUA – Skriva

Lgr 11 år 3 De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning. Eleven kan använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.  Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator

Lgr 11, år 6 Betyg E: I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling.  Betyg C: I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och utvecklad handling. Betyg A: I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling. 

Genrebaserad skrivundervisning En genre har: Ett specifikt syfte En övergripande struktur Specifika språkliga drag Delas av dem som ingår i samma kultur

De vanligaste texttyperna i skolan film, genrepedagogik

Cirkelmodellen Fas 1: Bygga upp kunskaper om ämnesområdet. tala, lyssna, läsa, samla information och anteckna Fas 2: Studera texter inom genren för att få förebilder Här är målet att eleverna ska bli bekanta med texttypens syfte, struktur och språkliga kännetecken. Fokus ligger på form och funktion. Fas 3: Skriva en gemensam text. Fas 4: Skriva en individuell text.

Berättelsestruktur Rubrik – berättelsens titel Orientering – huvudpersonen (personerna) presenteras Komplikation – ett problem uppstår för huvudpersonen Händelser – olika saker händer när problemet ska lösas Lösning – problemet får en lösning Avslut – berättelsen rundas av

(Storymall, berättelsestruktur, matris, skrivbordet) .   Fåret Shaun (Storymall, berättelsestruktur, matris, skrivbordet)

Berättarverkstad

- karaktär/huvudperson Igångsättare - karaktär/huvudperson - plats -idé

Framåtfrågor Berättelsen förs framåt Gestaltningen blir tydligare (broderar ut personer, miljöer…) Problemet dyker upp

Fördjupningsfrågor Stimulerar till inre bilder Hjälpa barnen vidare med inlevelse i frågorna

Ledarens roller Igångsättare Frågeställare Redigerare Berättarröst