Att jobba språkutvecklande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Bedömning av professionell kompetens
Hur tänka och göra som processtödjare
Junedalsskolan Jönköping
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Hej och välkomna!.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Bra skolor kännetecknas av:
Rudbeck - en utvecklingsresa
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansträff Välkomna!.
Skolutveckling via digitala medier
Utmaningar i arbetet med BfL
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Nämndplan 2015.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Begreppet undervisning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Enkät i gymnasieskolan 2015
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Att jobba språkutvecklande Eva Kleveholt förstelärare Aspenskolan F-9 Tierps kommun Språkresan 2012-2014

Centralt innehåll Förmågor Ord och begrepp Måluppfyllelse Eleven/elevgruppen Samverkan Språkstärkande arbetsmetoder

Arbetslaget – Vi vill samverka för elevernas bästa Förmågor som eleven ska öva på i de olika ämnena – hur kan vi arbeta i olika åldrarna? – återkommande samtal i arbetslaget och /eller på skolan Målsättning och förväntning just nu för elevgruppen Språksäckar, ordväggar, ”kanonord”, IKT som arbetsmetod Föräldrautbildning-betyg och bedömning, tydlighet, så här arbetar vi i arbetslaget, hur ska eleverna visa sina förmågor

Planering innan uppstart i klassrummet Centralt innehåll Tydliga mål-förväntningar Förmågor som ska övas och bedömas Elevgruppens tidigare kunskaper Vilka språkstärkande arbetsmetoder passar? Hur ska bedömningen ske? Samverka mellan ämnena?

I klassrummet Flippa en del av undervisningen – ord och begrepp - bild, text och förklaring – korta undervisningsfilmer https://www.youtube.com/watch?v=qVNPLbggn_Y förberedelse innan lektion kring förmåga https://www.youtube.com/watch?v=PmIpcTKWDME ord och begrepp i geografi Gemensam läsning – samtal i klassrummet – ämnesord och begrepp tränas i samtal med klasskompis - återkoppling i klassrummet Träna förmågor i liten grupp utifrån lektionsmål. https://www.youtube.com/watch?v=zihEu3RT3j0 Så här kan du träna på dina förmågor under arbetsområde Stormaktstiden Återkoppling i klassrummet, Studieteknik och strategier http://bloggar.ur.se/orkaplugga/2015/01/28/utveckla-ett- resonemang/, https://evakleveholt.wordpress.com/studieteknik/ (en del tips på bra filmer för föräldramötet och elevgruppen)

Elevens kunskaper och förmågor Tips av kamrat, lärare – kamratbedömning Självskattning och medvetenhet kring sin egen utveckling. https://www.youtube.com/watch?v=ku2mWNuzjP4 Alex berättar om sina utvecklingsmål https://www.youtube.com/watch?v=tZd2zIX6_-o Linnea berättar om sina utvecklingsmål Olika sätt att visa kunskaper och förmågor Lärarens bedömning

Nästa utvecklingsområde Kollegialt lärande Vilka förändringar i vår undervisning kommer att förbättra elevernas lärande och studieresultat? "Lärandet ska vara synligt för den som lär sig" och "goda resultat nås tillsammans". Tankarna kommer från John Hatties metastudie om vilka åtgärder som höjer elevers prestation i skolan. Synligt lärande, "Visible Learning" är när lärare ser lärande ur ett elevperspektiv och eleven ser och uppfattar sitt eget lärande.

Hattie – synligt lärande (SKL) collective self-efficacy” 1,57 lärarna som ett kollektiv på en skola är övertygade om att man med gemensamma krafter kommer att lyckas med att få eleverna att uppnå målen. http://www.pedagogstockholm.se/skolforskning /john-hattie/ Hur ska vi lyckas med detta?

Goda effekter Självskattning av betygen - eleven har god kännedom om sin prestationsförmåga i förhållande till målen 1,44 Formativ bedömning 0,90 Videoanalys av lärarens undervisning 0,88 Mångsidiga insatser för elever i behov av särskilt stöd – träning av studiestrategier 0,77 Lärarens tydlighet 0,75 Kommunikativ/ömsesidig undervisning 0,74 Återkoppling på prestationer 0,73 Förtroendefulla relationer 0,72 Ordförrådsprogram 0,67 Inte etikettera elever 0,61

Nästa steg- vad vill jag förändra i min undervisning för att få högre måluppfyllelse hos eleverna?

Mål Att vi redan nästa år höjer resultaten Att vi får uppmärksamhet för detta av externa intressenter. Att lusten till ständig utveckling bibehålles

alla kan bidra alla vill utvecklas alla känner och tar ansvar läraren har en avgörande roll för elevens resultat ”next practise” är bättre än ”best practise” variation ger underlag för att upptäcka mönster. utveckling sker genom återkoppling och spegling självskattning ger insikt

Vilka styrkor har du? Vilka förväntningar har du på dig själv och dina närmaste kollegor?

eva.kleveholt@utb.tierp.se