Www.novia.fi VÄLKOMMEN TILL YRKESHÖGSKOLAN NOVIA !

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
De eviga frågorna behöver ett svar
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Hur bör samhället organiseras
Att arbeta praktiskt.
Syftet med en personlig handlingsplan
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Projektledning.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Läroplansträff fritidshem
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Personalpolitisk inriktning
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Framtidskartläggning
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Ramverk för patientmedverkan
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Presentationens avskrift:

VÄLKOMMEN TILL YRKESHÖGSKOLAN NOVIA !

YRKESHÖGSKOLAN NOVIA 3500 studerande, den största svenska yrkeshögskolan anställda - 33 utbildningsprogram

Ab Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi Aktiebolaget som äger och driver YH Novia Ägare: Åbo Akademi 75,0% Söfuk 12,5% Ab Sydväst 12,5%

SAMARBETE MED ÅBO AKADEMI en del samarbete från tidigare t.ex. Aronia nytt från sept 08: dubbel studierätt – Novias studerande får gratis studera på ÅA planer på utökat samarbete fortbildningen fr biblioteken; Tritonia ett första steg språkundervisningen IKT samordning av undervisningen där det är möjligt samordning av examina för underlättande av vidareutbildning inom ÅA

YRKESHÖGSKOLAN NOVIA Yrkeshögskolestudier, hur går de till? -Yrkeshögskolestudierna omfattar 210 – 270 studiepoäng och studietiden är 3,5 – 4,5 år, 7-9 terminer -Studierna består av: Grund- och yrkesstudier Valfria studier Praktik som främjar yrkeskunnighet Lärdomsprov

Enheter och utbildningar

Prorektor hör till rektoratet - linjefunktion ansvarar för all pedagogisk verksamhet i Novia - stabsfunktion ansvarar för HRD som gäller den undervisande personalen - stabsfunktion ansvarar för biblioteken och språktjänst (2010) - linjefunktioner

Ansvar för pedagogiken strategiskt arbete målformulering: våren 2008 kartläggning: hösten 2008 planering: hösten hela > förverkligande hösten > uppföljning - ständigt pågående process utvecklingsarbete personal & kompetenser kartläggning och utveckling utbildning strukturer; staber, enheter o utbildningsprogram resursskapande arbete ”skapa resurser” presentera ”alternativa” arbetssätt förmedla ”nya” tankar ge frihet för skapande tydliga ansvarsområden

Om pedagogiskt utvecklingsarbete inom YRKESHÖGSKOLAN NOVIA

ETT PEDAGOGISKT SYSTEM Socialkonstruktivistisk grundsyn vi skapar Novia vi skapar Novias pedagogik tillsammans konsensus om verksamheten gemensamma mål tillsammans mot målen Långsiktigt strategiskt arbete framtagande av en strategi (2008) förverkligande av strategin i form av skapande av nya läroplaner (2009) första årskursen enl nya systemet hösten 2010 ut 2014 – jobbar in på 2060-talet Förverkligande engagemang trygghet fortbildning

EN PEDAGOGISK STRATEGI har som målsättning att slå fast grunderna för den pedagogiska verksamheten anger riktningen för utvecklingen av utbildningen är allmänt formulerad för att ge utrymme för anpassning till de olika verkligheter som existerar inom olika enheter och verksamhetsområden

PROCESSEN Den pedagogiska arbetsgruppen inledde strategiarbetet i april 08 Medlemmarna har skrivit om områden de själva valt och också andra experter har deltagit i arbetet Diskussionerna har involverat alla – alla har fått påverka! Över 150 kommentarer Från 6 punkter till 15 teser Kortformen anpassningsbar för undervisning genast Godkänd av Novias styrelse Resultatet skall bli ett dokument i 3 nivåer –15 teser –Kortformen 10s –Hela strategin med förklarande vetenskapliga artiklar finns för den som vill dyka djupare ca 30 s (under arbete)

15 TESER 1 Vetenskapsteoretisk grund 2 Novias pedagogiska grundsyn 3 Novias syn på lärande 4 Erfarenhetsbaserat lärande 5 Studerandecentrerade metoder i utbildningen 6 Virtualisering av kurser 7 Integrering av forskning och utveckling 8 Internationalisering 9Fostran till företagsamhet 10Fostran till jämställdhet 11Utbildning i språk och kommunikation 12Med informationskompetens som mål 13Utbildning för hållbar utveckling 11Arbetslivet - en lärmiljö 12Vidareutbildning av Novias lärare

