KONFLIKTER
TILLRÄTTAVISNING KONFLIKTHANTERING
Relations- konflikter Individuella konflikter System - konflikter
Konfliktstrategier inom olika verksamheter Rätts- Polis Yrkes- Social Hälso Familje- väsende insp. Tjänst vård rådg. Vinna - Vinna -Förlora Vinna (Ingela Thylefors)
Tillfredställa egna behov Tillfredställa andras behov Jag vinner, Du förlorar Jag vinner, Du vinner Jag vinner hälften, Du vinner hälften Jag förlorar, Du förlorar Jag förlorar, Du vinner
Att lära sig att uttrycka konstruktivt, mot rätt person, sin aggressivitet, konstruktivt, mot rätt person, vid rätt tillfälle och med adekvat styrka
EMPATI Förmågan att förstå och hantera egna och andras känslor på ett konstruktivt sätt. Leder till förmåga att kunna anpassa sitt agerande till den situation man befinner sig i. Nödvändig förutsättning för ett djupt socialt samspel. Inte bara förmågan att känna. SYMPATI
Empatins grundbultar 1. Biologiska strukturer 2. Kognitiv utveckling 3. Emotionell utveckling 4. Social utveckling
UPPHAKNING Svag normbildning (inga eller försvagade skuldkänslor) Kraftiga aggressionsutbrott Brist på inlevelse i andra
Inte självdestruktiv Impulshandlingar utan överblick av konsekvenser ”Klarar” inte för många vuxna Svårt att uppskjuta behovstillfredsställelse ”Klarar” inte värme/ömhet för snabbt Idoler = starka tuffingar Realitetsorientering fungerar utom vid konflikter . (Vid konflikter regression till kaos)
BEMÖTANDE
Bemötande vid upphakning Neutral till att börja med (svara på barnets inviter) Handla (i syfte att ge positiva bindningar) Går ej att ge ett tidigt stört barn tilliten verbalt ”Bli idol” Få vuxna Hjälpa barnet se strukturer/gränser Konkreta regler Ej instruktioner i många led Tydliga instruktioner(återberätta)