KONFLIKTER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Föräldrautbildning Schysst på nätet
När mentaliserings-förmågan brister
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Om risk- och skyddsfaktorer
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Dept. of Design Sciences, Lund University
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
NEUROPSYKIATRISK COACH
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Konsten att leda sig själv
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Livskunskap för de allra yngsta
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
I transit – ensamkommande barn berättar
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Utvecklingspsykologi
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
HaschAvvänjningsProgram
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Vara brottsoffer eller vittne
BUNKEFLO 10 – 11 AUG 2006.
Hantera en kronisk sjukdom
Vad vet ni om Freud?.
ANKNYTNING I FÖRSKOLAN
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Kommunikation och samspel
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
ART Aggression Replacement training
PLIKTBARN LUSTBARN.
SET= Socio Emotionell Träning
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Doris Öhlund Leg.psykoterapeut
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
PV7200 – Examensprojekt HT04-VT05.
Socialpsykologi.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Målsättning för lektionen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
hur ska vi bemöta varandra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

KONFLIKTER

TILLRÄTTAVISNING KONFLIKTHANTERING

Relations- konflikter Individuella konflikter System - konflikter

Konfliktstrategier inom olika verksamheter Rätts- Polis Yrkes- Social Hälso Familje- väsende insp. Tjänst vård rådg. Vinna - Vinna -Förlora Vinna (Ingela Thylefors)

Tillfredställa egna behov Tillfredställa andras behov Jag vinner, Du förlorar Jag vinner, Du vinner Jag vinner hälften, Du vinner hälften Jag förlorar, Du förlorar Jag förlorar, Du vinner

Att lära sig att uttrycka konstruktivt, mot rätt person, sin aggressivitet, konstruktivt, mot rätt person, vid rätt tillfälle och med adekvat styrka

EMPATI Förmågan att förstå och hantera egna och andras känslor på ett konstruktivt sätt. Leder till förmåga att kunna anpassa sitt agerande till den situation man befinner sig i. Nödvändig förutsättning för ett djupt socialt samspel. Inte bara förmågan att känna. SYMPATI

Empatins grundbultar 1. Biologiska strukturer 2. Kognitiv utveckling 3. Emotionell utveckling 4. Social utveckling

UPPHAKNING Svag normbildning (inga eller försvagade skuldkänslor) Kraftiga aggressionsutbrott Brist på inlevelse i andra

Inte självdestruktiv Impulshandlingar utan överblick av konsekvenser ”Klarar” inte för många vuxna Svårt att uppskjuta behovstillfredsställelse ”Klarar” inte värme/ömhet för snabbt Idoler = starka tuffingar Realitetsorientering fungerar utom vid konflikter . (Vid konflikter regression till kaos)

BEMÖTANDE

Bemötande vid upphakning Neutral till att börja med (svara på barnets inviter) Handla (i syfte att ge positiva bindningar) Går ej att ge ett tidigt stört barn tilliten verbalt ”Bli idol” Få vuxna Hjälpa barnet se strukturer/gränser Konkreta regler Ej instruktioner i många led Tydliga instruktioner(återberätta)