Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Mål med samverksanssystemet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Samtala om böcker.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Talföljder formler och summor
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lösningsinriktad Pedagogik.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från mönster till algebra
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
En övning i att formulera sig matematiskt
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Översikt workshop 1.Förbättring av ”problem/uppgifter” ※ Hur kan vi förbättra uppgiften i lektionsplan1? Diskussion i grupp → presentation 2. Förbättring.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
MaB: Andragradsekvationer
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Skriva noveller.
En guide för arbeten i SO
Naturvetenskaplig undersökning
Reflektioner från grupperna No hands up…
Idrottspsykologi.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Leda och planera sokratiska samtal
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
D A C B Vems påstående stämmer? Här finns fem geometriska figurer.
Skolan elever yngre 2016.
Svenska som andraspråk 3
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Presentationens avskrift:

Mot aktiv undervisning med problemlösning och samtal i klassrummet Yukiko Asami-Johansson

Hatsumon (presentation av problem) Grundläggande mönster för strukturerad problemlösningsbaserade undervisning i Japan Hatsumon (presentation av problem) Kikan-shido (problemlösning av studenter) Neriage (Helklass-diskussion) Matome (Sammanfattning av lektionen) Bansho (Användning av black board): En viktig teknik att behärska för lärarna.

Karaktären hos lektionerna -Jämförelse av två olika lektionsexempel Årskurs 5: ”vinkelsumman av en fyrhörning” Lektion 1.    ”På vilket/vilka sätt kan vi fastställa vinkelsumman av en fyrhörning?”

Lektionsflöde Ⅱ.Individuellt tankearbete: (resonerar om uppgiften själv) ”Vad ska jag göra?” ”Ingen aning” Ⅲ.Läraren förklarar: ・Eleverna lyssnar ・Eleverna antecknar

Undervisning enligt den problemcentrerade metoden Lektionsexempel 2   Vilken av vinkelsummorna i nedanstående fyrhörningar är störst?    a            b  

Nu ska vi få reda på vinkelsumman av fyrhörningen b! Gissning  De flesta elever gissar på a. Några gissar på b. Få gissar på att vinkelsumman är ”lika”    Vilken är det som är rätt?”  Kärnproblem    a: 4 ∙ 90°= 360°(det vet vi) Nu ska vi få reda på vinkelsumman av fyrhörningen b!

Är det korrekt? ・Ta in ”gissning”  exempel (Årskurs 6): addition med bråk  Problem  Gissning      ”Det är rätt” ”Fel” (olika gissning)              ↓             「Vad?」「Varför」  ※Gissning……att ge en idé/uppfattning av tänkbara reslutat, eller strategier.   1/5+2/5=3/10     Är det korrekt?

Karaktären hos lektionerna -Jämförelse av två olika lektionsexempel ”Måla hälften av figuren!” ”1/4 av figuren!”

Undervisning enligt den problemcentrerade metoden Lektionsexempel 2  Lisa och Kalle skulle måla hälften av kvadraten. Vilken av dem har målat hälften av kvadraten?  Lisa Kalle                

Gissning De flesta elever gissar Kalle. Några gissar på ”båda” Vilken är det som är rätt?”  Kärnproblem    Kalles lösning: Där hälften så mycket. Hur kan vi veta att Lisa har målat också hälften så mycket?

Diskussioner T. ex. Genom att flytta några rutor.

Diskussioner och utveckling Jag kan räkna hur många rutor är! ”Den hela kvadraten består av 16 rutor. 8 rutor är hälften av 16 rutor”. Utvecklingsuppgift Kan vi måla i hälften på något annat sätt?

Elevlösning Så här?

Elevlösning Eller så här?

Elevlösning Eller så här?

Elevlösning Eller så här?

Att lära sig om bråktalen 1/2 & 1/4 Man har oftast lärt sig genom att dela i samma ”form”. Viktigt att veta att man kan utrycka i bråkform som ½, även om man inte delar en figur i samma ”form”. (Utan i samma mängd) Barnen får bredare uppfattning om bråk (geometriskt och aritmetiskt)

Motivation för gissningstekniken Gissningen ger eleverna ett behov att bevisa något genom att väcka deras nyfikenhet Mönster upptäcks av eleverna och därifrån kommer viljan att verifiera och bevisa resultatet. Eleverna skall inte bara memorera härledningen, låt dem också fundera på alternativa formuleringar och bevismetoder.

Lektionsexempel 2 1. Skriver upp på tavlan: ”6 pojkar leker i en park. Det kommer 4 barn till. Sammanlagt hur många pojkar är det nu?” Målet är att kunna beräkna 6 + 5. Stoppar läraren beräkningen vid 6 + 4, så kommer eleverna att kommentera ” 6 + 5 har vi inte gjort!” Då kan de observera mönstret av svaret 6, 7, 8, 10…och kan gissa att nästa kommer att bli 11.