DE TRE CENTRALA TESERNA konstruktivistisk pedagogik erfarenhetsbaserat lärande studerandecentrerade metoder

Konstruktivistisk pedagogik Konstruktivismen utgår ifrån att det inte finns en objektiv verklighet utan subjektiva erfarenheter och verkligheten består av den egna erfarenhetsvärlden I lärandeprocessen konstruerar människan kontinuerligt nya verkligheter genom att skaffa nya erfarenheter och via dem skapar man nya betydelser - och ny kunskap Kunskap är ett mentalt redskap för att förstå verkligheten Kunskap är något som människan konstruerar utifrån sina erfarenheter Konstruktion av kunskap är en aktiv process - människan är nyfiken till sin natur och har en naturlig strävan att utforska och förstå omvärlden Kunskapskonstruktionen är en kontinuerlig process - kunskapen är föränderlig, den är aldrig ”färdig”

Konstruktivistisk pedagogik Vad är det – för den studerande: Jag lär mig – ingen annan kan lära mig – lärare och handledare kan visa mig olika riktningar men beslutet i vilken riktning jag går fattar jag själv. Min kunskap ser förmodligen annorlunda ut än mina studiekompisars eftersom vi har olika erfarenheter Vad är det – för Novias lärare: Vår målsättning är att skapa en så effektiv och sporrande miljö som möjligt som lockar våra studeranden till inlärning. Vi behöver inte kunna allt men vi behöver veta riktning och ungefärlig position

Erfarenhetsbaserat lärande 1900-tals filosofen John Dewey; Learning by doing information förvandlas till kunskap genom reflektion. Reflektion är den process där ny information får mening i den omgivning vi verkar reflektion är en bekant process för många av oss men reflektion kan vara svår i början med studerandecentrerade och praktiskt förankrade exempel kan man aktivera individer till reflektion de centrala kunskapshelheterna i varje kurs på Novia bör aktivera varje studerande till reflektion olika metodhelheter där reflektion blir en självskriven och naturlig del av upplevelsen: –Erfarenhetsbaserat lärande, –Problembaserade metoder, –Projektbaserade metoder osv.

Erfarenhetsbaserat lärande Vad är det – för den studerande Jag tar ansvar för aktiv och kreativ medverkan i lärandeprocessen. Jag bär ansvaret för att att söka ny erfarenhet. Det är jag själv som skapar min nya kunskap Vad är det – för Novias lärare Jag erbjuder handledd undervisning som tar fasta på ett utvecklingsinriktat lärande, där den studerandes ansvar är att identifiera, tolka och mejsla ut själva uppgiften. Den studerande är subjekt i lärandeprocessen och den pedagogiska praxisen hjälper och provocerar den studerande till egen aktivitet och sökande efter kunskap

Studentcentrerade metoder Undervisningsmetoder ; Bl.a. seminarier, diskussioner, föredrag, aktiverande föreläsningar, grupparbeten, projekt, studiecirklar, fallstudier, rollspel, spel av typen företagsspel, demonstrationer och praktiska övningar, laborationer, simuleringar, nätbaserade eller helt virtualiserade kurser Examination : Deltentamina, mellanuppgifter, inlämningsuppgifter, grupparbeten, portfolion, seminarier, praktiska test inkl dokumentation m.fl. Handledning ; smågruppshandledning, matrisgruppshandledning, individuell handledning osv. Studentcentrerade metoder är aktiverande och stimulerande. Här bör man undvika kurser med tunga slutarbeten t.ex. sluttentamen som kan leda till avbrott och bortfall. Stora textmassor kan examineras i form av deltentamina, hemtenter el andra reflektionsaktiverande deluppgifter – gärna med praktisk anknytning

Studentcentrerade metoder Vad är det – för den studerande Undervisningen på Novia är aktiverande och stimulerande. Detta betyder kanske mera arbete för mig men innebär å andra sidan att jag lär mig mera. Om det uppstår problem för mig så finns det någon att vända sig till som ger mig hjälp och stöd Vad är det – för Novias lärare Genom att ta i bruk metoder som sätter den studerande i centrum förändras kanske mitt arbete. Nya metoder skall ändå inte per definition betyda mera arbete för läraren på sikt. Handledning ingår som en del av mitt arbete och jag stöder och uppmuntrar mina studerande

