Läroplansnätverk skola 2012-09-06 Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Utifrån entreprenöriellt lärande
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
SET Social Emotionell Träning
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
- Introduktion av införande av Lgr 11
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Förskoleklassen Torpshammar
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Resultat av klassrumsbesök
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Klagshamns rektorsområde
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Presentationens avskrift:

Läroplansnätverk skola Välkomna!

Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning av elevarbeten i mindre grupper Hur kan vi arbeta med våra kollegor på skolorna? Hur kan vi organisera bedömarträning på våra skolor? Presentation av en ämnesövergripande pedagogisk idé som tränar många förmågor i Lgr 11 och Gy Introduktion av uppgift till nästa träff -Hur ser våra examinationsuppgifter ut på skolorna?

Återblick från studiedagen Alla funderar ca 5 minuter och skriver ned reflektioner från studiedagen Var det något speciellt ni tog med er? Är det någonting som förvånar eller gjorde er mer osäkra? Vad tycker ni att vi behöver jobba vidare med i vårt nätverk och kommunen i stort? Vi tar en runda och reflekterar tillsammans

Fakta Bedömning av hur fakta memoreras ska väldigt sällan bedömas….. Förståelse Kommunikation Problemlösning Kunskapssyn i Lgr 11 och Gy 11 Tillämpning Ämnesbegreppsliga förmågor Förmåga att hantera information Metakognition Analysera och reflektera Förmågor som ska bedömas i skriftliga omdömen och betyg Kunskaper kan användas praktiskt! Ämnesbegrepp

”The big 5 i grundskolan” Följande långsiktiga förmågor ska undervisningen genomsyras av Analysera( 13 ) Kommunicera ( 12 ) Metakognition ( 10 ) Förmåga att hantera och producera information ( 9 ) Träna olika ämnesbegrepp Hur ser det ut i praktiken en kursplan?

Sammanfattning Försök att få in moment av att analysera, kommunicera, informationssökning med källkritik och skapande av presentationer, problemlösning, metakognition och träning av olika ämnesbegrepp i er undervisning så kommer eleverna att få träna rätt saker Tänk in lust, nyfikenhet, kreativitet, samarbete, språkutveckling, problemlösning när ni lägger upp era arbetsområden

Klassrumsbedömningens aspekter i lärandet 1. Tydliggöra målen och få eleverna att dela skolans intentioner och skolans kriterier för framgång 2. Skapa effektiva klassrumsdiskussioner, frågor, aktiviteter och uppgifter som skapar bevis/tecken på elevernas lärande 3. Ge feedback som för lärandet framåt 4. Aktivera eleverna som resurser för varandra 5. Aktivera eleverna som ägare av sitt eget lärande 7