Låter eleverna gissa först Vissa elever säger genast ”10!!” Men vissa elever ser lite osäkra ut. ”Men vi vet inte hur många pojkar som har kommit” Didaktisk teknik -Eleverna inser att de måste ha några villkor till för att kunna lösa uppgiften

En ny uppgift Läraren: ”Jaha, vet vi inte? OK, vad kan vi göra?” Elever: ”Vi kan testa?” Läraren: ”OK, då testar vi” Läraren ritar en tabell. Pojkar som kom Pojkar från början Totalt antal pojkar 1 6 7 2 8 3 9 4 10 5 ?

Låt eleverna upptäcka 2 7 2 7 2 7 + 1 5 + 2 5 + 3 5 3 0 4 0 5 0 2 7 2 7 2 7 + 1 5 + 2 5 + 3 5 Elever: ”Nästa är 27 + 45” ”Eftersom siffran nedan ökar med 10 varje steg.” ”Eftersom den 10:de siffrorna ökar 1, 2, 3” ”Titta! Svaret ökar också med 10!” ”Titta, 4, 5, 6!” 3 0 4 0 5 0 + 1 2 + 1 2 + 1 2 Eleverna: ”Men det blev var för sig!”, ”Nej siffrorna flyttade hemifrån!” ”Flytta hemifrån” – 3 st har flyttat från 15 till 27. 15 blev 12 och 27 blev 30. ”Var för sig” – adderar 20 och 10 för sig och 7 och 5 för sig.

Planera innehållsrika problem ”Nyckeln till lyckad undervisningen beror till 70% på om man har bra problem” (Souma, 1997) Problemet bör vara sådant att eleverna kan ledas till ny kunskap. Kan delvis lösas med kunskaper som man redan har, men också sådant att man löser problemtypen ännu bättre och mer allmänt om man tillämpar teorin som står i läroboken. Problemet bör också ha olika typer av lösningsmetoder.

4 typer av ”ingångsproblem” Vill ha ett svar ” Hur många cm är ~?” ”Vilken sorts triangel är ~? Elever väljer ett svar ur några alternativ ”Vilken av … är samma typ?” Rätt eller fel ”Är det korrekt att ~?” ”Är det samma att ~?” Upptäcka fenomen/mönster osv. ”Vad kan du se/säga om ~?”

Diskutera i klassen Kontrollera de presenterade lösningarna Diskutera vilka lösningar som är lämpligast (förbättrar elevernas lösningsmetoder) Diskutera gemensamma punkter och olikheter hos olika lösningar. Ibland kan man diskutera om en felaktig lösning. Ex. 5 + 7 är inte 13. ”Ska vi ändra uppgiften till att summan är 13? Hur gör vi?” Läraren frågar de andra eleverna om de inte har några frågor och synpunkter. Därefter påpekas vad som är bra med lösningen och vilka kunskapsmoment som utnyttjats. När uppgiften har många olika sätt att lösas, så är detta nödvändigt att göra. ”Finns det tankesätt som är gemensamma för de olika lösningarna?” ”Vad som är skillnaderna mellan de olika lösningssätten?” (eleverna lär sig att se skillnader i egenskaper hos matematiska objekt och att särskilja på olika utgångspunkter i en lösning)

Fördelar med metoden Klassdiskussionen stimulerar individens lärande (Wood, 1993, Cobb, med fler 1997) Väcker elevernas intresse för att lösa problem Kan tillämpas på alla stadier (Låg-, mellan-, högstadiet, gymnasiet och högskola) Kan tillämpas på varje lektion och till vilka läroböcker som helst.

Förutsättningar Läraren måste skapa en social norm i klassen så att eleverna känner sig säkra på att uttrycka sina verkliga tankar och frågor. Träna särskilt de elever som inte tycker om att prata inför klassen med t.ex. ”beskrivningslekar”. har en positiv attityd till att lyssna på andras åsikter. Låt inte eleverna säga ”Jag hör inte!” Läraren måste vara trygg i sin matematiska kunskap. För att kunna förstå elevernas framställningar. Det som verkar vara fel eller förvirring är elevernas uttryck för nuvarande överenskommelser.

Processen av Lesson study Lektionsplanering・lektionsobservation・utvärdering・förbättring Planeringsmöte Lektionsobservation Diskussioner Avslutningsfest(ev. ytterligare diskussioner) Det viktiga är att det finnas en atmosfär att vilja förbättra kvaliteten av undervisningen genom att observera varandras lektioner och diskutera efteråt. ex:Iidaniskolan 2011/6/28