HUR FÖRVERKLIGA PRINCIPERNA? Från teori till praktik med hjälp av 1 Pedagogiska verkstäder varje termin »heldagsprogram på hösten »halvdag i fortsättningen »fokuserar nu på LP-arbete 2 Utveckling av läroplaner »nya LPn tas i bruk hösten 2010 »med projektifiering som huvudsaklig metod 3 Fortbildning av personal »ambitiöst fortbildningsprogram »konstruktivistisk pedagogik »projektifierat lärande »att arbeta i projekt »studentcentrerade metoder »verktyg för nätbaserad undervisning tex Moodle »nätpedagogik Dessa principer kommer att småningom genomsyra all verksamhet vid Yrkeshögskolan Novia

PEDAGOGISKA VERKSTÄDER Första ronden – 40 verkstäder – HT 2008 Alla utbildningsprogram deltar i verkstäderna En arbetsdag Inledning till arbete med den nya läroplanen 2010 Fyra delar 1 Information om aktuellt inom pedagogiken 2 Presentation av programmets utbildning och undervisning 3 Diskussion om hur den pedagogiska strategins 3 kärnteser förankras i vår utbildning hur ser det ut nu? hur snabbt kan vi göra ändringar? hur kan det se ut om ett år? hur ser vårt UP ut 2010? 4 Diskussion om examensarbetsprocessen hur går ni tillväga?

KONSTRUKTIVISTISK PEDAGOGIK –Är den konstruktivistiska pedagogiken redan förverkligad i ert program/ inriktning? Beskriv var och hur? –I vilken del kan man enkelt utöka den konstruktivistiska betoningen? I vilken del stöter uppdraget på svårigheter? Hurdana svårigheter? –Vad behöver vi för redskap för att övervinna dessa svårigheter? –Hur kan man i denna kurs el studiehelhet ge ett större ansvar för inlärningen till de studerande? –Hur kommer vi åt att utnyttja studerandenas egna kunskaper och erfarenheter i denna helhet? –Hur kan vi ta respektive lärares specialkunskaper i bruk inom undervisningen?

ERFARENHETSBASERAT LÄRANDE –Hur skapar man i denna helhet en miljö som erbjuder egen upplevd praktisk erfarenhet? –Vilka medel använder vi för att få i gång reflektionsprocessen hos den studerande? –Med vilka medel följer vi upp resultatet av den studerandes reflektion?

STUDERANDECENTRERADE METODER Vilka studerandecentrerade metoder använder vi oss av i denna helhet? Nedan några förslag till användbara metoder – OBS listan är inte uttömmande – det finns också andra bra metoder I undervisningen : Bl.a. seminarier, diskussioner, föredrag, aktiverande föreläsningar, grupparbeten, projekt, studiecirklar, fallstudier, rollspel, spel av typen företagsspel, demonstrationer och praktiska övningar, laborationer, nätbaserade eller helt virtualiserade kurser. I handledningen Bl.a. smågruppshandledning, matrisgruppshandledning och individuell handledning. Inom examination Bl.a. deltentamina, mellanuppgifter, inlämningsuppgifter, grupparbeten, portfolion, seminarier, praktiska test inklusive dokumentation.

SAMMANFATTNING ett allmänt gott intryck massor av duktiga människor stor spridning gällande pedagogisk medvetenhet stor spridning gällande metoder alla jobbar i någon mån med projekt som metod skapade ett bra kontaktnät effektivt redskap för kommunikation ett första steg i riktning mot förtroende väldigt resurskrävande psykiskt och fysiskt tungt arbete mycket varierande mottagande

YH NOVIAS STRATEGI Uppdatering under arbete: ”Projektifierat lärande skall vara huvudsaklig pedagogisk metod i Novia från 2010 framåt..” Med projektifierat lärande slår vi fyra flugor med en smäll: - konstruktivistisk pedagogik - erfarenhetsbaserat lärande - studentcentrerade metoder - närkontakt med arbetslivet

