Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Skola 2011 Lgr11 - genomförandeprocess
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
BETYG I ÅRSKURS 6.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Välkomna.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
The big 5 1.
Bedömningskriterier för åk 6
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Utmaningar i arbetet med BfL
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Mitt utvecklingssamtal 2015
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Tyresö förskola och skola
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
på föräldramöte för år 3-6!
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Fritt Broderi.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Reklam Vem får synas och hur?.
Rädda klassrummet.
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Föräldramöte Sjöstadsskolan År 6 Anna och Sofia hälsar välkommen
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter Extra studietid Matematiklyftet Nationella prov Betyg Arbetssätt Lgr11 – analysera, kommunicera, hantera information, begreppslig förmåga, pröva/ompröva/tänka om Välkomna Föräldramöte åk 5-6 2015/2016

Klassbloggen

Lärare i klassen Åsa Lehman: No, Teknik, Engelska, Svenska, Bild, Elevens val asa.lehman@orebro.se Benita Törnqvist: So, Idrott och hälsa benita.tornqvist@orebro.se Evelina Niva: Matematik Evelina.niva@orebro.se Erik Nilsson: Musik erik.a.nilsson@orebro.se Marian Sundqvist: Slöjd, Hem- och konsumentkunskap marian.sundqvist@orebro.se

Möjlighet till extra studietid Torsdagar kl 13.10-14.00 i tvåans klassrum. Evelina Wiker För de som vill och/eller känner att de behöver. Alla ska veta vad de ska arbeta med samt ha arbetet med sig.

Utvecklingssamtal Kom ihåg lista för föräldrar

Skolrådsrepresentanter

Matematiklyftet Fortbildning i Skolverkets regi för pedagoger. En gång i veckan samt en lektion tillsammans med klassen varannan vecka. Problemlösning Syftet är att öka elevers måluppfyllelse i matematik genom att stärka och utveckla undervisningens kvalitet.

Nationella prov

Betyg – Så funkar det

BFL (Bedömning för lärande) Formativ bedömning Dylan Wiliam Ur Lärandets Idéhistoria

Arbetssätt i vårt klassrum No hands up Loggbok Post it-lappar White boards Think, pair, share Three stars and a wish

Bloom’s taxonomy

Kamratrespons

Lässtrategier

Fakta Förståelse Analys

Lgr11 – kunskapskrav analysera, kommunicera, hantera information, begreppslig förmåga, pröva/ompröva/tänka om Bild: Eleven kan föra underbyggda resonemang om uttryck, innehåll och funktion i bilder från olika tider och kulturer och gör kopplingar till egna erfarenheter, andra bilder och företeelser i omvärlden. Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap. Eleven kan också ge omdömen om arbetsprocessen och kvaliteten i bildarbetet. Engelska: Eleven kommenterar några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. No: Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan jämföra sina och andras resultat och för då resonemang om likheter och skillnader och vad de kan bero på samt ge förslag som kan förbättra undersökningen. Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt för samtalen och diskussionerna framåt. (Biologi) Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt. (Fysik och Kemi) Svenska: Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt sätt beskriva sin upplevelse av läsningen. Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett urval av källor och för då resonemang om informationens användbarhet. Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet. Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Teknik: Eleven kan föra underbyggda resonemang dels kring hur några föremål eller tekniska system i samhället har förändrats över tid och dels kring tekniska lösningars fördelar och nackdelar för individ, samhälle och miljö. Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Utveckla resonemang