Välkomna JTF referensgrupp 26 maj 2015. Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tågfärd – Allmänt Banverkets lärarledda utbildning i JTF, Bilaga 8 Tågfärd Berätta – att regler för tågfärd finns i Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter.
Advertisements

Välkomna.
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
Genomförande av IED m.m. Presentation
Europeiska kommissionens förslag till:
Allmän trafikplikt En vägledning.
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Standardiseringsarbete om klimatfrågor, fordon i vinterklimat Design and test of rolling stock under severe conditions.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
TSD Infrastruktur konventionella banor
Fjärde Järnvägspaketet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Nordisk balansavräkning 29 april
Energikartläggning i stora företag
Driftskompatibilitetsdirektivet
Fjärde järnvägspaketet
Personuppgiftslagen.
GNS järnväg Håkan Sjöström
(Fri-)rörlighetsdirektivet 2004/38/EG
Kulturmiljöfrågor i PBL
Välkomna till referensgruppsmötet den 11 juni 2013.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, historik
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Single European Railway Committee (SERAC)
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Integrerat växtskydd modul 13 I Alvesta 18 mars 2014.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Broms allmänt Bilaga broms grundar sig på föreskrifterna om bromsar och bromssystem i SJF312. Bilagan innehåller regler om broms vid tågfärd, spärrfärd.
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
ERA-förordningen Förslag till ny förordning om Europeiska unionens järnvägsbyrå Ersätter nu gällande förordning (EG) nr 881/2004.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Offentlighet och sekretess
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Planerade översyner av föreskrifter
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Tillgänglighetskrav på bussar
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Nyheter i TTJ från Egenskydd
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Kommande förordningar som kan kräva ändring av viss lagstiftning
Hastighetsbegränsningar
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
Vägen till självkörande fordon - introduktion
Cykelöverfarter och cykelpassager
Omarbetning av JTF VÄLKOMNA TILL KICKOFF 29 MAJ 2012
Referensgruppen Sakfrågor
Socialt ansvarsfull upphandling
Seminarium för luftrumsanvändare
Branschmöte spårväg tunnelbana
JTF referensgrupp för övergripande frågor
Presentationens avskrift:

Välkomna JTF referensgrupp 26 maj 2015

Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop angående ändringsbehov i Trafikverkets trafikbestämmelser Nationella regler Riskanalysen Avslutning

Föreskrifternas utformning Den valda utformningen möjliggör ett stegvis införande av kraven att delar av TSD-avsnitt kan införas senare språkliga förtydliganden

Ny paragraf, 1 kap. 3 § De bestämmelser i denna föreskrift som omfattar järnvägsföretag gäller även infrastrukturförvaltare som bedriver tågtrafik på den egna infrastrukturen.

Föreskrifterna, 2 kap. Körplaner 1 § Järnvägsföretaget ska förse förarna med den information som krävs för normal drift av tåget, vilket åtminstone ska inbegripa 2. dagar då tåget går i trafik (om nödvändigt), 4. andra tidmätningspunkter (vid behov),

Föreskrifterna, 2 kap. 1 § Det sätt på vilket informationen presenteras för föraren ska vara enhetligt för alla linjer där järnvägsföretaget bedriver trafik.

Föreskrifterna, 3 kap. 3 § 2 § andra stycket gäller inte tåg vars främsta fordon är ett sådant järnvägsfordon som avses i artikel 3.2 eller i bilaga 1 avsnitt punkt 2 i Kommissionens förordning (EU) nr 1302/2014 av den 18 november 2014 om en teknisk specifikation för driftskompatibilitet avseende delsystemet Rullande materiel – Lok och passagerarfordon i Europeiska unionens järnvägssystem i den ursprungliga lydelsen.

TSD Lok och Passagerarfordon Artikel 3 2.TSD:n ska inte gälla för befintlig rullande materiel i Europeiska unionens järnvägssystem som redan godkänts för hela eller delar av någon medlemsstats nät före den 1 januari 2015, förutom om den genomgår modernisering eller ombyggnad i enlighet med artikel 20 i direktiv 2008/57/EG och avsnitt i bilagan.

TSD Lok och Passagerarfordon punkt 2 — utvecklingsprojekt som redan är långt framskridna, — kontrakt som håller på att genomföras, — rullande materiel av befintlig konstruktion.

Föreskrifterna, 3 kap. 4 § … Järnvägsfordon som avses i artikel 3.2 eller i bilaga 1 punkt i kommissionens förordning (EU) nr 1302/2014 och som saknar utrustning för att oberoende från dess frontstrålkastare reglera dess slutsignallyktor får ha verksamma dragfordons slutsignallyktor tända mot det närmaste fordonet. Om det sista fordonet i tåget är ett dragfordon behöver signalen inte visas enligt figur 2.

Föreskrifterna, 3 kap. 12 § … I tåg vars dragfordon är ett museijärnvägsfordon som saknar automatiskt bromssystem behöver kravet på att det första fordonet ska ha den automatiska bromsen inkopplad inte uppfyllas.

Föreskrifterna, 3 kap. 15 § … Förarhytter ska vara utformade på ett sådant enhetligt sätt att föraren lätt kan se den relevanta information som visas. Järnvägsfordon som avses i artikel 3.2 i kommissionens förordning (EU) nr 1302/2014 behöver inte uppfylla kraven i andra stycket.

Föreskrifterna, 3 kap. 16 § … Förarövervakningsfunktionen i järnvägsfordon som avses i artikel 3.2 eller i bilaga 1 avsnitt punkt 2 i kommissionens förordning (EU) nr 1302/2014 behöver inte uppfylla kraven i avsnitt punkt 2 fjärde stycket i kommissionens förordning (EU) nr 1302/2014.

TSD Lok och passagerarfordon Avsnitt punkt 2 fjärde stycket Om samma åtgärd registreras kontinuerligt längre än en viss tid, som ska vara högst 60 sekunder, utan att någon annan åtgärd registreras på ett vedertaget förargränssnitt, ska en signal om avsaknad av föraraktivitet också utlösas.

Föreskrifterna, 5 kap. 1 § Om tåget är utrustat med en sandningsanordning som aktiveras manuellt får föraren, med beaktande av vad som anges i infrastruktur­registret (RINF), sanda när som helst. Föraren ska om möjligt undvika att sanda i områden med växlar och spårkorsning, under bromsning vid hastigheter lägre än 20 km/tim och när tåget står stilla. Föraren får dock sanda om det finns en risk för obehörig stoppsignalpassage (OSPA) eller annat allvarligt tillbud och sandning skulle förbättra adhesionen. Föraren får även sanda vid start och när det krävs att sandningsutrustningen på dragfordonet provas.

Notifiering Regeln om slutsignal på godståg och regeln om slutsignal på godståg i nationell trafik är nationella säkerhetsbestämmelser. Svar på notifieringen efter fyra månader.

TSD genomförandeplan Ändringar i föreskriftsförslaget innebär även ändringar i genomförandeplanen Avstämning med departementet Notifiering efter avstämningen + brev om ändringarna