PROJEKTIFIERAT LÄRANDE –integrerar verkligheten i utbildningen –man jobbar i olika typer av projekt –i högskolan, i arbetslivet, med arbetslivet, för arbetslivet –lärandeprojekten är de pedagogiska helheterna som utgör stommen i undervisningen –uppdragsprojekt är de helheter som högskolans studenter och lärare tar fram i samarbete med och i organisationer i omvärlden

PROJEKTIFIERAT LÄRANDE ett lärandeprojekt är en stor helhet (tex en termin) som består av många olika kompetenser som vävs samman på ett så naturligt sätt som möjligt för att skapa vettiga och logiska helheter i ett lärandeprojekt ingår också många olika studiehelheter eller delar av studiehelheter (tid ämnen och kurser) i ett lärandeprojekt kan också ingå många olika mindre uppdragsprojekt – men ett lärandeprojekt kan också vara en del av ett stort uppdragsprojekt lärandeprojekten som pedagogiska helheter är de mest centrala helheterna – uppdragsprojekten ska stöda lärandeprojekten och inte tvärtom

PROJEKTIFIERAT LÄRANDE integrerar konstruktivistisk pedagogik, erfarenhetsbaserat lärande och studentcentrerade metoder i en och samma modell engagerar alla inblandade; studenter, lärare, högskolan, uppdragsgivare etablerar högskolan som en dynamisk aktör i lokalsamhället som enligt YH-lagen är vår tredje uppgift genererar på sikt tilläggsresurser för verksamheten

PROJEKTIFIERAT LÄRANDE Fördelar för våra studenter teori och praktik blandas i logiska helheter, teorin blir meningsfull då den kommer in då den verkligen behövs studenterna lär sig det mest centrala; professionell kärnkompetens, problemlösning, kommunikation, grupparbete vänjer sig vid de arbetsmetoder som används ute i arbetslivet får pröva på olika roller i projektgrupper lär sig fördelen med gruppresurs – o att alla är bra på nånting lär sig anpassa sig till snabba förändringar börjar bygga sina kontaktnätverk genast får delta i forsknings- och utvecklingsprojekt tidigt i studierna ger bättre självförtroende

PROJEKTIFIERAT LÄRANDE Fördelar för våra lärare lärarrollen förändras: ensamvargen blir gruppresurs. I lärandeprojekten involveras studiehelheter och kompetenser i varandra och lärarna arbetar i team läraren är inte längre källan till kunskap, stjärnan som lyser framför auditoriet, den som borde kunna ALLT läraren är guiden som vet ungefär vad som händer inom fackområdet och vet var informationen finns läraren skapar upplevelser som studenterna omvandlar till erfarenhet och genom reflektion blir upplevelsen kunskap läraren följer upp reflektionsprocessen den största delen av lärarens arbete är handledning av projektgrupperna men också dessa själva fungerar som handledare för gruppernas medlemmar vilket avlastar lärarnas arbete lärandet tar inte slut när läraren är frånvarande genom projekten kommer läraren också i nära kontakt med arbetslivet inom sitt fackområde vilket möjliggör breddning av fackkompetensen möjliggör aktiv egen forsknings- och utvecklingsverksamhet

PROJEKTIFIERAT LÄRANDE Fördelar för högskolan attraktiva utbildningsprogram »hög rekryteringsprocent »bra studenter stimulerade och kreativa lärare »kompetenta och behöriga »pigga på fortbildning »med täta kontakt till arbetslivet motiverade och företagsamma studenter »normal genomströmning »låg avbrottsprocent direktkontakt med organisationer i lokalsamhället »dynamo i regionen »projektbyrån nav i systemet

PROJEKTIFIERAT LÄRANDE Fördelar för samhället en aktivt utåtriktad högskola vi behöver era uppdrag vi vill vara med och utveckla vårt lokalsamhälle kompetent personal är en potentiell resurs duktiga studenter är bra extra arbetskraft som blir duktiga yrkesmänniskor som ”färdiga” och en större del blir entreprenörer med denna metod

LÄROPLANSARBETE Anvisningar för läroplansarbete Allmänna anvisningar Tidsindelning AHOT GEM-kompetenser Anvisningar för examensarbeten Tidsramar för läroplansarbetet Pedagogiskt strategiska anvisningar Terminologi Exempel på arbetsgång Anvisningarna i beslutsprocessen behandlas på PLG idag Går till YHstyrelsen 18.5 för godkännande